nicolay Skrevet November 27, 2004 Rapporter Share Skrevet November 27, 2004 Lurer på om jeg skal anskaffe meg dumpventil til min Golf 4 GTI 98. Har chip fra Norsk Bildelsenter og flatfilter. Ellers er alt originalt. Sett litt på denne. Noen tips on dumpventil på Golf 4 GTI? Noe jeg bør vite? Noen tips om merke, priser osv? Takknemlig for all hjelp :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Kan ikke gjøre så mye feil når så lenge du kjøper dump-ventil som resirkulerer lufta..Kjøper du en åpen, som slipper trykket rett ut (Men som selvfølgelig høres mye råere ut) vil bilen begynne å fuske og sannsynligvis stoppe innimellom.. Som regel et problem på biler med luftmassemåler..:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolay Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Aha, så denne typen skader ikke LMM? Vil det ikke bli noe lyd, eller er det bare ikke så mye som en vanlig? Ser det er med en del fjæringer, kan du forklare hva forskjellen på hard og myk vil være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raboc Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Sitat Originally posted by nicolay Sett litt på denne. Noen tips on dumpventil på Golf 4 GTI? Noe jeg bør vite? Den var da jævlig dyr? Jeg har nettopp byttet ventilen på bilen min, siden den gamle lakk luft. Jeg endte opp med å bestille en aluventil fra Dahlbäck til godt under halvparten av det 'din' ventil koster. (Eneste grunn til at jeg valgte Dahlbäck var pris og leveringsevne av en ventil som var svartfarget ) Siter '99 Audi S4 '12 Honda CB1kR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolay Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Hmm ja, var kanskje dyr. Har du samme type? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Enig i at prisen var noe stiv...Kanskje KRB trading har noe billigere.. En åpen ventil skader ikke massemåleren (Men det gjør derimot ojlen fra et åpent KN eller green luftfilter) Det som skjer når du setter en åpen ventil i et lukket system, er at luftmassemåleren leser av hvor mye luft som er dratt inn i innsuget, men siden du dumper denne lufta rett ut i friluft, og ikke tilbake i systemet, feilberegner styreenheten (ECU) blandingsforholdet luft/bensin, noe som medfører fusking.. Særlig hvis du drar på og slipper gassen brått og lar den gå på tomgang. Da stopper gjerne motoren. Fordelen med 3 forkjellige fjærer i dumpventilen, er at du kan sette inn en som passer til din bil. Dumpventilen skal tette helt når bilen står på tomgang/gasser på, men samtidig må ikke fjæra være for stiv, slik at den ikke åpner når du girer og skal dumpe trykket. Hele hensikten med ventilen er jo at trykket blir dumpet mellom giring, slik at det ikke slår tilbake i turboen og bråstopper turbinen. Dette er skadelig for turboen. En annen fordel er jo at turbinen fortsetter å spinne mens du girer, slik at du får raskere spool-up på neste gir....Phui..:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolay Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Aha stilig! Hvordan finner jeg ut hvilke fjær som funker best til min? Bør jeg bytte ut KN filteret mitt? fikk et av NBS da jeg chippet der... Er sån vanlig flatfilter som jeg bare la i originalboksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Nå banner jeg vel i kirka, men jeg mener det beste er å ha sportsfilter i originboksen..Den er skjermet fra varmen fra motoren, og får kaldluft fra fronten på bilen. Du bør bare være j... forsiktig med å olje inn filteret, for det knekker massemåleren...Tøft med åpent filter, får jo litt mer "dumplyd" osv, men da må det skjermes godt fra motoren...Varm luft er jo effektens værste fiende... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolay Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Ah oket skjønner. Litt redd for at LMMen min har tatt kvelden :( Se denne posten min . Bør nok rense det filteret, fikk det installert for ca ett år siden, og har ikke åpnet boksen siden det ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Sannsynligvis er det dumpventilen din som ikke tetter skikkelig (Hatt problemer med originale bosch ventiler på noen audier jeg har hatt, de har en tendens til å blåse ved trimming..) da får du dårlig ladetrykk, og du hører (svakt) at bilen peser mens du tråkker på, det er ladetrykket som blåser ut av ventilen, isteden for å gå inn i innsuget og videre inn i motoren... Ellers er jo LMM en sjuke på VAG.:rolleyes: Denne har heldigvis blitt en innbyttedel, og koster 1300 istedenfor 3700 som den kostet før..:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolay Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Hmmm jo, det er en ny teori! Men VW diagnose sa åpen ventil, det ville den vel ikke sagt om LMM? Fikser jeg å bytte LMM selv/dumpventil selv? har lite peil, men akkurat dumpventilen hvertfall ser jo grei ut. Vet ikke hvordan det er med justering osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 LMM er kjempeenkel å bytte, 2 skruer og en plugg. (Sitter rett ved luftfilterboxen) Justering av dumpventilen gjør du ved å sette inn den slappeste fjæra, og se om du får fullt ladetrykk, at ikke bilen kveler seg på tomgang osv...I så fal setter du inn en stivere fjær.. Feil på LMM vises sjelden på diagnose...Har du VagCom og kjører diagnose selv, kan du lese av verdiene på LMM mens du kjører, da ser du om alt er OK.. Har etpar diagnose-interface boxer liggende som jeg selger til julepris..:D (700,- per stk evt. byttes i 12" sub eller noe annet gøy) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolay Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Hehe, hadde vært kjekt det! Kan jeg få de i julegave istede? poenget er å få gjort dette litt billig ;) Har ikke tett med penger akkurat. Hva ville du gjort for å fikse problemet? Kjøpt en dumpventil og testet? Eller kjøpt LMM hehe. Kjipt om det ikker er noen av delene da :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Hehe...julegave....:D :D Ville lånt en LMM av en eller annen...Golf er det jo flust av her i landet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicolay Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Er det samme på A3 1.6? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.