Gå til innhold

Til dere som jobber i Oslo sentrum som kjører gjennom Alnabru!

Ranger emnet


Rage

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by eirikoo

Er mulig at et dobbeltfelt er laget for å få køen lenger bort fra et kryss f.eks.

 

Det blir bedre flyt om begge feltene er i bruk, og alle fletter og viser hensyn. Men det er ikke lett desverre.

 

Det er på det reine at doble kjørefelt skaper bedre flyt i trafikken, men når det gjelder innsnevringer fra doble til enkle felt, oppstår gjerne sniking, som f.eks. på E6 nord for Gardermoen.

 

Når en familifar på vei til hytta en fredagskveld kommer busene fram i venstre felt på E6 nord for Gardermoen, mens køen står nærmest stille i høyre felt, stiller jeg meg på tvers med overlegg i både høyre og venstre felt for å ytre min misnøye med snikere.

Turid Laila, Pondus og Jokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Blokkerer alltid venstrefeltet om folk prøver å snike forbi den lange køen av hensynsfulle bilister i høyrefeltet, og kjører i samme fart som de i høyre felt.

Hvorfor? Fordi de som ligger i høyrefeltet sikkert også vil fort frem, men de gidder ikke snike så jævlig, og kjøre som idioter fordet. (Når venstre feltet skal inn i høyre)

 

Må si jeg blir overrasket over at folket her ikke skjønner eller kan trafikkreglene. Det SKAL flettes for best mulig trafikkavvikling, og folk som legger seg i høyre feltet med engang er rett og slett som nordmenn flest - trege og kunnskapsfattige mhs til trafikk.

Du er en av disse selvgode nissene i trafikken som tror du kan alt, men faktisk tar helt feil. Blokkering av venstrefeltet er ulovlig.

Få heller ut den innestengte aggresjonen din i dataspill, enn på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw-styling

 

Det er på det reine at doble kjørefelt skaper bedre flyt i trafikken, men når det gjelder innsnevringer fra doble til enkle felt, oppstår gjerne sniking, som f.eks. på E6 nord for Gardermoen.

 

Når en familifar på vei til hytta en fredagskveld kommer busene fram i venstre felt på E6 nord for Gardermoen, mens køen står nærmest stille i høyre felt, stiller jeg meg på tvers med overlegg i både høyre og venstre felt for å ytre min misnøye med snikere.

 

Herregud! Det er dere som ikke forstår trafikkreglene som lager køen! Og når dere lager køen kommer de dere kaller "snikere" som bare følger trafikkreglene og sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Jens:

 

Fullstendig enig!

Liker ikke sniking jeg heller, men å følge et felt til det er slutt, for så å flette, er IKKE sniking, men å følge trafikkreglene.

 

Får håpe vi har klart å innprente ny kunnskap i dem idag, så slipper man heretter farlige situasjoner med cowboyer som skal sperre begge filene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du klarer å se helheten i situasjonene jeg velger å legge meg i venstre fil. Eksempelvis i morgenrushet, hvor trafikken flyter fint frem til ca 150 meter før innsnevringen. Så går det sagte, fordi alle skal inn i høyre felt. De som ikke gidder snike, legger seg inn i høyre felt og holder sin plass i køen. Og høyre fil hadde glidd jevnt, om ikke snikerne i venstre felt hadde gjort det de gjør.

De som gir faen, sniker seg forbi 150 meter, og presser seg inn.

Skjønner budbilsjåfører som må frem, men ikke de som er på vei til kontorjobben sin. Vi skal alle på jobb. Dropp snikingen......

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Tror ikke du klarer å se helheten i situasjonene jeg velger å legge meg i venstre fil. Eksempelvis i morgenrushet, hvor trafikken flyter fint frem til ca 150 meter før innsnevringen. Så går det sagte, fordi alle skal inn i høyre felt. De som ikke gidder snike, legger seg inn i høyre felt og holder sin plass i køen. Og høyre fil hadde glidd jevnt, om ikke snikerne i venstre felt hadde gjort det de gjør.

 

Det du sier er at du heller vil ha 6km med en kø som går i 40km/t, enn en en kø på 400m som går i 15km/t.

Så lenge en vei har to filer i samme retning vil aldri en innsnevring gli jevnt om det normalt mye trafikk. Folk som legger seg inn 150m før innsnevringen lager like mye kø som en som legger seg inn 5m før. Det bare forskyver forsinkelsen som vil oppstå uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL!

 

Når noen må holde litt tilbake for å slippe noen innpå, forplanter dette seg bakover. Når køer endrer hastighet oppstår det luker hvor det ikke er biler, på samme måte som når lyset blir grønt i et lyskryss. Da er det bedre å ha én kø som kan bevege seg med konstant hastighet.

 

Det blir luker når køen endrer farten - etter å ha måtte redusere farten! Disse lukene med ledig asfalt forsinker trafikkavviklingen. Det er derfor Vegvesenet setter opp skilter med "Følg på ved kø" der hvor køen igjen øker farten, typisk etter en innsnevring. Sammenligningen er ved grønt lys, jo bedre man henger på bilen foran, desto flere kommer over krysset.

 

Kø er en bølgebevegelse som forplanter seg og forsterkes bakover i trafikken. Alle har opplevd at køen står bom fast på motorveien i motsatt retning av der hvor det har vært en ulykke. Når noen redusere farten med 10km/t, må bilen bak redusere med litt mer, og bilen bak der igjen enda litt mer. Til slutt står køen, selv om trafikken akkurat forbi ulykkesstedet flyter fint. Det vil si at jo mer konstant fart køen kan holde, jo mer effektiv blir trafikkavviklingen.

Turid Laila, Pondus og Jokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Nå handler ikke dette om avvikling av trafikk, for alle skal ligge i den samme filen fra innsnevringen og videre, og køen starter ikke mer enn et par hundre meter før innsnevringen. Poenget her er idiotene som sniker forbi de som stiller seg i kø.

Blir det samme som å foreta forbikjøringer når det er kø. Og de fleste skjønner vel at det bare er dumt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Enig. Nå handler ikke dette om avvikling av trafikk, for alle skal ligge i den samme filen fra innsnevringen og videre, og køen starter ikke mer enn et par hundre meter før innsnevringen. Poenget her er idiotene som sniker forbi de som stiller seg i kø.

Blir det samme som å foreta forbikjøringer når det er kø. Og de fleste skjønner vel at det bare er dumt.

 

Egentlig så handlet dette om at jeg informerte folk om at de ikke skulle bruke kollektivfeltet på vei inn mot sentrum fra Alnabru siden, pga politiet står der... :P

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår