Gå til innhold

Trenger jeg spessielt batteri

Ranger emnet

Baksietrølle

Anbefalte innlegg

Batteriet i min Volvo 340 GL 1,8 er helt kaputt og skal skiftes ut snart. Spørsmålet er da hvilket batteri jeg trenger.

Originalt er det et vanlig blybatteri på hele 45Ah.

Men så har det seg slik at jeg har litt stereo som skal trykkes inn i bilen ganske så snart. Forsterkerene er på henholdsvis 4*250W RMS og 2*600W RMS

Spørsmålet er om jeg skal kjøpe et vanlig blybatteri på ca 70AH eller om det lønner seg å satse på noe kraftigere. I såfall hvilket og pris?

Dynamoen er på 60A, men regner med at den byttes så snart jeg finner en som passer med litt større produksjon. Hvor stor bør den være?

Håper noen av dere med peiling tar dere tid til å svare.

MVH

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hc_TK

hvis jeg har regnet cirka riktig så har du i allefall 150A rms i forsterkerene så da bør du jo iallefall ha en 150A dynamo for å kunne utnytte forsterkerene...

Unnskyld meg! men detta er sprøyt. Hvem i huleste kjører rundt med et forbruk på 150Ah kontinuerlig, til stereoen. Det viktigste er at du skifte til et (eller flere) bakkerier som er gode, og kjappe. Og at du "trimmer" dynamoen din, slik at ladespenningen blir bedre. Det er helt klart en fordel med en større dynamo, men at du trenger en 150A tviler jeg veldig sterkt på.

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg overgir meg til ekspertene her. forsterkeren min er ganske strømkrevende, og jeg opplever mye bedre lyd når den går på batteri enn når bilen er i gang. så jeg antar at dynamoen begynner å mangle litt guff for å holde tritt. hvordan kan jeg "trimme" denne? som nevnt over. Og hvaslags dynamoer kan jeg bruke? som vil passe til batteriet mitt?

--

Anders

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

jeg overgir meg til ekspertene her. forsterkeren min er ganske strømkrevende, og jeg opplever mye bedre lyd når den går på batteri enn når bilen er i gang. så jeg antar at dynamoen begynner å mangle litt guff for å holde tritt. hvordan kan jeg "trimme" denne? som nevnt over. Og hvaslags dynamoer kan jeg bruke? som vil passe til batteriet mitt?

Bmw 525 du har?

Få tak i dynamoen fra 525TDS, den er vel 140A, bør holde i massevis. Sammen med en Ladac laderegulator og ett godt batteri vil du nok være mer enn godt nok berget ;)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ikke gjøre det.. spørs hvilke kabler du mener...? det som lønner seg å bytte kablene på dynamoen, det er en enkel å billig måte å forsikre seg på.. orginale jordigsleninger er ikke noe å skryte av...:) du må heller ikke bytte laderegulator, dynamoen fungerer bra orginalt, men du får bedre ladespennig med en oppgradert regulator..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baksietrølle

......Kommer nok ikke til å kjøre full guffe hele tiden, for jeg har ikke planer å få meg høreapparat før jeg når 20års alderen i alle fall.....

Haha, fikk det når jeg var 8 år jeg. Skal love deg at det er en ond sirkel man er i. Hørselen min stuper, og da watter man mer opp, og da stuper den enda mer. Jeg er døv før jeg runder 25. garantert. :D

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Knusern

Haha, fikk det når jeg var 8 år jeg. Skal love deg at det er en ond sirkel man er i. Hørselen min stuper, og da watter man mer opp, og da stuper den enda mer. Jeg er døv før jeg runder 25. garantert. :D

Der kan du se. Målet mitt er å ikke få det før jeg er nådd 30 år i allefall. kanskje 32...

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider