Gå til innhold

Nettopp kjøpt nytt frontsett, misfornøyd...

Ranger emnet

klaus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte for 1 måned siden en ny Spiller i bilen, det var en Sony CDX-R3300 med 4x50 watt. Den forbedret orginalfrontsettet betydelig.

Så ville jeg gjøre det enda bedre så jeg bestilte ett nytt 6'' frontsett fra pioneer kalt Pioneer TS-A1710:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=424

Jeg ville da tro at dette skulle spille fletta av de 10 år gamle 1-veis orginalhøytalerene som satt i min peugeot 306.

Men etter å ha koblet til den ene skulle jeg teste.

Først så høres det bra ut, fordi volumet står lavt. Diskanten er klar og fin og mye renere lyd en de gamle. Men når jeg tok litt høyere merket jeg at bassen var langt mer ynkelig enn de gamle høyttalerene! Dette virker helt fjernt for meg.

Jeg lurer da på hvor "problemet" ligger;

Er det....

-Det er rett å slett vanskelig å få bra bass ut av 6''?

-De gamle ledningene som er i døra er for tynne og klarer ikke dra det nye "basselementet" i koaksial settet ordentlig?

-Spillern er for svak for å dra de nye høyttalerene?

-sjans for at 10 år gamle orginalhøytalere i en peugeot spiller bedre bass enn nye pioneer høytalere med tilsynelatende bedre specs? (tvilsomt, håper jeg)

-Noe annet jeg ikke har tenkt på?

Tusen takk for alle svar, trenger all hjelp jeg kan få! Har ikke allverdens peiling angående dette!

Mvh, Klaus Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan innspilling ha så mye å si? Fordi nå er de jo så og si ubrukt...

Fasefeil tviler jeg på, de man fester til + - bak har jo forskjellig størrelse så det er vel vanskelig å bomme?

Andre muligheter? Er dere enige at det er merkelig at bassen er dårligere enn orginalhøyttalerene?

Takk for svar!

Mvh, Klaus Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn deg en rimlig forsterker å bruk på de...

fase feil kan være Årsaken...

men en spiller der det står 4x50w eller så er liksom ikke så stor.. det er max watt rms er det sikkert 4x5 eller 10w ikke så voldsomt å skryte av..

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det aldri å anbefale å ha to forskjellige høyttalere. Ikke når en bare har to fra før av. Disse kan utfase hverandre slik at du kan oppleve at bassen forsvinner.

Monter begge høyttalerne og sørg for at det er tett rundt elementene. Er det lekkasje gjør dette seg gjeldende i form av forvrengning siden elementet ikke vil tåle så mye effekt. Da står det bare å "blaffrer".

Skru høyttaleren godt fast og bytt gjerne de originale kablene. Du vil trolig merke, i ditt tilfelle, at bassen blir bedre med nye og tykkere kabler. Alt over 2,5mm2 er greit i ditt tilfelle.

Lykke til!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider