Gå til innhold

hvordan blir det med 2 batterier?

Ranger emnet

Rockford_fosgate_no66

Anbefalte innlegg

hva gjør dere som driver med bilstereo med lading osv når dere bruker 2 batteri i bilen.

min plan var å unngå å gå tom for batteri når jeg ser på film, derfor er det vel ikke så lurt å bare koble batteriene i sammen?

Er det ikke noe som heter batteri separator eller noe sånt?

Hvilke muligheter finnes her?

Batteriene som skal brukes er et orginal audi batteri og et OPTIMA GUL.

Europeisk reginal mester db drag 2007(ss3-4)

2. Plass Nm dB drag 2007 (Superstreet 1-2+)

1. plass norges cup dbdrag 2007

Pers dbdrag 158 dB

Audi S4 2,7 biturbo 99 mob. (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren min i elektroteknikk på GK elektro advarte meg mot å paralellkople to batterier.

Dette for at når du paralellkopler dei, så vil indremotstanden i batteria halverast, og dynamoen må levere meir straum. Er dynamoen av ein litt dårlig orginal utgave, så kan du teoretisk brenne opp viklingane. Om dette er noko som bruker å skje, veit eg ingenting om..

Anyone?

Pass på at dynamoen din greier å lade to batteri isofall da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at dynamoen får litt mer å jobbe med men det går fint i de fleste tilfeller, jeg har 5 batterier i min med org 120a dynamo, det funker fint..:)

du kan bruke skillrelè mellom batteriene, men jeg anbefaler det ikke, de har en tendens til å gå til H.... når du har tappet ekstrabatteriet å du starter bilen for å lade går det mye strøm gjennom relèt, å det kan overbelastes. paralellkoble batteriene å pass på at de ikke går helt tomme, det er det beste. men hvis batteriene tappes for mye kan dynamoen ta kvelden, det spørs jo hvor mye batterier du har da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gikk oxo gk elektro å det stemmer vel det du sier med at det vil trekke mere strøm.

men dersom jeg parralell kobler batteriene , vil da forskjellen i Ah ha noe å si. vil det ene batteriet da gå fortere i metning og det påvirke det andre batteriet på en negativ måte? ( tenker bare trafo parrallell kobling jeg nå)

min dynamo er vel på 110 A tror jeg. det burde vel holde?

Hadde vert kjekt å kunne ha et batteri med strøm hele tiden, slik at man aldri behøver å tenke på å få start.

disse skille releene , hvordan er det egentlig disse funker? tennes de av en puls for å ta i mot lading\lede strømmen til det andre batteriet ? eller ?

Vil gjerne høre flere erfaringer på skille relee metoden.

på forhånd Takk:cool:

Europeisk reginal mester db drag 2007(ss3-4)

2. Plass Nm dB drag 2007 (Superstreet 1-2+)

1. plass norges cup dbdrag 2007

Pers dbdrag 158 dB

Audi S4 2,7 biturbo 99 mob. (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, egentlig så skal den Optima Yellow ha minst 14,5 volt i ladde spenning for å holde seg i topp form, noe som passer dårlig med det vanlige bateriet siden den vil "kokke" fortere med den "høye" lade spenningen.... Vil nevne oxo dette her med "...feil å koble samennn..." i forhold til indre motstand, så er det slik at selv om du har samme type og model av baterien så vil i praksis alltid være forskjell uansett. Teoretisk og ideelt så skulle vel helst dynamon kobles i serie me en diode og videre til baterie for så igjen gjennom en diode og videre til lasten, slik at strømmen/laddestrømmen bare gikk en vei -dvs bare "gjennom" lasten... :-)

Ville anbefalt deg eventuelt å sette Optima foran i motor rommet nær dynamo så den får høyere ladde spenning og den andre bak i bagasjen, siden det vil bli noe spennings fall i kablen (kanskje 0,1-0,5 volt...spørs på din kabelen da :-)) og husk VIKTIG å montere det vanlige baterie i en egen og lukket kasse (Biltema har noen finne, rimelig og forskjellige modeler), siden den vil produsere knall gass ved oppladning. Like viktig er å montere en "ventilasjons" slange som går fra den lukkede kassen og ut av bilen, så du slipper å leve farlig med tanken på knall gass inne i bagasje rommet og vannet som damper ut av bateriet er også "irriterende" irrende med tanken på elektronikken/kabler/kontakter som eventuelt er inne i bagasje rommet ...

Best hadde jo vært om du fikk kjøpt deg en gele bateri til, så du slapp dette her med kase og ventilasjon av den. Hvis du skal kjøpe en extra "vanlig" bateri så anbefales av type Maritim, siden disse baterier er beregnet for lengre utladninger og er gode til å ta opp ladning. Dessuten har disse en egen tilkobling for ventilerings slange...

Men tilbake til toppic med tanken på dynamo så skulle den holde, eneste er at den vil bruke lengre tid på å ladde opp begge bateriene (husk at den totale ladde strømmen skal fordeles på 2 baterier... GK elektronikk...) og selvfølgelig dynamon jobber maksimalt når begge bateriane må laddes opp i starten men belastningen vil avta etter hvert som bateriene lades opp, men skal det være optimal så skulle du helst ha en "større" dynamo som koster en god del og som nevnt vil ladde opp bateriene dine fortere....

En skille diode er ikke å anbefale, siden disse gir deg en spenningsfall på ca 0,5-0,7 volt (PN overgang i dioden).

Skille relle er egentlig en "vanlig relle" som tåler høye strømmer i kontaktene sine. Helt likt den du finner på siden av motorstarteren. Den tåler ganske bra med strøm forresten. Ulempen med den løsningen er at du "kobler bort" bateriet som du egentlig trenger... :D

Hadde jeg det probleme her så ville jeg gjørt slik: setter en "mindre" bateri (ca 35-45Ah) i motor rommet direct koblet til starteren (dvs +), og tilhørende styre spenning til starteren koblet til nøkkel/brytter og en diode som går fra dynamo til det "mindre bateriet" slik at den blir laddet (laddespenning minus ca 0,7volt så den ikke overladdes så fort...) når motoren går. Ellers ha resterende bateri park slik som før... og selvfølgelig skaffet meg en billadder hjemme slik at bilen står og blir laddet mens man står parkert hjemme over natta...

Opps ble litt langt det her..... vel, håper du forstå hva jeg mente...

Forresten, en dynamo mister ca 10-25% procent av sin totale effekt når den blir varmt.... etter ca 10-15 minutter....

lykke til!!!!

:D

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by isak

hva skal du med 2 batterier? det er dynamoen som produserer støm...

litt feil der.....

bateriene producerer også strøm.... det gjør også dynamoen, så lenge den går "rundt" -ikke ellers!....

:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by matador

litt feil der.....

bateriene producerer også strøm.... det gjør også dynamoen, så lenge den går "rundt" -ikke ellers!....

:cool:

Det er i hvert fall helt feil!

Batteriene lagrer strøm.

Dynamoen omdanner bevegelsesenergien fra motoren til elektrisk strøm. Kan vel kalle det å produsere strøm, men det er ikke helt korrekt.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en se det fra et energimessig synspunkt er det alltid slik at en type energi kun omdannes til en annen type energi, her - kinetisk til elektrisk. Slike energitransisjoner skjer alltid med et visst tap.

Dynamoen er uansett den viktigste komponenten da denne sørger for kontinuerlig mating av batteriene, noe som igjen fører til mer stabil spenning og strømstyrke.

En dynamo - batteri - anlegg topologi kan virke på denne måten:

Har du ikke nok vannføring i elvene inn til et vannreservoar som brukes til å drive turbiner i et kraftverk går dette tilslutt tomt. Stenges elva vil turbinene få mindre kraft tilført etterhvert som vannstanden synker.

Effektiv drift oppnås kun ved at elva evner å tilføre reservoaret minst like mye vann som det turbinene krever.

Eventuell friksjon fra elvebunn og transportrør kan sees på som motstand.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Det er i hvert fall helt feil!

Batteriene lagrer strøm.

Dynamoen omdanner bevegelsesenergien fra motoren til elektrisk strøm. Kan vel kalle det å produsere strøm, men det er ikke helt korrekt.

REF: Et Bateri er en "spennings kilde" der en chemiske reaktion blir omdannet til en elektrisk energy.... et bateri består av en eller flere celler. Alle celler består av en positiv elektrode, en negativ elektrode, elektrolyt, og en en separator.......osv, osv,osv,.....

For å gjøre en lang historie kort: dra til biblioteket og spør etter -"Electronic Fundamentals" by Floyd- og prøv å lese litt.... kanskje du lærer noe grunnlegende...Den boka er forresten pensum i mange skoler. ;-)

Bare for å ha nevt det i korte trekk: en dynamo "gjør om" bevegelses energy (kinetisk, slik jalla beskriver så korrekt) om til elektrisk energy ved å indusere en magnetisk felt over en elektrisk leder.... Et batery "omdanner" en kjemisk reaktion om til elektrisk energy. Forskjellen er at den elektrolyten i bateriet blir "mettet" og vil miste sin evne til å "generere/omdanne" den kjemiske reaktionen om til elektrisk energy, MEN den processen er reversible -altså, det vi kaller å lade opp bateriet er ikke annet en reversjon av den kjemiske reaktionen i elektrolyten, kriteriet er at den speningen fra bateri laderen må være høyere enn indre spenningen i bateriet... Kunne skrive mye mer men finns nok av spesialisert literatur som kan fortelle deg dette her... både bedre og mer dypgående...

Det med strømmen i elven er alltid så grei å forstå, så skal det brukes det til å sammenligne så tenk dere at bateriet tilsvarer "vannreservoaret" som sørger for å tilføre vann til turbinen (i det tilfelle så må turbinen representere lasten...). Så lenge det renner vannet rett fra elven i turbinen så vil den gå rundt =så lenge dynamoen går rundt. Da vil også vannreservoaret ikke "synke" sin vann mengde. Men desverre er ikke alltid det er mye eller nok av vann i elven og til tider er helt tørt... :D joda, da er det "veldig fint" med en "vannreservoaret" som kan forsynne turbinen... eneste dumt at den vil ogå gå tomt for vann siden dens "volumen" er begrenset... :rolleyes: men den kan/bør også fylles på nytt igjen.... hehe... vi glemte å inkludere condisen! -tenker-... joda, din 100,000 liters vannreservoaret har en paralell vannreservoaret på 100liter der "vannoverflatene" ligger i samme høyde og disse er koblet sammen gjennom et tykk rør, eneste forskjell er at den 100 liters "bøtta" er like ved turbinen, så spørsmålet er: hvor lenge tror du det tar før den lille bøtta tømmes når nivået på den store vannreservoaret har synket?? hehe.... det lurer jeg på...særlig når turbinen slukker 500-1000? liter i minutet...

neida, skal ikke være mer sarkastisk men det er det som er så ållreit med et forum: alle har noe nytt å lære og å bidra med...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REF: Et Bateri er en "spennings kilde" der en chemiske reaktion blir omdannet til en elektrisk energy.... et bateri består av en eller flere celler. Alle celler består av en positiv elektrode, en negativ elektrode, elektrolyt, og en en separator.......osv, osv,osv,.....

For å gjøre en lang historie kort: dra til biblioteket og spør etter -"Electronic Fundamentals" by Floyd- og prøv å lese litt.... kanskje du lærer noe grunnlegende...Den boka er forresten pensum i mange skoler. ;-)

Bare for å ha nevt det i korte trekk: en dynamo "gjør om" bevegelses energy (kinetisk, slik jalla beskriver så korrekt) om til elektrisk energy ved å indusere en magnetisk felt over en elektrisk leder.... Et batery "omdanner" en kjemisk reaktion om til elektrisk energy. Forskjellen er at den elektrolyten i bateriet blir "mettet" og vil miste sin evne til å "generere/omdanne" den kjemiske reaktionen om til elektrisk energy, MEN den processen er reversible -altså, det vi kaller å lade opp bateriet er ikke annet en reversjon av den kjemiske reaktionen i elektrolyten, kriteriet er at den speningen fra bateri laderen må være høyere enn indre spenningen i bateriet... Kunne skrive mye mer men finns nok av spesialisert literatur som kan fortelle deg dette her... både bedre og mer dypgående...

Det med strømmen i elven er alltid så grei å forstå, så skal det brukes det til å sammenligne så tenk dere at bateriet tilsvarer "vannreservoaret" som sørger for å tilføre vann til turbinen (i det tilfelle så må turbinen representere lasten...). Så lenge det renner vannet rett fra elven i turbinen så vil den gå rundt =så lenge dynamoen går rundt. Da vil også vannreservoaret ikke "synke" sin vann mengde. Men desverre er ikke alltid det er mye eller nok av vann i elven og til tider er helt tørt... :D joda, da er det "veldig fint" med en "vannreservoaret" som kan forsynne turbinen... eneste dumt at den vil ogå gå tomt for vann siden dens "volumen" er begrenset... :rolleyes: men den kan/bør også fylles på nytt igjen.... hehe... vi glemte å inkludere condisen! -tenker-... joda, din 100,000 liters vannreservoaret har en paralell vannreservoaret på 100liter der "vannoverflatene" ligger i samme høyde og disse er koblet sammen gjennom et tykk rør, eneste forskjell er at den 100 liters "bøtta" er like ved turbinen, så spørsmålet er: hvor lenge tror du det tar før den lille bøtta tømmes når nivået på den store vannreservoaret har synket?? hehe.... det lurer jeg på...særlig når turbinen slukker 500-1000? liter i minutet...

neida, skal ikke være mer sarkastisk men det er det som er så ållreit med et forum: alle har noe nytt å lære og å bidra med...

;)

Endelig fikk trådstarter svaret på spørsmålet sitt. (ironi)

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Og med det har du bevist at et batteri produserer strøm? :rolleyes:

Virker som vi alle er enige om at energi (strøm i dette tilfellet) ikke kan oppstå av intet.

Har Electronic Devices av Floyd, men ikke den du nevner...

Dette mener jeg faktisk at jeg har kontroll på.

Er på 3. året på elektronikk på Høgskolen i Bergen, men lærte allerede på ungdomskolen at energi aldri kan oppstå, bare omdannes fra en form til en annen.

Ikke for å være en ass her, men jeg må si det er virkelig fælt å lese det du skriver! Begynner til tider å lure på hvilket språk du prøver å skrive; norsk, engelsk, dansk?

Dersom du har dysleksi kan det jo unskyldes, men hvis ikke... :rolleyes:

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, norsk er ikke morsmålet mitt.... men, men... tar meg ikke nær av det du sier for det... noe du sansynligvis gjør siden du henger deg i det Stian. ikke meningen å bruke så mye tid og "energi" på dette her, bare greit å avklare det, siden du påstår at en bateri bare "lagrer" energi... da er vi vel ferdig med det her. :cool:

NITO student?...

mvh

NITO medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de svarene minner meg om de "gode" timene på ungdomsskolen. Stapper du et batteri til inn i bilen kan får du fremdeles ikke mer power til anlegget! Eneste fordelen er at du kan stå lengere å spille uten at motoren går. Jeg har sikre kilder på dette, folk som driver med bilstereo på heltid, bilradiospesialisten.no ---> tips og triks, se og lær!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider