Ola Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by feskar Oljen har vært skiftet for hver gang turbo har blitt skiftet, og da har samtlige rør til og fra turbo blitt renset godt, inkl. luftfilter og slangen inn, for nettopp å fjerne ev. dritt. Luftfilteret skal ihvertfall skiftes snart. Begynner å gå opp for forslag til hva feilen kan være nå. Ut ifra hvordan jeg oppfatter dette, så virker det nesten som om motoren blåser et overdrevent trykk innpå turboen, som "sprenger" den på en måte. Men siden kompresjonen på motoren er helt superb, så er nok ikke dette heller en mulighet. Hvordan er veivhus ventilasjonen din? Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by Ola Hvordan er veivhus ventilasjonen din? Virker bra den.. Tok en liten amatør-test på den; Koblet av ene oljeslangen på veivhuset, og satte ei brusflaske til, og da kom det olje ut. Fikk tips om at det ikke skulle komme olje ut hvis det var noe galt med den, og det ville lekke olje ut tetningene på veivhuset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by feskar Virker bra den.. Tok en liten amatør-test på den; Koblet av ene oljeslangen på veivhuset, og satte ei brusflaske til, og da kom det olje ut. Fikk tips om at det ikke skulle komme olje ut hvis det var noe galt med den, og det ville lekke olje ut tetningene på veivhuset. Om den er tett så kommer det olje ut igjennom tetningene på turbo ja.. Men kommer det endel olje ut av den, er trolig noe annet galt.. Skal komme minimalt på en bra motor, mens en hardt trimmet motor kan dumpe litt olje på max last.. blåser det no særlig ut av ventilasjon slangen på tomgang/lett rusing ? Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by Ola Om den er tett så kommer det olje ut igjennom tetningene på turbo ja.. Men kommer det endel olje ut av den, er trolig noe annet galt.. Skal komme minimalt på en bra motor, mens en hardt trimmet motor kan dumpe litt olje på max last.. blåser det no særlig ut av ventilasjon slangen på tomgang/lett rusing ? Blåser minimalt ved lett rusing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Originally posted by feskar Blåser minimalt ved lett rusing. Jeg tror du skal ta en kraftig gjennomgang av disse tinga: -sjekk olje tilførsel; Rengjør slange, og undersøk om det kommer olje.. sjekk tilkobling i motor siden av slangen også.. -sjekk oljeretur; rengjør skikkelig.. også i tilkobl pkt mot motor.. -sjekk veivhus ventilasjon; riktig tilkoblet? Helt åpen i alle retninger?? kommer det mye olje ut? legg litt arbeid her.. sjekk opp at det garantert er koblet til slik det skal være.. -Sjekk trykksystemet for lekkasjer, trykktestes.. Om det lekker, kan du overruse turbo, og fortsatt ha "lavt" turbotrykk.. Kunne også med fordel trykktestet motoren din.. sette trykkluft i alle plugghull.. Da vil eventuelle feil med ånding vise seg å tipper jeg.. Er lite arbeid kontra å bytte ut enda en turbo liksom.. Om alt dette er iorden, da må iallefall jeg kaste inn håndkledet desverre.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kholand Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 som jeg sa tidligere...sjekk at du har SKIKKELIG oljetrykk!! hør med møller hva oljetrykket skal være på de motorene. vil tippe rundt 1/2kg ved tomgang... stikk på et verksted og mål trykket med et vanlig oljetrykks-manometer Siter Kjør hardt , kjør stil - `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD x `90 Passat stv. GT G60 syncro x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor x `88 Opel Ascona C. 1,6s x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 11, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 Skal sjekke opp dette. Går og venter på ny turbo nå, og da blir det forhåpentligvis ordning. Tror dere altså at de tidligere nevnte problemene og symptomene kan skyldes noen av de tipsene ovenfor? (feil oljetrykk, osv.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sADsAM Skrevet November 11, 2004 Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 Jeg hadde akkurat de samme symptomene på Audi'n min. Bytta turbo alt virket helt fint en stund. Plutselig en dag kom det blårøyk og lukta olje som faen. Det jeg fant ut var at veivhusventilasjonen var tett. Tok rett og slett av slangen til veivhusvent. og kjørte den rett ut i fri luft under bilen. Hadde aldri noe problem etter det :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 11, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2004 Originally posted by sADsAM Jeg hadde akkurat de samme symptomene på Audi'n min. Bytta turbo alt virket helt fint en stund. Plutselig en dag kom det blårøyk og lukta olje som faen. Det jeg fant ut var at veivhusventilasjonen var tett. Tok rett og slett av slangen til veivhusvent. og kjørte den rett ut i fri luft under bilen. Hadde aldri noe problem etter det :D Ok. Kjekt å høre at andre har hatt samme problemene som meg, og funnet en løsning! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet November 12, 2004 Rapporter Share Skrevet November 12, 2004 Falskluft? Sjekk alle slanger, skjøter, I/C osv for sprekker og hull. Hvis det er falskluft på trykksiden, vil turboen overvarve for å greie innstilt trykk og ta kvelden etter kort tid. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2004 Originally posted by Larsern Falskluft? Sjekk alle slanger, skjøter, I/C osv for sprekker og hull. Hvis det er falskluft på trykksiden, vil turboen overvarve for å greie innstilt trykk og ta kvelden etter kort tid. Takk igjen for gode tips! :D Fikk turboen min i dag, og på mandag blir det vel ordning. Skal ihvertfall få gått igjennom alt av det som det har blitt tipset om! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet November 13, 2004 Rapporter Share Skrevet November 13, 2004 Bare en tanke.. Hvordan kjører du bilen? Bruker du turboen mye på kald motor f.eks? Lar du den kjøle seg ned før du stenger den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2004 Originally posted by Robert Bare en tanke.. Hvordan kjører du bilen? Bruker du turboen mye på kald motor f.eks? Lar du den kjøle seg ned før du stenger den? Turboen blir ikke "brukt" på kald motor, lar alltid bilen gå opp til ca. 90 gradet og lar den være såpass varm i minst 2 minutter før jeg i det hele tatt "bruker" turboen. Har turbo-timer, så turboen får alltid roet seg ned før motoren stenges. Har hatt S4 og Cosworth før, så jeg har litt erfaring med hvordan biler med turbo skal behandles. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.