Gå til innhold

High,Mid,Low Pass..!

Ranger emnet

Canepa

Anbefalte innlegg

Ok du har en komposett bestående av 6.5" m/ diskant sant!

Også har du et sett med mellomtoner!

Hvordan fordeler du disse.

Jeg ser for meg dette : Mellomtone kjøres på full range ?

Diskanter på High pass

6.5" full range ?

Er veldig usikker på bruken av nettopp dette..! Er innforstått med basis kunnskapen om at Low pass tar bort høye frekvenser derfor kjørers basser på denne det samme for high pass bare motsatt derfor diskant! (er dette riktig?) Men er egentlig veldig usikker på bruken av mellomtoner. Og i dette tilfellet mine 6.5" og 5.25 mellomtoner.

Har en seks kanals forsterker med mulighet for å stille inn High,low eller full på hver av disse kanalene i tillegg har jeg et 3 veis aktivt delefilter koblet opp mot forsterkerne igjen.

Men lurer veldig på hvordan jeg skal fordele og lage et oppsett for høyttalerene!??

Innbiller meg at jeg har gode muligheter for å få fordelt lyden godt med det utstyret jeg har, men trenger litt råd og veiledning siden jeg ikke har drevet med dette så alt for lenge..!

"Det er i motbakka det går oppover"

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

De vanligste filtre har et lavpassfilter på midbass som kjører vanligvis fra 3-4khz og ned til kjellern... Diskanten har som vanlig et høypassfilter som tar fra der midbassen slutter med vanligvis en 12 eller 18db slope og helt til toppen..

I ditt tilfelle så skal du f.eks kjøre midbassen fra 50-60hz opp til kanskje 160-200hz.. Så kjører du mellomtonen fra der og opp til kanskje 3-4k, og diskanten fra der igjen...

Aner ikke hvor god den eq'n din er.. Hvis den ikke er av ypperste sort ville jeg anbefalt deg å kjøpt et godt tre veis sett og kjørt det passivt med de delefiltrene som følger med, de er jo bygd for elemente for at de skal yte optimalt mot hverandre og inni en bilkupe.

Av tre veis sett så vil jeg meget gjerne påpeke CDT sine sett som de aller beste i forhold til pengene...

Hvis ikke, så har jeg tilgjengelig en Seas Lotus 4" igjen om du vil, samt at jeg har 6.5" Lotus midbassene liggende fortsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canepa

Ok du har en komposett bestående av 6.5" m/ diskant sant!

Også har du et sett med mellomtoner!

Hvordan fordeler du disse.

Jeg ser for meg dette : Mellomtone kjøres på full range ?

Diskanter på High pass

6.5" full range ?

Er veldig usikker på bruken av nettopp dette..! Er innforstått med basis kunnskapen om at Low pass tar bort høye frekvenser derfor kjørers basser på denne det samme for high pass bare motsatt derfor diskant! (er dette riktig?) Men er egentlig veldig usikker på bruken av mellomtoner. Og i dette tilfellet mine 6.5" og 5.25 mellomtoner.

Har en seks kanals forsterker med mulighet for å stille inn High,low eller full på hver av disse kanalene i tillegg har jeg et 3 veis aktivt delefilter koblet opp mot forsterkerne igjen.

Men lurer veldig på hvordan jeg skal fordele og lage et oppsett for høyttalerene!??

Innbiller meg at jeg har gode muligheter for å få fordelt lyden godt med det utstyret jeg har, men trenger litt råd og veiledning siden jeg ikke har drevet med dette så alt for lenge..!

"Det er i motbakka det går oppover"

I en slik sammenheng er det svært viktig å avklare følgende:

"vil jeg være tjent med å kjøre 3 elementer pr side, eller vil jeg oppnå bedre resultat ved å kjøre kun 2."

Det første man da må avklare, er om 13cm og 16cm passer sammen tonalt.

Hvilket membranmateriale er benyttet i disse elementene?

Om elementene skulle være kompatible, kommer spørsmålet; " skal jeg da kjøre 3 veis, eller 2,5 veis filterløsning"

I og med at mellomtonen er så pass "stor", har jeg en misstanke om at en 2,5 veis løsning kan være veien å gå. Problemet er at da bør du ha muligheten til å justere filterets steilhet.

Siden dette sannsynligvis ikke er en mulighet, står vi igjen med 3 veis. Mitt forslag er da å dele så lavt som mulig mellom 13cm og 16cm. Dette er derimot noe som må lyttes frem.

Om 13cm'ern din er bredbåndet (og ikke minst av god kvalitet), og du har mulighet for å montere 13cm og diskant nære hverandre, ville jeg anbefale å dele denne forholdsvis høyt. Grunnen til dette er et håp om å oppnå homogenitet. Jo større frekvensområde du kan overlate til ett element, dess mindre tydelige blir feil, og man kan oppnå en illusjon om at all lyd kommer fra ett element ( 2 i stereo selvsagt).

Er det noe mer du lurer på, så ikke nøl med å spørre.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. blir litt usikker her nå.. Bør jeg kjøre alle elementene passivt i forsterker eller bruke delefilter som følger med komposett ?

tror jeg skal gå ut å ta bilde av det delefiltret slik at dere får se. Skal ærlig inrømme at jeg ikke helt kan se om det er bra eller ikke.

Men alikevel føler jeg ikke helt at jeg fikk svar på hvordan jeg skal kjøre forsterkern i forhold til high,low,full range med de forskjellige kanalene. hvis vi nå tar utgangs punkt i at alle elementene er koblet til passivt i forsterker.

Hva kjører jeg 6.5" på ? 5.25" mellomtone ? Diskanter ?

HIGH , LOW , FULL

*Ut å ta bilde* :)

Stay Tuned

Takk for hjelpen så langt gutter.. Godt å ha noen som dere å spørre.

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut linken, ( http://home.online.no/~rayhaako/bilstereo.cfm )

fikk ikke lastet opp på siden av en eller annen grunn.

Ligger to bilder under Bilstereo..! Kanksje det blir litt lettere å se hva jeg har av muligheter da.. Drit i siden som sådan.. Den er ikke brukt før for å si det sånn

RiZLa: ja farin.. har du 4" i igjen nå a.. Dumt har fått tak i noe annet jeg nå vettu :) Men skal prøve Seas engang så det får bli det neste.. :)

Elementene er av god kvalitet forresten..

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har handlet elementene av cossie power her på forumet.

Mellomtonene er pioneer sin toppserie ts-c1300r

6.5" /m diskant er Polk audio (ex3560 serien)

Det er jo helt klart mer komplisert å få 3 elementer til å spille sammen enn 2. Det ser derimot ut som du har et filter hvor du har mulighet for litt tweaking, så hvorfor ikke prøve?

Bare hold tungen rett i munnen.

Det virker som du muligens er litt uerfaren. Automatisk ville jeg da anbefalt å gjøre ting så enkelt som mulig.

Du virker derimot så pass bestemt på å benytte 3 elementer, at kanskje man heller skal prøve å lose deg gjennom det.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe MR. Sq .. Tror du traff spikeren midt på hodet der ja :)

Er uerfaren, men jeg er ikke av den sorten som gjør det enkelt bare fordi jeg kankskje ikke får det til. Da prøver jeg heller og visst det går dritt, ja da prøver jeg igjen.

Er av den oppfatningen at det du ikke får til, ja det må du lære. Bare sånn man kommer framover.. Også er det mye kulere å ha noe å gjøre i garasjen nå som vintern og mørket slår inn her oppi i nord. Jeg bruker dette som unskyldning for å komme unna samboer litt hehe :)

Så meld meg på.. Los meg :)

I live my life a quarter mile at a time. For those ten seconds or less I'm free.

--Vin Diesel (The Fast & The Furious)

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe MR. Sq .. Tror du traff spikeren midt på hodet der ja :)

Er uerfaren, men jeg er ikke av den sorten som gjør det enkelt bare fordi jeg kankskje ikke får det til. Da prøver jeg heller og visst det går dritt, ja da prøver jeg igjen.

Er av den oppfatningen at det du ikke får til, ja det må du lære. Bare sånn man kommer framover.. Også er det mye kulere å ha noe å gjøre i garasjen nå som vintern og mørket slår inn her oppi i nord. Jeg bruker dette som unskyldning for å komme unna samboer litt hehe :)

Så meld meg på.. Los meg :)

I live my life a quarter mile at a time. For those ten seconds or less I'm free.

--Vin Diesel (The Fast & The Furious)

Da vil jeg anbefale deg å montere mellomtonen og diskanten på dashbordet, og 16cm i dør eller i sparkepanel.

Kjør så i første omgang med en delefrekvens på 100Hz og 5000hz. Deretter justerer du nivå.

funker ikke dette, må du finne ut hvor feilen ligger. Ligger denne mellom diskant og mellomtone så prøver du å justere ned delefrekvensen noe. Dette gjør du trinn for trinn, med lytte sekvenser i mellom. Når det gjelder mellom 16cm og 13cm så justerer du eventuelt oppover, til du markert hører at lydbildet beveger seg nedover. da justerer du ned frekvensen igjen.

Husk bare å gjøre en skikkelig montering av elementene.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monteringen som nevnt er allerede på tegnebordet...

Hehe ok mye smart her.. men prøver et spm igjen jeg..

Jeg nevnte istad noe om hvilke filter jeg skal bruke.

Har allså 6 kanaler dvs en A B og C inngang.. Disse kan deles på HIGH LOW eller FULL Range

A inngangen = Diskant --> HIGH PASS

B inngangen = Mellomtone --> FULL RANGE

C inngangen = 6.5" --> ?????

One of the things we know is, It's not how stand by your car, its how you race your car.

--Jarule - Fast and the Furious.

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om dette MR.SQ ??

Jeg har vel egentlig svart på dette indirekte i mine tidligere innlegg, men kan ta det igjen.

Siden du har et treveis filter, kjører du høypass på diskant, båndpass (høy -og lavpass) på mellomtone, og lavpass på bass.

Se mine forslag til delefrekvenser.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider