Gå til innhold

Støy.....igjen.....

Ranger emnet

nuddi

Anbefalte innlegg

hei,

dette er nok diskutert en del ganger. Men, jeg har ganske mye dynamostøy i bilen min. Det er en 92' sunny. Jeg ønsker jo nødvendigvis å få fjernet denne.

Jeg har kun de originale ledningene til HU. Burde jeg legge en + rett fra batteriet, og det samme med en -, eller bør jordingskabelen være så kort som mulig? Hvor kan jeg da plassere denne? Er ikke så lett å finn jordingspunkter bak cd-spilleren. Noen snakket om å jorde noe bakpå spilleren. Er det den skruen med en gummiknott på?

Kablene ligger separert, altså strøm og signal på hver sin side.

Noen tips??

nuddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem hos meg og kunne ikke skjønne hvor problemet lå. (Har også strøm- og signalkabler separert) Viste seg til slutt at det var brudd i jord på den ene signalkabelen. Verdt å sjekke ut i alle fall.

Kan også være at at spilleren din er dårlig jordet, noe som kan føre til krypstrøm i signalkabelene, slik at den tar jord via forsterkeren. Det er skruen i bakkant på spilleren med gummipropp på folk sikter til. Heller ikke dumt å legge opp ny strømkabel til spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å koble fra signalkablene. Først fra forsterkeren. Er støyen der fortsatt, er det ikke signalkablene som er problemet. Er det derimot stille da, plugg dem inn igjen og plugg ut på spilleren. Da finner du ut om det er kablene som plukker opp støyen. Har også hørt om folk som har fått støy pga strømkabler har ligget for nær coilen/andre tenningsdeler.

Ligger forresten signalkablene helt alene? Husk at det er ikke bare strømkablene til forsterkerne som fører til støy, men også alt annet av strømførende kabler.

Kjørte selv med Biltema Competition-kabler tidligere, og må si at de holdt mål for min del. De er godt skjermet og med gode plugger. Aldri hatt problemer med støy med dem. Ellers vil de fleste kabler fra anerkjente produsenter stort sett holde mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nuddi

Har brukt biltema signalkabler og de kan vel gjerne være årsaken. Noen tips til en bra signalkabel som ikke koster katta?

Biltema sine kabler er IKKE noe dårligere enn tilsvarende kabler fra kjente leverandører. Så det har sannsynligvis ikke noe med disse å gjøre.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå prøve med andre signalkabler, samt prøve meg litt frem med elimineringsmetoden. Det var noen som forslo å legge en kabel fra jord til spilleren og bak til jord på forsterkeren (de to jordingspunktet altså, ikke på enhetene) for å utjevne jorden. Kan det hjelpe?

Noen som vet hvor jeg kan få tak i plastramme og metallramme til min Pioneer DEH-P9400? Plastrammen er knukket og metallrammen eksisterer ikke lenger. Bilradiospesialisten skulle ha 800. Noen her inne som har, eller kan gi meg et tilbud?

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg snart opp.

Har lagt opp ny strømkabel til cd-spiller, rett bra batteri

Har lagt egen jord til cd-spiller, rett i gulvet

Har lagt ny remote for å slippe å bruke den mellom signalkablene

Har lagt egen jord til forsterkerne, rett i gulv (og skrapt og pusset vekk lakk)

Har prøvd med andre signalkabler

Har lagt strøm utenfor bilen for å se om den kunne ha ligget for nærme coil

Begynner å gå tom for ideer. Når jeg drar ut signalkablene så forsvinner støyen, men da er det heller ikke noe lyd i det hele tatt.

Vær så snill? Anyone? Noen som bor i stavanger med litt peiling som vil bruke en time eller to i bytte mot litt øl eller peng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen tips?

Har du jordet chassiet på spilleren på skruen der bak, i tillegg til den ordinære jordingen i iso'en?

Har du først fått støy og hatt det en tid kan det allerede være gått så langt at du må inn med spilleren på rep. av linjeutgangene før du blir kvitt støyen igjen...

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jordet på begge punktene bak ja.

Spilleren har stått i bilen i en dag, så den er vel neppe ødelagt ennå?

Er jo fullt mulig at spilleren har har kommet med denne feilen. Men, går jo også an å kjøpe et støyfilter til spilleren. Selv om dette sjelden er nødvendig, kan det virke som om det kan trengs her med mindre det er en feil på spilleren. Men prøv (om mulig) med en annen spiller og samme kabler bare for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider