Gå til innhold

Bygging av basskasse

Ranger emnet

GTI_Biatch

Anbefalte innlegg

Det kommer veldig an på hvor seriøs du er...

Altså hvor mye penger/arbeid du er villig til å legge ned i kassen, i tillegg til hvor bra subben er.

Går ut ifra du tenker å bygge i tre?

I så fall funker MDF (Medium Density Fiberboard) meget bra.

Tykkelse kommer an på størrelse på kassen.

Jeg har brukt 19mm på min lukkede 35 L kasse, men kommer til å bruke 25mm på den jeg skal bygge i vinter. Da med flere lag på fronten. Denne nye kassen blir mindre, men med mye kraftigere subber.

Så du får komme med litt info om dine planer. Hvilken bass o.l.

Ellers er det veldig mye nyttig info her.

Fra punkt 110 står det en del om kasser.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Det kommer veldig an på hvor seriøs du er...

Altså hvor mye penger/arbeid du er villig til å legge ned i kassen, i tillegg til hvor bra subben er.

Går ut ifra du tenker å bygge i tre?

I så fall funker MDF (Medium Density Fiberboard) meget bra.

Tykkelse kommer an på størrelse på kassen.

Jeg har brukt 19mm på min lukkede 35 L kasse, men kommer til å bruke 25mm på den jeg skal bygge i vinter. Da med flere lag på fronten. Denne nye kassen blir mindre, men med mye kraftigere subber.

Så du får komme med litt info om dine planer. Hvilken bass o.l.

Ellers er det veldig mye nyttig info her.

Fra punkt 110 står det en del om kasser.

bassen er en alpine type e 12"...har ikke så veldig mye penger og bruke...vil ha litt bra lyd...har hørt at du kan bruke spon også..er det noe bra?

Obs, les signaturreglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type kasse har du planer om å bygge?

Lukket eller bassrefleks?

Hvis du ikke vet, må du si hvilken musikk du hører på og hvordan du vil at bassen skal være.

Skal den spille nøyaktig/presist, eller vil du ha litt høyere lydtrykk og heller miste litt av lydkvaliteten?

Uansett tror jeg du vil klare deg fint med en kasse bygd av 19mm MDF. Det går an å bruke spon, men det er ikke å anbefale. MDF er mye lettere å arbeide med i tillegg til at det er mer solid, pga. høyere massetetthet. Blir uansett ikke mye dyerere med MDF.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type kasse har du planer om å bygge?

Lukket eller bassrefleks?

Hvis du ikke vet, må du si hvilken musikk du hører på og hvordan du vil at bassen skal være.

Skal den spille nøyaktig/presist, eller vil du ha litt høyere lydtrykk og heller miste litt av lydkvaliteten?

Uansett tror jeg du vil klare deg fint med en kasse bygd av 19mm MDF. Det går an å bruke spon, men det er ikke å anbefale. MDF er mye lettere å arbeide med i tillegg til at det er mer solid, pga. høyere massetetthet. Blir uansett ikke mye dyerere med MDF.

tror den skal være lukket,men hva vil det si?hehe...har ikke så peiling på det der!

er vel techno,hip hpo og r&b jeg spiller mest....vil at den skal spille rent,pent og nøyaktig!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk lukket du. Min er i hvert fall helt rå på hip hop og r&b, så jeg tror du vil bli førnøyd.

Og siden dette i tillegg er i en Golf, så tror jeg det vil spille OK høyt også.

Lukket vil si at det er ingen åpninger i kassen, bortsett fra det hullet du må kutte til selve elementet.

Bassrefleks er litt mer avansert, da de i tilleg har en port (enten rør eller en "slot").

Kom frem til at en lukket kasse på rundt 30 L blir bra.

Men ideell kasse for å få helt flat frekvenskurve var over 400 L, noe som er lite aktuellt.

Kan jo lage en kasse på litt over 30 L og putte en del dempeull i.

Da vil du få finere frekvenskurve og litt dypere bass.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk lukket du. Min er i hvert fall helt rå på hip hop og r&b, så jeg tror du vil bli førnøyd.

Og siden dette i tillegg er i en Golf, så tror jeg det vil spille OK høyt også.

Lukket vil si at det er ingen åpninger i kassen, bortsett fra det hullet du må kutte til selve elementet.

Bassrefleks er litt mer avansert, da de i tilleg har en port (enten rør eller en "slot").

Kom frem til at en lukket kasse på rundt 30 L blir bra.

Men ideell kasse for å få helt flat frekvenskurve var over 400 L, noe som er lite aktuellt.

Kan jo lage en kasse på litt over 30 L og putte en del dempeull i.

Da vil du få finere frekvenskurve og litt dypere bass.

oki...men da går jeg for en 30l lukket kasse i 19mm mdf jeg...

takk for hjelpa!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by acoupe

jeg var med å kjøpte denne subben, er en sub på rundt 600watt som anbefales å brukes i en lukket kasse på rundt 30 liter.

Er vel greit å bruke 22mm mdf kanskje ? treng vel ikke det tjukkeste som er (?)

Elementet er oppgitt til 200W RMS. Det er det som betyr noe...

Og det holder rikelig med 19mm plater på en så liten kasse med et såpass svakt element!

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GTI_Biatch

oki...men da går jeg for en 30l lukket kasse i 19mm mdf jeg...

takk for hjelpa!:D

Ingen årsak!

Du får gi en lyd om hva du synes om resultatet.

Men husk når du bygger kassen at det skal ikke være så mange skuer som mulig for å holde den sammen! Det er limet som skal holde platene sammen, ikke skruene... Skruene skal bare presse platene skikkelig sammen, jo flere skruer desto svakere blir platen. Regn ca 10 cm mellom skruene.

Og for all del: ikke bruk spiker ;)

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen årsak!

Du får gi en lyd om hva du synes om resultatet.

Men husk når du bygger kassen at det skal ikke være så mange skuer som mulig for å holde den sammen! Det er limet som skal holde platene sammen, ikke skruene... Skruene skal bare presse platene skikkelig sammen, jo flere skruer desto svakere blir platen. Regn ca 10 cm mellom skruene.

Og for all del: ikke bruk spiker ;)

Det skal jeg gjøre vettu:D

Okay,skal nevne det for han som skal lage kassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk dempeull! kjøp f.eks. aqousto-q fra http://www.dynabel.no. erfaringsmessig låt min focal 13" i 55L lukket kasse veldig dårlig og "boomete" uten dempeull. var skikkelig misfornøyd, men det kom seg når jeg la dempeull opp etter sidene og bakvegg. den kassa bygde jeg i 22mm MDF, med dobbel front, innvendig avstiver på magneten, polyurethan lim, klomuttere og unbracobolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider