GT_rider Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Vil oppgradere lyden i Celicaen min litt. Har fint lite peil på bilstereo, men har funne en pakke fra bilradiospesialisten. Den inneholder en 12" sub, 2 stk 6x9 + en 4/3 kanals forsterker. Alt er fra Sony`s x - plod serie. er dette noe å satse på. Har tidligere hørt en del negativt om disse pakkene til bs. Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Tja, ville for det første ikke gått for Sony i det heletatt, og slettes ikk 6*9" høyttalere. Personlig ville jeg brukt mest mulig på et godt komponentsett og bygd ut etterhvert. Har du kosta på deg en celica så bør lyden stå i stil med kjerra :) Hvor mye har du å utte med og hva har du fra før? Kabler, spiller, sikringer osv... Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet September 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 har fra før en blaupunkt acapulco cd/mp3 spiller, 1 par sony x-plod 13cm høytalere bak + org papphøytalere i dasjen. That`s it! Har ellers org ledningsnett i bilen som jeg pr nå bruker. tenkte å bruke ca 2000 kr på høytalere evt en forsterker også. spiller har jeg. men har som sagt null peil på dette, så meg kan du fore med all mulig tull om bilstereo:D Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Kan jo fore litt da. Signalkabler: Veldig viktig for å ungå støy fra det elektriske anlegget i bilen Strømkabler: Bør være dimensjonert etter forsterkerstørrelse Dynamo: Bør også være i overenstemmelse med det forsterkerne krever. Summer amperestyrke på sikring på forsterkere og øvrig elektisk anlegg i daglig bruk i bilen. Bør være mindre eller lik strømmen dynamoen kan gi. Forsterker(e) dimensjoneres etter elementenes krav. Men en kan aldri få nok kraft og kontroll ;) Frontsett/komponentsett: det som gir det meste av lyden i bilen. Prioritere dette om du ønsker godlyd. Sub: Spørs på behov. Dunkerånebass, ren klar godlydbass, blanding av dette osv. Anbefaler å bygge kasse sjøl, lukka kasse spiller renest, anbefaler dette foran reflekskasse. Prioritering for bygging Regel: Bygg skikkelig første gangen ellers blir det som regel aldri, hehe ;) Nye strømkabler til spillern Frontsett Forsterker til fronsett (evt også til fremtidig sub; 4kanaler), gode strøm og signalkabler. Dimensjoner strømkablene for fremtidig oppgradering til sub. sub og subforsterker Kondensator(er) Lytt og nyt :) Ellers er det sikkert mye annet folk kommer til å tipse om her på forumet. Grei gjeng syns jeg :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet September 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Hmm.. Mange gode tips der ja. Skal ikke ha ett overdimensjonert anelgg som man hører før man ser bilen:D Men et anlegg som produserer ren fin lyd (bedre enn org høytalerene gjør) forsterker blir litt for mye stress for meg. da jeg tydelivis må bytte dynamo å styre på. Satser heller på høytaler som er slik at jeg kan drive dem rett fra spilleren. Hva kondesatorer angår har jeg ikke peiling på Hva det er for noe? Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Tror nok du trygt kan kjøre på med en forsterker uten at du knekker blens elektriske system. Tipper du kan ha dra ut ~600W uten problemer :) Hvilken motor er det på bilen? Større motor = større dynamo somregel ;) En kondensator er en sak som ligger i en elektrisk krets og sørger for å fore komponenter med strøm (forsterkerne) når strømtilførselen (dynamo) ikke klarer å levere nok. Lader seg opp mellom slagene (bokstavelig talt) :D Med det budsjettet du har så hadde jeg nok tatt en kikk på lavbudsjettsettet til Soundstream. Er visst flere som har blitt veldig positivt overraska over kvaliteten på dette. Forhandlerne av SS kan sikkert komme med mer info om dette. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet September 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Ja. Budsjettet rekker nok ikke lagt i bilstereoverdenen, om en skal ha skikkeli kvalitet, og ikke no billi drit. Men bør vel få et par greie fronthøytalere for ca 2 lapper? For så bygge videre ut når pengene begynner å yngle igjen:rolleyes: Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
C0bra Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Får et greit frontsett for 2000kroner ja. Dette MB quart frontsettet tror jeg skal være bra, har hørt mye bra om dette merket. Mener å huske at det er eid av Rockford corp. Samme folka som har rockford forsgate. Siter 84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september. 91 mod BMW 520i Fk automotive !!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet September 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 aldri hørt om merket før. Men men.. Sikkert bra for det. Mye jeg ikke har hørt om før:rolleyes: Det frontsettet kan drives med spilleren, som har en 4x50W innebygget forsterker. Eller må jeg rive i en liten forsterker også? Har også sett at infinity har noen høytalere i den nevnte prisklasse. Noen erfaringer ang kvalitet, montering osv.? Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
C0bra Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Er MYE å velg blant i den prisklassen. Alle frontsett kan bli drevet av spilleren, men du vil få mye bedre lyd med en egen forsterker til frontsettet. Men det kommer jo an på budsjettet. Siter 84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september. 91 mod BMW 520i Fk automotive !!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Argh! Glemte seff å legge ved link til pris :D Priser på Soundstream Settet koster 1290 for 6" 1090 for 5". Mener å vite at en som hadde et RF sett til 5000 var mer fornøyd med dette. Ok skussmål det ;) En forsterker er alltid å anbefale da den innebygde forsterkern i spillern ikke egner seg noe særlig til å drive høyttalere. Det står 4x50W, men det er faktisk bare 4x27W RMS ved noe jeg vil tippe er ~1% THD. Dvs meget høy forvrengning. Men du kan jo kjøpe forsterker senere, ta deg tid og få tak i det beste du kan få innen ditt budsjett og bruk heller en måned ekstra på å skrape sammen en ekstra tusing eller to heller enn å kjøpe noe du vil angre på senere :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet September 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Hmm.. Tror jeg må begynne i en ende ja. og det må bli framme i bilen, bare ikke helt sikker på hvor(dan) jeg skal plassere høytalerne. lite lysten på å herje altfor mye med dørene. Men må det til så selfølgeli.. Hattehylla skal få være i fred en god stund til tenker jeg. Får nok ta det steg for steg etter som pengene kommer. Tenkte en tur til bilradiospes en gang neste uke, så jeg kan se hva de har, og litt hvordan sakene låter. prøving er viktig vett du. Så får vi se om det blir "bygging " neste helg:) Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MB300CE Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Originally posted by C0bra Får et greit frontsett for 2000kroner ja. Dette MB quart frontsettet tror jeg skal være bra, har hørt mye bra om dette merket. Mener å huske at det er eid av Rockford corp. Samme folka som har rockford forsgate. Har satt opp et eksempel fra www.infinityspeakers.com . Ettersom jeg ikke vet eksakt hvilken bil du har satte jeg bare opp et eksempel:http://www.mobiletoys.com/partners/infinity/v_details.asp?MAKE=48&MODEL=CELICA&RECORD=3068&YEAR=1996 Du kan selv finne ut hvilke høytalere fra Infinity som passer i dein bil ( velg bilstereo, produkter,vichle fit guide,velg type bil.....) Kappaserien er best, Referance serien er god (sikkert mest aktuell for din prisklasse.....). En fyr her på forumet selger Infinity, så få en pris av ham....... Er selv meget fornøyd med Kappasettet mitt :D Siter http://www.soakingwet.net/MB300CE.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
C0bra Skrevet September 18, 2004 Rapporter Share Skrevet September 18, 2004 Er MYE å velg blant i den prisklassen. Alle frontsett kan bli drevet av spilleren, men du vil få mye bedre lyd med en egen forsterker til frontsettet. Men det kommer jo an på budsjettet. Siter 84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september. 91 mod BMW 520i Fk automotive !!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet September 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2004 Blir nok et frontsett på meg til å begynne med. så vi se. Tenkte jeg skulle følge med på bilstereo skolen som Perel Import har her på forumet. så kan jeg jo bygge ut litt etter vært som jeg lærer mer om bilstereo. De jo et bra utvalg har jeg sett. Bare litt usikker på kvalitet, da jeg ikke har hørt så mye om merkene de forhandler. Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg