Gå til innhold

Noen hete tips til Sierra Sedan (Bilstereo)

Ranger emnet

Canepa

Anbefalte innlegg

Noen som har noen hete tips på hvordan man får best trykk fra bassen og inn i kupen på denne bilen.. Tenkt på masse, men ikke sikker på hva jeg skal gjøre..! Noen sier skjær i stålet i ryggen på sete bak armlendet. Andre sier åpne opp i hattehyllen..

Lukket.. åpen kasse ?

Hva med en løsning hvor du bruker deler av bagasjen som kasse, på en måte sperrer av med en skille vegg.

Eller en "lukket" kasse hvor du kjører aeroport rør ned i kassen og direkte opp gjennom hattehyllen..?

litt Rådvill og klarer ikke å bestemme meg ?

Hete tips tas imot fra alle..!

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canepa

Noen som har noen hete tips på hvordan man får best trykk fra bassen og inn i kupen på denne bilen.. Tenkt på masse, men ikke sikker på hva jeg skal gjøre..! Noen sier skjær i stålet i ryggen på sete bak armlendet. Andre sier åpne opp i hattehyllen..

Lukket.. åpen kasse ?

Hva med en løsning hvor du bruker deler av bagasjen som kasse, på en måte sperrer av med en skille vegg.

Eller en "lukket" kasse hvor du kjører aeroport rør ned i kassen og direkte opp gjennom hattehyllen..?

litt Rådvill og klarer ikke å bestemme meg ?

Hete tips tas imot fra alle..!

Litt usikker på hva du mener med "best trykk" i denne sammenhengen.

Er det mest trykk du tenker på er bassrefleks kanskje veien å gå.

Skal det låte bra med snert og punsj og musikalitet er nok lukket kasse tingen.

Lukke kasse er i alle fall mest forutsigbar.

Konstruksjonsmessig ville jeg prøvd å få elementene til å spille opp igjennom hattehyllen.

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er snert jeg er ute etter.. kommet over den DUNK DUNK perioden.. ønsker at det skal låte bra!

Har litt tro på Bassrør opp i hattehyllen jeg også.. men da blir jo prinsippet med lukket kasse borte igjen..!?!

en annen mulighet er å kjøre med lukket kasse men lage til åpning slik at trykket blir mer merkbart ?

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er snert jeg er ute etter.. kommet over den DUNK DUNK perioden.. ønsker at det skal låte bra!

Har litt tro på Bassrør opp i hattehyllen jeg også.. men da blir jo prinsippet med lukket kasse borte igjen..!?!

en annen mulighet er å kjøre med lukket kasse men lage til åpning slik at trykket blir mer merkbart ?

Er fortsatt ikke helt sikker på hva du mener med rør opp i hattehyllen. Mulig du tenker på fjerdeordens bandpass-kasse?

(elementet sitter i et lukket kammer, spiller "inn" i et annet kammer som har et rør ut i det fri.)

Denne løsningen fungerer strålende i et simuleringsprogram, men i virkeligheten er det anderledes. Løsningen er så sårbar fordi den er avhengig av at Thiel&Small parametrene på elementet stemmer.

Som noen nevnte her er også IB en spennende løsning, men husk på at belastbarheten på basselementet senkes drastisk.

Jeg ville satset på lukket kasse under hattehylle. Sierra er vel ikke det største samlerobjektet i verden så det er bare å finne fram metallsaksa!;)

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Monterer du to elementer i hattehylla og forsegler kupeen fra bagasjerommet så får du et tilnærmet Infinite Baffle, IB, oppsett.

Spennende sak som bør gi punch og bra lyd. Det ideelle hadde kanskje å vært å bygge kasse under elementene.

Problemet med en slik montering, er også at det stiller meget store krav til bearbeiding av bagasjerommet. Det er veldig lett å sette ting i bevegelse under der, og om ting ikke er 100% tett, vil du kunne få lekkasjer fra bakutstrålingen inn i kuppeen (les: fasefeil). Men som du poengterer det må forsegles.

Som Dag også sier, belastbarheten reduseres, og det må derfor kompenseres med flere elementer.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går mot lukket kasse her allså..

Med litt klipping med saks og diverse..!

les: Fasefeil ? jaha, forklar ?

Ja det er tatt med i beregingen dette med å tette godt. Har kjøpt disse midlene som du skal pensle på om jeg kan si det på den måten..!

Asfaltmatter, noen synspunkter ?

Og forresten hehe .. High Pass tar de bort de høye eller lave frekvensene og motsatt for low pass ? Husker faen ikke jeg allså..!

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten hehe .. High Pass tar de bort de høye eller lave frekvensene og motsatt for low pass ? Husker faen ikke jeg allså..!

Huskeregel:

Lowpass; det lave passerer (bass)

Highpass; det høye passerer(diskant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les: Fasefeil ? jaha, forklar ?

Asfaltmatter, noen synspunkter ?

Fasefeil:

Enkelt forklart er det når to eller flere elementer/frekvenser opererer i ulik tid. Forstålig så kan man si at når frekevnser ikke når øret samtidig, er systemet ut av fase.

Nå skal det sies at mange hevder at menneskets hørsel ikke er veldig følsomt for små uregelmessigheter i fasen. Det kan derfor være vanskelig å høre fasefeil som en fasefeil, men man kan gjenkjenne det som diffust stereobilde, og redusert dynamikk.

Asfaltplater er ok, men mange hveder at demping av ulike typer vinyl, er mer effektivt, samt at det lukter ikke.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig inrømme at jeg ikke kjenner så godt til IB og andre måter å bygge på.. Er ny i gamet, men lærer stadig

IB står for Infinite Baffle.

Prinsippet er å få fordelene fra en dipol uten ulempene. Det er en kjennsgjerning at mange mener et element låter best når det ikke står i en kasse. Desverre så har dipoler et meget stort problem når det kommer til dypbassegenskaper da man ofte ikke klarer å få baffelen stor nok til å hindre at elementenes bakstråling utfaser frontstrålingen. Siden dette er lite interessant for bil, er det liten vits i å skrive en stor avhandling om dipoler.

Prinsippet med IB er derimot å hindre denne utstrålingen, ved å sette elementene i en vegg som fysisk hindrer utfasing.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider