Gå til innhold

Amp + kondis kobling/innstillinger

Ranger emnet

blaem

Anbefalte innlegg

Jeg har to 500 watts rms 12" subber som skal drives av en SS VGA1600.2. Ifølge instruksjonsboka til forsterkeren skal jeg trekke en kabel fra minus på forsterkeren til batteriet i stedet for å jorde. Skal jeg gjøre dette? Eller skal jeg jorde? Bør jeg koble minusen på 4-kanaleren min også til batteriet i stedet for jord? (JBL 300.4 som driver 4 * 100W rms komponentsett).

En ting til: På kondensatoren er det to innganger og to utganger..

Hvordan kobler jeg dette? De positive utgangene er jo greie. En inn fra battteri og en ut til forsterkeren. Men hva med minusen? Jeg regner med at kondisen må jordes. Hvilken av utgangene skal jeg jorde fra? Inn eller ut? Skal en stå tom? *forvirra*

Har også noen spørsmål angående innstilling av forsterkeren.

Hva betyr dette og hva skal jeg stille inn på?

- Hawkins boost (0dB - 18dB)

- Hawkins EQ (30Hz - 100Hz)

- Gain (min - max)

- Sub sonic (10Hz - 100Hz)

- LPF (50Hz - 5kHz)

- X over (LPF - Full - HPF)

- HPF (50Hz - 100Hz)

- RCA input source (sense - bypass)

Instruksjonsboka er desverre møkk dårlig å hjelper meg ikke i d hele tatt.

Vil være veldig takknemlig om noe tar seg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har ikke sett spek på den modelen men jeg er en SoundStreams"fil"... :D

Hvis de anbefaler å bruke en "dedikert" minus kabel fra baterie og så inn på forsterkeren så må nok regnes med:

-du har så mye rust i karroseriet/chassiset at det kan "danne seg" ektra omveier for strømmen elleer at den har dårlig/svake sveise punkter slik at det blir mye spennings fall...

-Bilen din er bygd av glassfiber.

-Du har ikke noe extra bateri bak i bagsje rommet heller...

-Du har ikke noe form for kondensator i nærheten av forsterkeren

-og sikker flere "smarte" forklaringer og... =)

Men som sagt kjenner veldig godt SoundStream... De bruker en såkalt "uregulerte" puls bredd modulerte strømsforsyninger (på riktig norsk...) det vil også si at den "krets løsningen" er veldig folsøm for matespenningen, alle specifiserte effekt er ved 12 volt men når spennigen øker så økes betraktelig på utgangs effekt. Feks: ved 12volt leverer 200watts men ved 14,4volt så leverer den 300watt, da skal ikke så mye spennings fall til før du får redusert effekt.... DERFOR anbefaller de nok en egen strøm kabel for minus, siden det er det "sikreste" for at det blir mindre "variasjoner i spenningsfall"...

Kondisen: enkel regel: den skal "hjelpe til" allrede de mange kondensatorer som er innebygd i forsterkeren og da er ideelt at den er nærmest forsterkeren (inkludert + og - på selve kondenstoren) de skal skrus rett inn i terminalene på forsterkeren, vanligste feil man gjør er å skru minus til kondis ned til jord... kondensatorene har som regel en veldig lav "indre motstand" og ved å forlenge tilkoblings ledninger så øker du indre motstanden.... tenk på det...

Hawkings boost: meget bra navn på en parametrisk EQ.... (som øker bassen rundt en variabel/justerbær frekvens...) men som samtidig demper nedre frekvens (variabel) med en viss antall dB. Kjempe bra funksjon særlig ved bruk av bassREFLEKS kasser som trenger å skånes/begrenses rundt/under portens frekvens...

Hawkings EQ: parametrisk Equalizer... du kan øke/dempe en "variabel" fekvens mellom 30 og 100Hertz...

resten kan sikker andre forklare....

:op

ellers anbefaller deg på det sterkeste å ha en extra bateri bak, hvis du ikke har det allrede...:D

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å pirke litt da, (har gjort teorioppgaver om jording i snart to dager nå)

det heter ikke jord, men det heter "GODS" altså, ting som skal kalles jord, må ha en direkte forbindelse til jord, og ser for meg at det er litt domt å drive å flytte ett jordspyd for hver 10meter man kjører. (for ikke å nevne om du bruker fundamentjording, som da går ut på at du bruker armeringen i en betong-gulvplate, som helst bør vær over 100m² )

man da sier vi oss ferdig med det, så da går vi over til det spørsmålet ditt handlet om.

du tar en plussledning og legger fra betteriet ditt, (alt etter hvor stort anlegget er, men en 16mm² klarer fint 63A så det holder somoftest (åsså må ikke noen komme å nekte på det!)

Sikringen setter FREMME VED BATTERIET, dette for å beskytte anlegget mot en eventuell kortslutning (f.eks. når du skrur inn en skru på dørterskel-lista) slik at bilen ikke brenner opp (skjedde med en jeg kjenner.. )

denne ledningen kobler du til rett innpå kondensatoren din

så går du ifra plusen på kondensatoren til forsterkeren(e) (vil anbefale deg å ha en sikring her også, men er ikke nødvendig)

etter du her gjort dette, så kobler du minus fra gods i bilen, inn på kondensatoren, og fra den til forsterkeren

også må du huske å legge en ledning fra anlegget for "remote" her er det nok med en 1mm² (vist du skal styre mange forsterkere med dette signalet, så er det lurt å montere ett rele, da signalet fra anlegget kun klarer å drive 1A)

LYKKE TIL

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Astroboy

etter du her gjort dette, så kobler du minus fra gods i bilen, inn på kondensatoren, og fra den til forsterkeren

Det er to sett med power-porter på forsterkeren. Skal jeg benytte begge minus-portene altså? (en fra kondis og en til gods?)

Hele anlegget er montert bortsett fra kondisen. Har batteri bak.

Dynamoen er heller ikke på plass, så batteriet får ikke strøm.

Spillte en del i dag, men følte at bassene ikke slo helt i takt med musikken, vet ikkje om dette har med innstillingene å gjøre. Må forsterkeren stilles etter hvordan subbene er koblet? Jeg koblet de to 4 ohm subbene til 2x 2 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var du tenkt å montere egen dynamo for stereo?

er vel enklere og greier å montere ett laderele, slik at du kobler sammen batteri-bankene så lenge dynamoen produserer....

skal ikke tørre å si hva du skal gjøre med power-portene, men om de er paralellkoblet så trenger du bare å koble deg til på det ene settet av dem...

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på ny dynamo. Kjører nå rundt med en 45A dynamo. Har relé liggende klar til mortering så fort dynamoen er på plass, men jeg vil ikke koble til den nåværende dynamoen av frykt for at frontbatteriet (biltema shit) skal gå tomt.

Men jeg trenger fortsatt hjelp til å koble kondensatoren og stille inn forsterkerne. Hva er det nøfvendig å endre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider