Baksietrølle Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Batteriet i min Volvo 340 GL 1,8 er helt kaputt og skal skiftes ut snart. Spørsmålet er da hvilket batteri jeg trenger. Originalt er det et vanlig blybatteri på hele 45Ah. Men så har det seg slik at jeg har litt stereo som skal trykkes inn i bilen ganske så snart. Forsterkerene er på henholdsvis 4*250W RMS og 2*600W RMS Spørsmålet er om jeg skal kjøpe et vanlig blybatteri på ca 70AH eller om det lønner seg å satse på noe kraftigere. I såfall hvilket og pris? Dynamoen er på 60A, men regner med at den byttes så snart jeg finner en som passer med litt større produksjon. Hvor stor bør den være? Håper noen av dere med peiling tar dere tid til å svare. MVH Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 hvis jeg har regnet cirka riktig så har du i allefall 150A rms i forsterkerene så da bør du jo iallefall ha en 150A dynamo for å kunne utnytte forsterkerene... Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmmaNorway Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Originally posted by hc_TK hvis jeg har regnet cirka riktig så har du i allefall 150A rms i forsterkerene så da bør du jo iallefall ha en 150A dynamo for å kunne utnytte forsterkerene... Unnskyld meg! men detta er sprøyt. Hvem i huleste kjører rundt med et forbruk på 150Ah kontinuerlig, til stereoen. Det viktigste er at du skifte til et (eller flere) bakkerier som er gode, og kjappe. Og at du "trimmer" dynamoen din, slik at ladespenningen blir bedre. Det er helt klart en fordel med en større dynamo, men at du trenger en 150A tviler jeg veldig sterkt på. Siter Ketil Skjei Leder av EmmaNorway Driver av Audioart v/Ketil H Skjei Bil og hjemmestereo. ketil@emmaweb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baksietrølle Skrevet November 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Kommer nok ikke til å kjøre full guffe hele tiden, for jeg har ikke planer å få meg høreapparat før jeg når 20års alderen i alle fall. Men en 90A dynamo eller noe slik skulle jeg vel kunne skaffe billig hos en hugger. Holder det? Og batteri... Hvilket anbefaler dere? Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 en 90a dynamo bør holde lenge, å det finner du sikkert hos et bilopphuggeri til en fornuftig pris. jeg forhandler odyssey batterier, de er kjappe å kraftige, samme som stinger sine, men til en annen pris..:) send meg en mail eller pm så kan vi diskutere pris..:) anders@caan.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr2chris Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by autod en 90a dynamo bør holde lenge, å det finner du sikkert hos et bilopphuggeri til en fornuftig pris. 90A holder lenge ja :) -Christian, Bilradiospesialisten AS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hjinx Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 jeg overgir meg til ekspertene her. forsterkeren min er ganske strømkrevende, og jeg opplever mye bedre lyd når den går på batteri enn når bilen er i gang. så jeg antar at dynamoen begynner å mangle litt guff for å holde tritt. hvordan kan jeg "trimme" denne? som nevnt over. Og hvaslags dynamoer kan jeg bruke? som vil passe til batteriet mitt? Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by hjinx jeg overgir meg til ekspertene her. forsterkeren min er ganske strømkrevende, og jeg opplever mye bedre lyd når den går på batteri enn når bilen er i gang. så jeg antar at dynamoen begynner å mangle litt guff for å holde tritt. hvordan kan jeg "trimme" denne? som nevnt over. Og hvaslags dynamoer kan jeg bruke? som vil passe til batteriet mitt? Bmw 525 du har? Få tak i dynamoen fra 525TDS, den er vel 140A, bør holde i massevis. Sammen med en Ladac laderegulator og ett godt batteri vil du nok være mer enn godt nok berget ;) Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baksietrølle Skrevet November 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Men er det noen som vet om jeg kan bruke normale blybatteri med ca 65-70AH eller om jeg bør investere i et dyrere gelebatteri (odessy) og hvor kraftig bør i såfall det batteriet være? Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hjinx Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 må jeg bytte kabler og sånn da? og mååå jeg bytte laderegulator? laderele og alt mulig annet sånnt dill ? Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 du må ikke gjøre det.. spørs hvilke kabler du mener...? det som lønner seg å bytte kablene på dynamoen, det er en enkel å billig måte å forsikre seg på.. orginale jordigsleninger er ikke noe å skryte av...:) du må heller ikke bytte laderegulator, dynamoen fungerer bra orginalt, men du får bedre ladespennig med en oppgradert regulator..:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Ellers så er det 140amp dynamo på M5 og 150amp på 525IX. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knusern Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by Baksietrølle ......Kommer nok ikke til å kjøre full guffe hele tiden, for jeg har ikke planer å få meg høreapparat før jeg når 20års alderen i alle fall..... Haha, fikk det når jeg var 8 år jeg. Skal love deg at det er en ond sirkel man er i. Hørselen min stuper, og da watter man mer opp, og da stuper den enda mer. Jeg er døv før jeg runder 25. garantert. :D Siter *-------* mvh Erik *-------* ---> Sierra 2.0i CLX X - Rieju RR 50 X - Go-go tråbil X - Tippo trehjulssykkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baksietrølle Skrevet November 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by Knusern Haha, fikk det når jeg var 8 år jeg. Skal love deg at det er en ond sirkel man er i. Hørselen min stuper, og da watter man mer opp, og da stuper den enda mer. Jeg er døv før jeg runder 25. garantert. :D Der kan du se. Målet mitt er å ikke få det før jeg er nådd 30 år i allefall. kanskje 32... Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg