kannibalen_lufus Skrevet Desember 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2004 har kjøpt en saab 900 turbo 8v med manuell kasse. bilen ser ut til å lekke olje, slik at det blir en fin dam der bilen parkeres. tror den bare lekker en stund etter at jeg slår motoren av. fyren jeg kjøpte bilen av sier at dette er vanlig på alle saaber før 95 (eller 93 modell er litt usikker). "De svetter en del, men det er ikke noe galt med selve kassen." sier han. "Bare etterfyll med olje jevnlig." er det noen saab spesialister her? kommentarer til uttalelsen? Siter Alfa 156 1,8TS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
guest Skrevet Desember 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2004 Ingen biler "svetter en del". Det kan være en vanlig feil, men normalt er det selvfølgelig ikke. Og "svetting" fører ikke til en fin dam. Lekkasjer dermimot, gjør. Siter '87 Dodge Daytona Shelby Z Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kannibalen_lufus Skrevet Januar 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 Oljen drypper ut fra et hull under på det jeg tror er undersiden av girkassen. (ca midt på panser på undersiden av bilen) Ser ut som d egentlig skal være et deksel der, for en kan se rett inn på et tannhjul som snurrer. Hullet er ikke noe sørlig stort, ca 5cm X 2cm. Noen som vet om det skal være et deksel her? Noen med saab som kan sjekke om de har deksel. Drypper ikke noe særlig når jeg kjører men når bilen slås av renner det ut en del før d stopper å dryppe. Setter svært stor pris på alle svar. Skal se om eg får tatt bildet for å illustrere.... Siter Alfa 156 1,8TS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Januar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 Dra på en skraphandel og se på andre Saaber! Trenger ikke være Turbo, ikke så stor forskjell på dem ville jeg tru.. Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboTaf Skrevet Januar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 spør på http://www.saabturboclub.net så får du sikkert svar ;) der er mange som vet mye om saab. hørtes ikke bra ut at du så et tannhjul... min svetter også, men ikke så mye at det drypper... Siter Image is nothing, boost is everything! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Januar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 Originally posted by kannibalen_lufus Oljen drypper ut fra et hull under på det jeg tror er undersiden av girkassen. (ca midt på panser på undersiden av bilen) Ser ut som d egentlig skal være et deksel der, for en kan se rett inn på et tannhjul som snurrer. Hullet er ikke noe sørlig stort, ca 5cm X 2cm. Noen som vet om det skal være et deksel her? Noen med saab som kan sjekke om de har deksel. Drypper ikke noe særlig når jeg kjører men når bilen slås av renner det ut en del før d stopper å dryppe. Setter svært stor pris på alle svar. Skal se om eg får tatt bildet for å illustrere.... grattis med fin bil forresten. det hullet du snakker om er nok et dreneringshull. det tannhjulet som du ser er svinghjulet. det skal ikke vært noe deksel der. Det skal renne breemsevæske fra f eks cluchpumpa der. det med oljelekasjen er litt merkelig. er du sikker på aty de renner ut av det hullet der? er nemlig ingen hull det kan komme lekasje fra derfra. hvis dte ikke drøpper ned rundt singhjulet og deretter renner ned. det er ikke dra avtappningspluggen da? tilførselen fra turboen, har du noie lekkasje fra den. Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Januar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 grunnen til at det renner ei stund etter at du har slått av bilen,er jo fordi dte er oljetrykk i motoren. motorolje eller gearolje. gearolje lukter vondt. Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kannibalen_lufus Skrevet Januar 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 hvor lekasjen er vet jeg ikke, men kommer ut gjennom inspeksjonshullet hvor du ser svinghjulet. når bilen kjører kommer det ingenting ut, men når den slås av lekker det et par sekunder. hvirker som med en gang trykket synker dumpes litt olje. bruker 10 30 olje på girkassen så vet ikke helt sikkert om det er gearolje eller motorolje. Siter Alfa 156 1,8TS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kannibalen_lufus Skrevet Januar 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2005 er nok motorolje, ettersom jeg har peilet en del i den siste uken virker d slik. gearoljen holder seg veldig jevn. da må vel lekkasjen være et sted bak svinghjulet? under plastdekselet som en ser ovenfra? Er det noen steder det kan lekke der? ser ihvertfall ikke ut til at jeg kan se nøyaktig hvor oljen kommer fra, men så dekker jo et plastdeksel allt rundt svinghjulet....... Siter Alfa 156 1,8TS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kannibalen_lufus Skrevet Januar 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2005 "Why do I see clear or slightly brown fluid toward the middle/front area of my 900? A clear or slightly brown fluid toward the middle/front area of my 900 generally indicates that there is a problem with the clutch slave cylinder. Clutch slave cylinder leakage can be seen coming from the bottom of the transmission just above where the engine oil drain plug is located. There is a small opening where the flywheel teeth can be seen. Leakage can be seen from this area. " http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm#Why%20do%20I%20see%20clear%20or%20slightly%20brown%20fluid%20toward%20the%20middle/front%20area%20of%20my%20900? Virker jo som det kan være dette, men væsken jeg ser virker som er olje, er ihvertall brun og ganske tjukk. Denne type væske er vel mye tynnere og klarere...? Siter Alfa 156 1,8TS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Har ikke bare en liten lekkasje i utgående simring på veiva da..? Hvis den olja blir tatt av svinghjulet og kastet utover inni der,drypper det jo ikke ut noe særlig før bilen stoppes og det kan samle seg og renne ut.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kannibalen_lufus Skrevet Januar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 tror ikke d ettersom jeg kan stoppe bilen la motoren gå, se under og det kommer ingenting ut selv om bilen står i ro i 5min...... Kun når jeg slår av bilen kommer det noe ut. Siter Alfa 156 1,8TS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Originally posted by Turboed1 Har ikke bare en liten lekkasje i utgående simring på veiva da..? Hvis den olja blir tatt av svinghjulet og kastet utover inni der,drypper det jo ikke ut noe særlig før bilen stoppes og det kan samle seg og renne ut.. mulig jeg er på helt andre tanker men... På saab 900, så står ikke veiva og reimhjulet ut foran. Det står ut bak. Mens svinghjulet står ut foran. Så det kan nok ikke være det. Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2005 Greit nok...jeg bare tenkte at det kunne vært en annen simring der som lakk...derfor jeg sa at det kunne være den...men da vet jeg at SAAB ikke har svinghjulet på normalt sted. Man lærer noe hver dag.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg