Gå til innhold

kasse i brønnen?

Ranger emnet

bora 1.8t

Anbefalte innlegg

Bygde en glassfiberkasse i brønnen på den forrige bilen, en Golf 4 GTI. Regner med hjulbrønnen på Bora er tilnærmet lik den. Volumet er ca 70 liter, så man kan få plass til mye der. Liker å utnytte dette voulmet. slik at det blir plass igjen til bagasje. Mange av de "nyere" basselementene klarer seg ofte med volum under 25 l, så da kan man få plass til forsterkere etc også...

Utallige måter å gjøre dette på utseendemessig da. Ville surfet litt rundt og samlet inntrykk!

Noen bilder og beskrivelse fra Golfen på disse sidene;

http://home.online.no/~trolerf/myice.htm

Detaljer fra oppsett og bygging;

http://home.online.no/~trolerf/install.htm

Generelt;

http://home.online.no/~trolerf/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det ingen krav om at man må ha reservehjul i bilen, men endel steder i utlandet er dette påbudt.

Til mange nye biler (feks Audi A4) har man valget om bilen skal leveres med reservehjul eller dekkspray+kompressor orginalt. Ville ikke stolt på dekkspray alene, særlig ikke med lavprofil på bilen.

Har aldri punktert noe dekk (ihvertfall ikke slik at det har vært akutt...), men skulle det skje så har man jo alltids noe igjen for NAF medlemskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

ja, i mange nye biler så er det faktisk bare en sånn spray flaske og ikke reserve hjul i det hele tatt

Ok. Takker.

Jeg irriterer meg over å ha bass kasse i bilen som nå.

Da skal jeg kjøpe inn og bygge ned, hjulbrønnen er jo diger i W124.

Kan ratt beholde portettkasse :)

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettop ferdig med mitt bygge og synes det ble rett fint. Jeg har ikke plassert sub i hjulbrønnen, men derimot forsterker og kondensator. Hadde jeg hatt et dig. kamera skulle dere ha fått sett bilder. Venter på litt mere "gelter" til nye subber og videreutbygging.

Skal ha inn multimedianlegg og et nytt frontsett.

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Ok. Takker.

Jeg irriterer meg over å ha bass kasse i bilen som nå.

Da skal jeg kjøpe inn og bygge ned, hjulbrønnen er jo diger i W124.

Kan ratt beholde portettkasse :)

T....

Lur idè, du kommer til å få et sinnsykt trykk i bagasjerommet. Man må sitte litt krøkkete bak i der for å høre på musikk, men who cares?:D

Fra spøk til kanoner; hvordan tror du den bassen vil høres ut inne i kupeen når den må forsère en stk. bensintank og ett stk. godt polstret sete? Tror nok jeg hadde satset på andre løsninger i en w124. ;)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dag-Johansen

Lur idè, du kommer til å få et sinnsykt trykk i bagasjerommet. Man må sitte litt krøkkete bak i der for å høre på musikk, men who cares?:D

Fra spøk til kanoner; hvordan tror du den bassen vil høres ut inne i kupeen når den må forsère en stk. bensintank og ett stk. godt polstret sete? Tror nok jeg hadde satset på andre løsninger i en w124. ;)

Jeg regner med å få akkurat det samme trykket jeg har i dag.

For jeg har allerede en sub kase med Vega 12” i reflekskasse.

Og det er 0 prob. Med lydtrykk fram til fører sete.

Jeg har ”refleksrør” fra bagasjen og inn i bilen (gjemt i std. Høyttaler plassering i hattehylla)

Bassen blir riktig så akkurat jeg liker bassen. God trøkk og noe ”grumsette”

T….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med å få akkurat det samme trykket jeg har i dag.

For jeg har allerede en sub kase med Vega 12” i reflekskasse.

Og det er 0 prob. Med lydtrykk fram til fører sete.

Jeg har ”refleksrør” fra bagasjen og inn i bilen (gjemt i std. Høyttaler plassering i hattehylla)

Bassen blir riktig så akkurat jeg liker bassen. God trøkk og noe ”grumsette”

T….

Så lenge du får lyden slik du liker den, er jo alt bare glimrende.

Ville du vært ute etter mest mulig korrekt bassgjengivelse, ville jeg nok også ha anbefalt en annen løsning.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Så lenge du får lyden slik du liker den, er jo alt bare glimrende.

Ville du vært ute etter mest mulig korrekt bassgjengivelse, ville jeg nok også ha anbefalt en annen løsning.

mvh

Har også tenkt på det, men da burde jeg godt på flere mindre basser eks 8”.

Kanskje da bygd 1 stk 8” i hver sin bakdør, og eventuelt 2 stk 6,5” i hver frontdør og 5” mellomtone og 1” diskant i original plassering i dashbord.

Men da måtte jeg bygd om alle dører, og dette krever også flere forsterkere.

Men klart også mye mer detaljer og ”riktig” lyd. Uten å bruke noe plass i bagasjen utenom 3 stk forsterkere (kanskje 2 forsterkere)

T….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt på det, men da burde jeg godt på flere mindre basser eks 8”.

Kanskje da bygd 1 stk 8” i hver sin bakdør, og eventuelt 2 stk 6,5” i hver frontdør og 5” mellomtone og 1” diskant i original plassering i dashbord.

Men da måtte jeg bygd om alle dører, og dette krever også flere forsterkere.

Men klart også mye mer detaljer og ”riktig” lyd. Uten å bruke noe plass i bagasjen utenom 3 stk forsterkere (kanskje 2 forsterkere)

T….

Hva med å montere bassen forran ved føttene på passasjersiden, der er det litt plass. Bare fjerne det plastdekslet som ligger der. Da kan du klare deg med en skikkelig god 10", kanskje en til og med en god 8".

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Hva med å montere bassen forran ved føttene på passasjersiden, der er det litt plass. Bare fjerne det plastdekslet som ligger der. Da kan du klare deg med en skikkelig god 10", kanskje en til og med en god 8".

mvh

Har målt litt inne i bilen, og din ide var nok heller dårlig Mr.SQ.

for der var det dårlig plass, faktisk så er det vesentlig bedre plass på venstre side.

Skal sjekke mer, kanskje jeg likevel, får plass, men da 2 stk 10". en på hver side.

T….

Lenke til kommentar
Del på andre sider