Gå til innhold

Vanninsprøytning

Ranger emnet

Mr Deej

Anbefalte innlegg

Jeg driver å lufter ideen min lit med vanninsprøytning på bilen min. Grunnen til det er at jeg merker at bilen går merkbart mye bedre når det er fuktig vær ute, og dette selvom IAT'en min ligger på rundt 7 grader nå for tiden.

Det jeg tenkte på er å dra lage en liten beholder med vann et eller annet sted i motorrommet og dra en slange med turbotrykk ned i beholderen. Derfra til en dysa sveiset fast i dumpventilrøret som ligger rett før gassspjeldet.

Deretter skaffe en trykkvakt av noe slag som trigger dysa ved et eller annet lade trykk...

Men så et par spørsmål som jeg ikke har klart å søke meg frem til her:

1. Hvor mye vann må dysa klare å levere får at det skal bli "nok"? regner med at for mye vann ikke er noe særlig bra heller.. Stikkordet er W/F ratio

2. Kan jeg bruke bensindyse (272cc) selvom vanntrykket bare blir 1.5bar ?

3. Har hørt noe si at man skal sette dysa før turboen pga att det blir finere forstøvning av vannet.. ?

Veit det er har vært lignende diskusjoner før, men fant ikke alle svarene på det jeg lurte på. Har sett litt på det MF2-systemet fra aqaumist men jeg synes det er litt dyrt for styringssystem til bare vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr Deej

Takk takk! du er en gud på å leite på nettet :D

Takker, men det er vel mest fordi jeg også har vært inne på tanken.

Hadde en kompis med en 240 og 2,5l turbomotor med vanninnsprøytning. Han hadde en dyse pr sylinder.

Fikk aldri den effekten han ville ut av dette, men et solid godt forsøk endte på ca 300hk.

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken selv og jeg tenkte jeg skulle bruke den orginale overtrykksensoren som orginalt kutter tenning når trykket når 0,86bar. Men hva er best av sprit og vann egentlig. Og vil ikke mye mengder vann gjøre at det blir dårlig forbrenning?

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider