Gå til innhold

Plassering av bassreflex

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Skal bygge en båndbass. Er jo ute etter å yte maks ut av subben. Og da lurer jeg på hvor dere ville plassert bassrefleks rørene. På den siden magneten er eller på den siden subben slår.

 

Se bilde. Blå eller grønn plassering?

Eller ville dere hatt en annen kasse eller plassering av disse og hvorfor?

Elementet er MA Audio 1200 XL (modell rett bak Hardkore)

1200W 4ohm dobbel spole

 

Anlegg.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvis du skal la elementet spille inn i en annen kasse i fronten (slik det ser ut på tegningen, så bør du la portene sitte på "Grønne prikker" plassen.

 

Men hvorfor ikke la elementet spille rett ut og ha portene på "grønne prikker" plassen, istedenfor å lage til den ekstra kassen foran ???

 

Men den tegningen du har tegnet, spiller bra med de elementene jeg har hørt tidliger m/Lanzar og Wizonik.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig at T/S parametrene på elementet ditt er riktige for bandpass-kasse. Hvis elementet ikke har de rette parametrene så kan resultatet bli meget dårlig.

En bandpass-kasse spiller også et meget snevert frekvensområde. Tuner du portene til f.eks. 50Hz få er det fint lite dypbass og nedre mellombass du vil høre. Det vil bli nok "dunk-dunk" og lite musikk. Det vil også bli vanskeligere å høre om elementet forvrenger lyden hvis du skulle spille så høyt vel og merke.

Bandpass-kassen vil spille med god punch rund 50Hz men bli veldig kjedelig etter en tid. Du vil nok savne dypbassen og musikaliteten i musikken. Kjør en test-cd med frekvenser hvis du ikke er sikker på nivået på musikken/frekvensene så vil du høre hvor det "mangler noe".

 

Min anbefaling er trykkammer.

Det er en kasse-løsning som spiller mest "riktig" og det vil bli vanskeligere for deg å "sprenge" elementet ditt. Forvrengningen vil være hørbar og du vil få en fin dypbass samt at du får med deg det av informasjon som ligger i bassområdet.

 

Alt dette er selvfølgelig avhengig av hvilket element du velger så hvis du ikke har kjøpt deg et ennå så sørg for at du får lånt med deg en kasse ut i bilen for testing den dagen du er klar for bygging. Vær klar over at du kanskje må deponere noen kroner i butikken hvis du ikke er en god kunde der da.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med alt Morel sa her...

 

Skal du bygge en båndpasskasse utifra t/s parametrene, så kan du fortsatt slite litt, selv om f.eks dataprogrammet sier at det ser bra ut, så har du faktisk i en bilkupe forsterkninger i visse frekvensområde, og f.eks hvis du har kassa di i et bagasjerom så oppstår det visse problemer der og som fasefeil, fasefeil og fasefeil.. Også, hvis mange bruker løsningen med port i hattehylla for å få bassen inn i bilen, får du også et stort problem, du får rett og slett et ekstra kammer med nye porter, så alt blir helt fucket opp og feiltunet..

 

Så, mitt svar er egentlig tett kasse, og i verste fall en portet kasse, som dog er enklere enn en båndpass kasse..

 

nei til båndpass.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som folk vet hva de skriver her ja.

 

Har en lukket 12" kasse med et Ma audio anlegg på rommet. Med en vanlig forsterker på. Den spiller dypt og får stort sett hele huset til å riste. Men jeg hører ikke bassen så godt. Merker den mer. Kan jo kanskje eksperimentere litt med den i bilen. Det nye elementet har jeg kjøpt.

 

Grunnen til jeg kom inn på Båndbass var at jeg ser mange av produsentene produserer ferdige kasser som denne Audiobahn_ABP122T_h1.jpg

Om det er pågrunn av at de klarer å tune den bra eller om det bare er for utseende sin skyld vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2maz

Høres ut som folk vet hva de skriver her ja.

 

Har en lukket 12" kasse med et Ma audio anlegg på rommet. Med en vanlig forsterker på. Den spiller dypt og får stort sett hele huset til å riste. Men jeg hører ikke bassen så godt. Merker den mer. Kan jo kanskje eksperimentere litt med den i bilen. Det nye elementet har jeg kjøpt.

 

Grunnen til jeg kom inn på Båndbass var at jeg ser mange av produsentene produserer ferdige kasser som denne Audiobahn_ABP122T_h1.jpg

Om det er pågrunn av at de klarer å tune den bra eller om det bare er for utseende sin skyld vet jeg ikke.

 

Det er vel en god blanding. men jeg liker ikke båndpass til annet en techno shit ( beklager hvis jeg støter noen )

Det er som en kamerat av meg sa. du velger ikke musikk etter anlegget men du bygger anlegg etter musikken..

 

Porta kasser fører noen ganger til at du får non Hz lavere, men den gjør det enklere for elementet å vrenge seg grunnet mere luft å begeve seg med. jeg liker lukkede kasser best forde at elementene som oftes spiller renere.

men dett er igjen smak og behag.

 

Men med alle elementer står det anbefalte kassevolum og slikt. bruk de og bygg således designet etter volumet.

 

lykke til med prosjektet. ser frem mot et bra ressultat.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Er enig med alt Morel sa her...

 

Skal du bygge en båndpasskasse utifra t/s parametrene, så kan du fortsatt slite litt, selv om f.eks dataprogrammet sier at det ser bra ut, så har du faktisk i en bilkupe forsterkninger i visse frekvensområde, og f.eks hvis du har kassa di i et bagasjerom så oppstår det visse problemer der og som fasefeil, fasefeil og fasefeil.. Også, hvis mange bruker løsningen med port i hattehylla for å få bassen inn i bilen, får du også et stort problem, du får rett og slett et ekstra kammer med nye porter, så alt blir helt fucket opp og feiltunet..

 

Så, mitt svar er egentlig tett kasse, og i verste fall en portet kasse, som dog er enklere enn en båndpass kasse..

 

nei til båndpass.. ;)

 

 

Enig med dere jeg også, MEN han sa at han ville tyne mest mulig ut av subben... Regner med han da mener lydtrykk?

Da er det vanligvis båndpass som scorer best av de tre mest vanlige kassetypene. I noen tilfeller spiller bassrefleks høyest, men lukket spiller garantert lavest. Dette gjelder bare ved bruk av samme element.

Er jo en grunn til at folk ikke pleier å stille i SPL-konkurranser med lukkede kasser (selv om jeg skal gjøre et forsøk...).

 

Det er faktisk en del som synes MA/Audiobahn i båndpass eller reflex høres bra ut!

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

 

 

Enig med dere jeg også, MEN han sa at han ville tyne mest mulig ut av subben... Regner med han da mener lydtrykk?

Da er det vanligvis båndpass som scorer best av de tre mest vanlige kassetypene. I noen tilfeller spiller bassrefleks høyest, men lukket spiller garantert lavest.

 

Jeg må få rette litt på deg.

Lukkede kasser spiller nødvendig vis ikke lavere i frekvens.

Dette kommer an på T/S-parametrene på elementet.

En kan faktisk gå så langt at et element som mekanisk og eletrisk er konstruert for lukkede kasser overhodet ikke kan spille i en portet kasse eller en bandpasskasse.

Et element som skal spille i en lukket kasse trenger mye mer effekt (er mer tungdrevet) fra forsterkeren for å spille like høyt som det samme elementet satt i en portet kasse. Bort i mot det dobble av effekten kreves.

Dette varierer over hele linja men er en grei tommelfinger-regel.

 

Konkluksjonen er da at en må se på hvor stor plass en har til rådighet i bilen, se hvor tykk lommeboka er og til slutt høre med venner og bekjente om hvilket element de bruker.

Og som jeg skrev tidligere:

Ta turen innom en butikk og spør om å få låne med deg en kasse. Vær frampå og spør!

Det har du ingenting å tape på!

Kommer du til Oslo med bilen din en gang så ta kontakt så skal du får høre på noe spennende.

Bilhøyttalere selges! Ta kontakt for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bergene

 

Jeg må få rette litt på deg.

Lukkede kasser spiller nødvendig vis ikke lavere i frekvens.

Dette kommer an på T/S-parametrene på elementet.

En kan faktisk gå så langt at et element som mekanisk og eletrisk er konstruert for lukkede kasser overhodet ikke kan spille i en portet kasse eller en bandpasskasse.

Et element som skal spille i en lukket kasse trenger mye mer effekt (er mer tungdrevet) fra forsterkeren for å spille like høyt som det samme elementet satt i en portet kasse. Bort i mot det dobble av effekten kreves.

Dette varierer over hele linja men er en grei tommelfinger-regel.

 

 

 

Sorry at jeg kanskje forklarte litt uklart...

Mente at lukkede kasser ikke spiller like høyt (altså lavere, ikke dypere) som de andre, så da er vi vel enige.

 

Går fint å tune en portet kasse til å spille dypt, men da vil man gjerne ikke få den punchen som mange er ute etter.

Og joda, det kommer helt an på elementet.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, begynne å skjønne ekspertise tippsene deres nå. Jeg må vel ta en avgjørelse mens jeg venter på matrealene mine. Måtte bestille 22mm MDF *utålmodig* Men anlegget mitt er ikke planlagt å være billig, det går nok med noen lønninger :rolleyes:

Problemet med å bygge anlegg til etter hvilken musikk jeg hører på er at jeg har en så variert musikk smak. Men det går en del i Techno trance, men og en del rock, og R&B.

Men jeg har begynt å lukte litt på demping av bilen. Folk mener at dette og er en viktig faktor i god lyd. Er det da bagasjerommet jeg skal dempe siden det er der den skal stå, eller skal jeg dempe litt rundt i hele bilen. Å plukke den fra hverdandre er jo no prob.. Det er jo en stund til bilen skal brukes igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer om seriøst anlegg er det bare å sette i gang og dempe bilen!

Nå er nok ikke din bil blant de værste, men den har godt av det den også...

Ta hele bagasjerommet og alle dørene. Golvet er kanskje en ide hvis du ønsker ennå mindre veistøy. Kanskje taket også, men det pleier å være en del ekstra stress.

 

Glem båndpass uansett!

Et godt element i lukket kasse vil fungere ypperlig til musikken du sier du hører mest på. Eneste som normalt kan gjøre seg bedre portet er R&B.

 

Har sjekket parameterne til elementet ditt, og det er helt klart konstruert for å fungere best i portet kasse. Tror du bør satse på det dersom du skal bruke det elementet.

 

Anbefalt kasse på ca 56 L vil nok fungere bra, men jeg tror jeg ville satset på en litt lavere tuning enn deres anbefalte 40Hz, 30-35Hz vil nok gjøre susen! Da vil du få litt dypbass også, og ikke bare en enorm peak rundt 45-50Hz.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Hvis du har planer om seriøst anlegg er det bare å sette i gang og dempe bilen!

Nå er nok ikke din bil blant de værste, men den har godt av det den også...

Ta hele bagasjerommet og alle dørene. Golvet er kanskje en ide hvis du ønsker ennå mindre veistøy. Kanskje taket også, men det pleier å være en del ekstra stress.

 

Glem båndpass uansett!

Et godt element i lukket kasse vil fungere ypperlig til musikken du sier du hører mest på. Eneste som normalt kan gjøre seg bedre portet er R&B.

 

Har sjekket parameterne til elementet ditt, og det er helt klart konstruert for å fungere best i portet kasse. Tror du bør satse på det dersom du skal bruke det elementet.

 

Anbefalt kasse på ca 56 L vil nok fungere bra, men jeg tror jeg ville satset på en litt lavere tuning enn deres anbefalte 40Hz, 30-35Hz vil nok gjøre susen! Da vil du få litt dypbass også, og ikke bare en enorm peak rundt 45-50Hz.

 

jeg er enig med det BeemerZ1 sier om å bygge kassen slik at suben spiller ned til 40-30 hz. Men bruk god tid å på å beregne lengden på refleksrøret. (porten). slik at du får den frekvensen du ønsker.

 

Det du også kan gjøre er å lage et aktivtdelefilter som også regulerer en pen db kurve på elementet. siden du skal dempe bilen så plukk ut alt, legg på ordentlige dempematter.

 

Du kan også bygge custom layout i bagasjerommet ditt, da dette kan gi den beste lydkvaliteten ( mener da at basserene ikke spiller bakover, men fremover ) Dette er da en smaksak.

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2maz

Skal bygge en båndbass. Er jo ute etter å yte maks ut av subben. Og da lurer jeg på hvor dere ville plassert bassrefleks rørene. På den siden magneten er eller på den siden subben slår.

Se bilde. Blå eller grønn plassering?

Eller ville dere hatt en annen kasse eller plassering av disse og hvorfor? Elementet er MA Audio 1200 XL (modell rett bak Hardkore) 1200W 4ohm dobbel spole

 

hallo..bmw e36, eller generelt bmw er noe dritt aa faa go`lyd i.. men det har blitt gjort saa det er nok ikke umulig ;)

her er et bilde av en e36 og en e34 e36

e34

dette er vel den eneste maaten aa faa best lyd i en bmw, utenom i e34 da det er fullt mulig aa putte no i hatthylla ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår