Gå til innhold

Anbefalinger av bilstereo ?

Ranger emnet

VeGGiz

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe litt "lyd" til bilen, men har absolutt INGEN peiling, og heller liten lommebok... :rolleyes:

Har sett på noen sett fra http://www.bilradiospes.no. Boss, Lightning Audio og Sony Xplod bestående av 2x 6x9, 4ch forsterker og en 12". Alle koster 3000,- men hos sony får du med et par kabler...

Er disse setta brukende, eller er det waste of money?

Har også sett meg ut 2 cd-spillere fra samme butikk, sony (husker ikke typebetegnelsene, men spiller mp3 og koster 1295,- og 1495,-. Skal selvfølgelig bare ha èn, men vet ikke hvilken...). Det blir oppgitt at den re 4x50w mosfet elns. Hva betyr mosfet?

Tilsammen blir dette en 4-5000,- Har dere noen andre anbefalinger i denne prisklassen (MAX 5000,-) . Evnt noen som selger noe brukt til samme pris? ("Settet" må bestå av 2x 6x9, forsterker, CD-spiller m/mp3 og enten sub eller frontsystem).

Og hva trenger jeg av kabler og ca pris på de? Må jeg ha kondensator? Pris på 1f kondensator?

På forhånd takk :)

Foressten, det er en noname CD-spiller og frontsett i bilen fra før.

R-line 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg satsa på et bra frontsett og en god cdspiller hvis du ikke vil bruke så mye penger, kansje en forsterker til frontsettet også hvis du har råd. Også ville jeg oppgradert med sub(er) og forsterker(e) til subben(e) senere når du har mere penger. Da vil du få best lyd.

Men hvis du ikke har planer om å oppgradere senere, og vil bare ha anlegg til å spille "dunk dunk" så ville jeg gått for billig cdspiller, billig frontsett, sub og forsterker til denne.

Når det gjelder kondensator, ville jeg ikke kjøpt det på det budsjettet du har. Anlegg til den prisklassen vil sannsynlig vis klare seg fint uten også.

Når det gjelder kabler kommer det an på om du skal ha en forsterker eller ikke. Men ville ikke brukt stort mer enne 500kr på kabler i den prisklassen du er i, kansje mindre også.

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by C0bra

Personlig ville jeg satsa på et bra frontsett og en god cdspiller hvis du ikke vil bruke så mye penger, kansje en forsterker til frontsettet også hvis du har råd. Også ville jeg oppgradert med sub(er) og forsterker(e) til subben(e) senere når du har mere penger. Da vil du få best lyd.

Men hvis du ikke har planer om å oppgradere senere, og vil bare ha anlegg til å spille "dunk dunk" så ville jeg gått for billig cdspiller, billig frontsett, sub og forsterker til denne.

Når det gjelder kondensator, ville jeg ikke kjøpt det på det budsjettet du har. Anlegg til den prisklassen vil sannsynlig vis klare seg fint uten også.

Når det gjelder kabler kommer det an på om du skal ha en forsterker eller ikke. Men ville ikke brukt stort mer enne 500kr på kabler i den prisklassen du er i, kansje mindre også.

Jeg vet ikke om jeg skal oppgradere senere.. i så fall blir det MYE senere, da jeg er student, og ikke begynner i lære (tjener penger) til etter sommeren. Vil jo ha go lyd, men også kunne spille HØYT (slik en ungdomsbil skal? :D ). Meeen, som med alle andre ting, så kan jeg vel ikke få i pose og sekk.. :/

Det er frontsett i bilen fra før, orginalt.. Men det er vel best å bytte det...

Har du noen forsterkere og frontsett å anbefale da? Hva med de cd-spillerene jeg skrev opp (de ligger på framsia til http://www.bilradiospes.no De brukendes?

Hvordan blir lyden for de bak når jeg kun har frontsett? (Tenker litt på passasjerene og ;) ).

R-line 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste sier, så er ikke sony så bra på spillere. Ville heller ha satset på en pioneer spiller, foreksempel denne. Den har ikke mp3, og bare en linje utgang men det vil være nok for deg, men mener selv at det er så som så med mp3. Har selv en pioneer spiller med mp3, men liker ikke å bruke det. Dette er fordi de sangene du laster ned på internett og brenner ut på cd ikke har så god kvalitet som cd'ene du får kjøpt i butikken. Men det er jo veldig greit å ha mp3 for oss studenter som ikke kan kjøpe nye cd'er hver uke.

Hvis du vil ha mp3 så er nok de sony spillerene bra, men pioneer spillere har bedre lyd. Den sony spilleren til 1490 vil nok være litt bedre enn den billigere.

Ellers mener jeg det er viktigere å prioritere lyd til deg selv med det budsjettet, hvis du absolutt vil ha ekstra lyd til de bak kan du jo bruke orginalhøyttalerene i bilen bak.

Kan sette opp noe jeg ville vurdert i den prisklassen da

Spiller(hvis du vil ha mp3)

Frontsett

Forsteker til sub

Sub

Har satt nesten alt av lightning audio her, dette merke er et selskap i rockfordcorp(samme som har rockford fosgate og mb quart), dette er fordi da vil komponentene være i samsvar med hverandre når det gjelder lyd kvalitet. Dette kommer på litt under 5000kr, så da kan du bruke resten på kabler. Ett slikt sett inneholder det du trenger for å koble dette sammen. Da komme du totalt på ca5000kr. Slikt jeg har tenkt det nå så bruker du den innebygde forsterkeren i spilleren til frontsettet(LANGT fra optimalt!) og den ekstra forstekeren brokoblet til subben. Du vil da få grei lyd, og du kan spille litt høyt.

Men vil allerhelst anbefale at du sparer til du kan bruke 6000kr og kjøper deg en 4kanals forsteker. Da kan du bruke 2av kanalene til frontsettet og brokoble 2av kanalene og bruke de til subben. Du vil da få mye bedre lyd.

Har sikkert forvirra deg litt nå, men håper det hjalp.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by C0bra

Som de fleste sier, så er ikke sony så bra på spillere. Ville heller ha satset på en pioneer spiller, foreksempel denne. Den har ikke mp3, og bare en linje utgang men det vil være nok for deg, men mener selv at det er så som så med mp3. Har selv en pioneer spiller med mp3, men liker ikke å bruke det. Dette er fordi de sangene du laster ned på internett og brenner ut på cd ikke har så god kvalitet som cd'ene du får kjøpt i butikken. Men det er jo veldig greit å ha mp3 for oss studenter som ikke kan kjøpe nye cd'er hver uke.

Hvis du vil ha mp3 så er nok de sony spillerene bra, men pioneer spillere har bedre lyd. Den sony spilleren til 1490 vil nok være litt bedre enn den billigere.

Ellers mener jeg det er viktigere å prioritere lyd til deg selv med det budsjettet, hvis du absolutt vil ha ekstra lyd til de bak kan du jo bruke orginalhøyttalerene i bilen bak.

Kan sette opp noe jeg ville vurdert i den prisklassen da

Spiller(hvis du vil ha mp3)

Frontsett

Forsteker til sub

Sub

Har satt nesten alt av lightning audio her, dette merke er et selskap i rockfordcorp(samme som har rockford fosgate og mb quart), dette er fordi da vil komponentene være i samsvar med hverandre når det gjelder lyd kvalitet. Dette kommer på litt under 5000kr, så da kan du bruke resten på kabler. Ett slikt sett inneholder det du trenger for å koble dette sammen. Da komme du totalt på ca5000kr. Slikt jeg har tenkt det nå så bruker du den innebygde forsterkeren i spilleren til frontsettet(LANGT fra optimalt!) og den ekstra forstekeren brokoblet til subben. Du vil da få grei lyd, og du kan spille litt høyt.

Men vil allerhelst anbefale at du sparer til du kan bruke 6000kr og kjøper deg en 4kanals forsteker. Da kan du bruke 2av kanalene til frontsettet og brokoble 2av kanalene og bruke de til subben. Du vil da få mye bedre lyd.

Har sikkert forvirra deg litt nå, men håper det hjalp.

Neida, du har ikke forvirra meg enda, og du hjelper MASSE, tusen takk skal du ha!

Men hva om jeg dropper suben, og kjøper disse (6x9) i stedet? Vil nok miste en del "DUNK! DUNK!" men vil vel da fylle bilen bedre med lyd og i tillegg ha nok bass..?

Får se hvordan jeg gjør dette, kanskje jeg bruker det frontsettet som allerede er der også (foreløbig). Men kom med innspill, det hjelper VELDIG!

Hadde vært fint om noen kunne selge meg en billig 4ch forsterker/frontsett også ;)

R-line 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å bytte ut subben med de 6*9høyttalerene vil du få mindre bass. Mener selv at det ødelegger en del av lydbildet også, siden du vil da få lyd bakfra også. Når du er på konsert, så står du og ser mot der lyden kommer fra, du snur deg ikke for å høre musikken. Hvis du skjønner hva jeg mener, men det er jo litt om personlig smak også.

Bor du næret en bilstereo butikk kan du jo ta turen innom og spør om de har noen tips? Du kan jo også spør om å få satt opp ett tilbud på de komponentene du trenger.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider