Gå til innhold

Info ang. kjøp av audi 90

Ranger emnet


afen

Anbefalte innlegg

Jauda, nå er det på tide med bil, og hvorfor ikke kjøpe en skikkelig bil når man først skal ha seg noe?

 

Jeg har sett på en 90 2.3 quattro 20V. Det jeg lurer på da er følgende:

 

  • Hva bør jeg sjekke før jeg kjøper bilen?
  • Vanskelig å montere senkesett\sportsfjører?
  • Pris på forsikring?

 

Har også tenkt å bygge litt anlegg i bila, kan noen ordne et bilde av bagasjerommet på en 90?

 

Er det sant at det siste året man fikk levert manuell sperre på quattroen er 1988?

 

Edit: Det er typ89 det er snakk om.

1987 Audi 90 Quattro

1969 Volvo Amazon

Low class, low budget, high octane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme typen selv og er veldig fornøyd.

 

Senkesett? Denne bilen er originalt utstyrt med Audi sportsunderstell som er senket 25mm i forhold til andre A80 og A90 (m/10v motor) Dette sportsunderstellet er forøvrig samme som på S2.

 

Ting å se etter ved kjøp? Tja, bremsekaliperene bak er et svakt punkt. Kontroller at disse fungerer som de skal.

 

Drivledd må kontrolleres for slark/ulyd. Det finnes 8 stk. på denne bilen og koster en del å skifte.

 

Oljelekkasjer fra motoren og hydraulikksystem.

Ventiltikking ved kald motor er ganske vanlig på disse motorene. Tikkingen skal opphøre når motoren blir varm.

Undersøk når registereima har vært skiftet. Registerreim skal byttes hver 120 000 km. (svært dyrt å skifte forseint!)

 

Kontroller at sperren på differensialen bak fungerer. Ett trykk på knappen, kjør forsiktig rett fram og et lite grønt lys tennes + at ABS lyset i instrumentpanelet indikerer at ABS system er utkoblet. Sperren skal koble seg ut automatisk ved ca. 25km/t.

 

Rust finnes normalt ikke på disse bilene, men en kontroll under mattene i bagasjerommet kan være lurt. Ofte kan det forekomme vannlekkasje i bagasjerommet på disse bilene.

 

Listverk nederst på dørene bruker ofte å løsne.

 

Bagasjerommet er jo ikke så stort. Bensintanken sitter bak ryggen på baksetet og tar en del plass.

 

Alle typ 89Q hadde manuell sperre på bakdifferensialen.

 

Pris på forsikring? Vanskelig å si. Kommer an på hvor gammel du er og hvor du bor. Jeg betaler ca kr.3200 i året (minikasko og 70% bonus)

 

Dette er ting jeg kommer på i farten. Skal sende noen bilder etterhvert.

5 - the magic number!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også å skal kjøpe meg en 90 20v quattro.

Prøvekjørte en i går. Og eier sier at teflonringene bør byttes ettersom bilen har stått i 4år pga. skade og hel lakkering. Hvor mye koster det å bytte disse ?

En ting som også bekymrer meg med denne bilen er at eier har fortalt med at den kan være vanskelig å få i 2. gir når det er kaldere enn 15-20 minus grader ute. Det er vel da sikkert synkronisering som er slitt ? Hadde ikke eier sagt det til meg hadde jeg ikke lagt merke til det, for jeg kjent ingen ting når jeg prøve kjørte den

Ellers virker bilen helt fin, den har gått 191000km.

Hvor mye er den egnetlig verdt da ?

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er teflonringer? (doble fustasjeopphengsforkoblinger?)

Når det gjelder hellakkering, betal heller det det koster for å få en ordentlig jobb gjort. Bilen min ble hellakkert for 5 år siden og resultatet såg bra ut i ca. 1 år. Etter det, lakkslipp og sprekker i lakken. Fikk bilen hellakkert på nytt hos VAG (kostet mer enn flesk) i fjor sommer og bilen ser fortsatt ut som ny.

Når det gjelder girkassen som er vanskelig å gire i 20 minus, er vel det ganske normalt. Ingen girolje liker å ha det så kaldt. Det egentlige problemet ligger sikkert i litt slark i giroverføringa.

Verdi, vanskelig å si. Tilstanden avgjør, + at det er ikke hver dag en kommer over er slik bil.

5 - the magic number!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår