Gå til innhold

sub i bagasjerom lukket fra kupeen

Ranger emnet

anda

Anbefalte innlegg

Hei,

har til nå hatt en tett kasse med et 12" rockford punch element i mitt bagasjerom. Alt som kommer igjennom setene er risting. Dette fordi bagasjerommet er et eget rom og har absolutt ingen kontakt med kupeen.

Så lurer jeg på: er det mulig å la et bassrefleksrør gå rett fra kassen i bagasjerommet og inn i kupeen mens kassen og elementet fremdeles er plassert trygt i bagasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går an. Hvis du er villig til å skjære og kutte litt i hattehyllen din..! Bare å sette bassrefleks rørene fra basskassen og opp i de tilskjærte hullene og trykket vil bli noe helt annet i kupen. Du må selvfølgelig da lage til en kasse som kan gjøre nettopp dette. ELLER så kan du jo bare lage til noen "hull" i hattehyllen slik at du åpner for lyden. Det er også tilfeller hvor folk skjærer ut stålet bak midtarmlenet i baksettet Sedan kan være litt vanskelig med tanke på bass...

Tenk litt på konstruksjonen å før du gyver deg løs :)

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by t33zr

Hvis bassrørene passer, så dem går omtrent rett under hattehylla... IKKE monter rør rett fra hattehylla å ned i kassa...! lyden blir bare verre....

Lag heller 2 store hull i hattehylla uten noen rør...

ENIG! viktig at ikke bassen blir dempet av rørene. la heller luften gå opp til cupeen.. da blir det trøkk skal du se!

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på er å montere en spesial-laget kasse med bassrefleks der røret som er avstemt etter kassa og elementet går rett fra kassa og inn til kupeen... Jeg hadde ikke tenkt å forlenge et rør som allerede er montert i kassa, for det vet jeg at ikke vil fungere.

Vil det fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

ENIG! viktig at ikke bassen blir dempet av rørene. la heller luften gå opp til cupeen.. da blir det trøkk skal du se!

Ja dette er det beste alternativet.. Slik har jeg selv gjort det også, men han spurte om det var mulig gjøre det på den måten å det er det jo :)

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by anda

Det jeg tenker på er å montere en spesial-laget kasse med bassrefleks der røret som er avstemt etter kassa og elementet går rett fra kassa og inn til kupeen... Jeg hadde ikke tenkt å forlenge et rør som allerede er montert i kassa, for det vet jeg at ikke vil fungere.

Vil det fungere?

Det vil jo fungere.. Vet ikke hvor bra..

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta kontakt med en forhandler som selger Rockford Fosgate og be dem om råd.

En 4. ordens bandpass-kasse ville vært greit i din bil.

4.ordens bandpass vil si en bassreflekskasse som spiller inn i en portet kasse. Portene og elementet på samme baffel vendt mot det portede kamnmeret.

Da avstemmer du portene til to frekvenser. F.eks. 40 Hz i kammeret bak elementet og 70 Hz i kammeret som elementet spiller inn i.

Dette er en løsning som er meget begrenset i forhold til det frekvensområdet du bruker bassen i, og vil således ikke gi deg en linjær frekvensgang i bassområdet.

Kassen vil derimot spille meget høyt og gi deg en knokkelknusende bass hvis du bygger deg riktig i forhold til spesifikasjonene.

Husk at det vil bli vanskeligere å høre forvrengninger i denne type kasseløsning!

Delefilter er heller ikke nødvendig ved moderat bruk. Men du har vel delefilter på forsterkeren din så da bruker du nok det.

Du kan trekke rørene opp i hattehylla men da må du trekke fra det volumet som blir for mye i kassen. Bruker du justerbare rør så kan du prøve deg fram til det som passer best i DIN bil.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel: fint og få det jeg har tenkt på bekreftet. Har nemlig hatt en Jamo hjemmekinosub som hadde en slik bandpass løsning, spilte høyt men var ikke særlig lineær.

Elementet jeg har nå er DETTE

Duger dette elementet?

Tenker og trekke bassrefleksrøret gjennom midtarmlenet på setet og feste selve kassa også til setet. Kan det bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så har jeg ikke den fjerneste anelse hva R/F har av lydkvalitet annet enn at det spiller høyt nok for folk flest.

Har mao aldri satt meg inn i deres produkter.

Å få plass til 2 eller fire porter gjennom midtarmlenet kan bli trangt men det er verdt et forsøk.

Finn spesifikasjonene på den kassen du vil ha, se hva du har av plass i bagasjerommet og til slutt se om det er plass til portene i hullet til midtarmlenet.

Husk at det skal være god klaring på porten inni kassen. Bruk en avstand som er lik portens diameter på sidene og enden av porten. Husk at er det for liten klaring til porten så kan du få turbulens som vil ødelegge lyden.

Ang. kasse så kan du også sende en mail til R/F og høre. Kan hende de har noen gode tips til deg...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider