Jeez Skrevet November 27, 2004 Rapporter Share Skrevet November 27, 2004 Under en kjøretur igår skjedde følgande; Motoren min pleier å bruke en del tid på å bli varm, og når den har komt seg opp på noelunde temperatur (nesten midten på måleren), så holder den seg der, omtrent uansett kjøring. Etter å ha kjørt bilen en god strekning oppover i bakkane har målernåla komt seg opp på nesten nest siste strek, men tar ikkje det så tungt da det blir umiddelbar trilling nedover igjen uansett og eg ser nåla tar turen ned igjen. Men etter tids kjøring nedover på "flat" mark stiger temperaturen og omsider blinker varsellampa. Med varmeapparatet på full guffe og vindua åpne triller vi avgårde på tomgang til en plass med skikkelig lys for å kikke litt. Under panseret ser vi at det ikkje er noe gale med kjølevæskenivået, men at vifta ikkje går. Om det var sirkulasjon i systemet eller ikkje, veit eg ikkje? Kan dette tyde på at den vokstermostaten ikkje fungerer om den skal? I og med at det virka som den var åpen for full sirkulasjon allerede ved kald motor? Og at den nå har lukka seg for godt eller noe? Er det elektronikk som setter igang vifta eller er det en mindre avansert løsning med en termostatbryter på denne og? Håper noen har litt erfaring med dette her.. Siter Volkswagen - Da weißt man, was man hat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spruCe Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Hva det er som slår inn vifta osv kan ikke jeg svaret på, men har en kamerat som har samme problem som deg. Løsningen hans var å legge opp en bryter inn i kupeen, som tvangskjører vifta.. Virker forsåvidt som det funker fint for han ihvertfall Siter 88 Golf 2 Syncro 72 Opel Manta A (laangtids prosjekt) [x] 77 Opel Kadett C Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pelsen Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Skift termostat ja. Hadde samme problem som du beskriver der. Etter at jeg skifta termostat gikk den som bare det. Skifta den som er ved radiatoren.. Siter Cya in my sigth! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jeez Skrevet November 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Mja, hjelper ikkje så mye å tvangskjøre vifta hvis vannet ikkje går rundt i systemet. Åssen er den å komme til denne termostaten da? Å bytte den, involverer det å tappe kjølevæska? Dyr sak denne termostaten? Siter Volkswagen - Da weißt man, was man hat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pelsen Skrevet November 28, 2004 Rapporter Share Skrevet November 28, 2004 Du vil finne den på samme side som du sitter når du kjører, på radiatoren :) Helt neders der. Kjøpte min på møller og ble 400kr fattigere. Men får å se om det er virkelig den som ikke funker, tar du av kontakten som går til termostaten og ta en ledning på + og - se om vifta går da.. Siter Cya in my sigth! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AXi0N Skrevet November 29, 2004 Rapporter Share Skrevet November 29, 2004 Temperaturgiver, kjølevann 86:- Temp.giver/-lamp, kjølevann 1987- 295:- Termokontakt -1985 133:- Termokontakt 1986-, 2-polig 169:- Termokontakt 1986-, 3-polig 242:- Mekonomen priser:) Siter -02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde -94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde -90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde -84 VW Golf II [solgt] Bilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jeez Skrevet November 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2004 Ja.. var ute å prøvde vifta nå, den fungerte når eg la en lask mellom (det eg rekner med er) pluss og minus på den kontakten som skal inn i giveren. Da er det altså å rekne med at den må byttast ut. Men for meg så kunne det virke som om det ikkje var sirkulasjon i kjølesystemet, da vi trilla en del på tomgang før vi stoppa. Bilen har aldri blitt så varm før heller (unntagen den gangen eg mista vannet), og det under "hardkjøring" og. Eg kan aldri syns å huske at vifta har slått inn under tomgang heller. Motoren er fra 1991, monojet, motorkode RP. Rekner med det er denne termokontakt for 86- eg skal ha? til 242,-? Prøve litt litt seinare.. Siter Volkswagen - Da weißt man, was man hat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobias1600 Skrevet November 29, 2004 Rapporter Share Skrevet November 29, 2004 vannpumpe som ikke gjør jobben sin? Siter 1985 VW Golf II cl 1,6 1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6 1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget) 1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt) 1996 Citroën ZX 1,4i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jeez Skrevet November 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2004 Var akkurat ute og måtte prøve på nytt, kjørte bilen vanlig varm, dvs. til ca midt mellom strek 1 og 2 (der strek 2 er streken i midten) Eg syns det tar unormalt lang tid før kjølevatnet blir så varmt, kan dette tyde på at det sirkulerer hele tiden? Etter det lot eg bilen stå på tomgang. Etter langt om lenge begynte nåla å stige til strek nr 2. når denne blei kryssa med litt margin begynte vifta å gå. Når nåla var nede litt under streken igjen, slo vifta seg av. Under kjøreturen beskrive lenger oppe, låg nåla på strek 3 og vifta gikk ikkje. Eg konkluderer da altså med dårlig kontakt for nå. Hyggelig i grunn, virker som hver gang eg starter en ny tråd for noe, så er det en bagatell som er årsak. Som når motoren ikkje starta! Da var batteriet flatt bare.. Takk for hjelp fordiom allesammen! Siter Volkswagen - Da weißt man, was man hat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.