Gå til innhold

Soundstream RX7

Ranger emnet


RiZLa

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by prizma

jeg forstår!!!

 

http://img.photobucket.com/albums/v28/RiZLa85/RX7/CIMG0785.jpg

dette er bare foringer ;) hahaha, ok!

 

hvilket dempematriale har du?

 

hvofor la du glassfiber? - hvordan er dette mot funk?

 

Dempematerialet er et slags "rockwool" ...

 

Du får kjøpt det hos Eltek.. ;)

 

...

 

Men, hva mente du med Funk? foringer, hvor? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

 

Dempematerialet er et slags "rockwool" ...

 

Du får kjøpt det hos Eltek.. ;)

 

...

 

Men, hva mente du med Funk? foringer, hvor? :D

 

Rockwool er det materialet som funker best til demping, men hvorfor kjøpe hos Eltek, når man kan få det fra byggvare??

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg mener da ganske bestemt å ha blitt fortalt at glassvatt er alt annet enn bra for luftveiene? I lukket kasse betyr det jo mindre riktignok, men har hørt det har blitt hvisket i gangene om at glassvatt-støv vil legge seg på elementets bevegelige deler og øke varmeutviklingen? Vet ikke hvor seriøst det er, eller hvor mye det har å si i praksis.

 

Glenn: hadde vært litt interessant å høre hva som gjør Rockwool bedre enn Acousto-Q og liknende, spesielt siden det er så billig i forhold. Har du linker og artikler, eller er det mer knowhow og erfaring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

jeg forstår!!!

 

http://img.photobucket.com/albums/v28/RiZLa85/RX7/CIMG0785.jpg

dette er bare foringer ;) hahaha, ok!

 

hvilket dempematriale har du?

 

hvofor la du glassfiber? - hvordan er dette mot funk?

 

mente fukt haha, går litt fort i svingene..

 

du har ikke mere bilder?? hehe, dette vil jeg nemlig lære meg ;)

 

- hvordan er det med fukt i denne kassa? om vinteren og slikt..

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ePiFaNT

Hm, jeg mener da ganske bestemt å ha blitt fortalt at glassvatt er alt annet enn bra for luftveiene? I lukket kasse betyr det jo mindre riktignok, men har hørt det har blitt hvisket i gangene om at glassvatt-støv vil legge seg på elementets bevegelige deler og øke varmeutviklingen? Vet ikke hvor seriøst det er, eller hvor mye det har å si i praksis.

 

Glenn: hadde vært litt interessant å høre hva som gjør Rockwool bedre enn Acousto-Q og liknende, spesielt siden det er så billig i forhold. Har du linker og artikler, eller er det mer knowhow og erfaring? :)

 

Denne typen har ikke glass i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ePiFaNT

Hm, jeg mener da ganske bestemt å ha blitt fortalt at glassvatt er alt annet enn bra for luftveiene? I lukket kasse betyr det jo mindre riktignok, men har hørt det har blitt hvisket i gangene om at glassvatt-støv vil legge seg på elementets bevegelige deler og øke varmeutviklingen? Vet ikke hvor seriøst det er, eller hvor mye det har å si i praksis.

 

Glenn: hadde vært litt interessant å høre hva som gjør Rockwool bedre enn Acousto-Q og liknende, spesielt siden det er så billig i forhold. Har du linker og artikler, eller er det mer knowhow og erfaring? :)

 

For det første er det viktig å skille mellom glassvatt og steinull. GLAVA= GLAssVAtt, Rockwool=Steinull

 

Glava har ikke de samme egenskapene som Rockwool.

 

Det finnes vel ingen 100% etablert teori på hvorfor Rockwool funker bedre, er nok mye en smaksak, men du har jo hørt både T1 og T2 og vi hadde aldri få den snerten og dynamikken i bassen om vi skulle brukt kunstfiber á la Acoustilux og Acousto-Q.

Grunnen jeg er kommet til er at den økte densiteten (tettheten) i Rockwool fungerer på en slik måte at den overhode ikke blir noen ulineær last for elementet, hvor kunstfiber er svært lett og mykt og dermed beveger seg i større eller mindre grad avhenging av lufttrykket i kassen. Dette resulterer i en uønsket akustisk last for elementet. Dette skjer ikke ved bruk av Rockwool, grunnet tyngden og densiteten.

Det teoretisk beste er ingen dempemateriale overhodet, men ofte er det en utopi. Slik jeg ser det virker Rockwool på meg som det beste kompromiss.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

 

For det første er det viktig å skille mellom glassvatt og steinull. GLAVA= GLAssVAtt, Rockwool=Steinull

 

Glava har ikke de samme egenskapene som Rockwool.

 

Det finnes vel ingen 100% etablert teori på hvorfor Rockwool funker bedre, er nok mye en smaksak, men du har jo hørt både T1 og T2 og vi hadde aldri få den snerten og dynamikken i bassen om vi skulle brukt kunstfiber á la Acoustilux og Acousto-Q.

Grunnen jeg er kommet til er at den økte densiteten (tettheten) i Rockwool fungerer på en slik måte at den overhode ikke blir noen ulineær last for elementet, hvor kunstfiber er svært lett og mykt og dermed beveger seg i større eller mindre grad avhenging av lufttrykket i kassen. Dette resulterer i en uønsket akustisk last for elementet. Dette skjer ikke ved bruk av Rockwool, grunnet tyngden og densiteten.

Det teoretisk beste er ingen dempemateriale overhodet, men ofte er det en utopi. Slik jeg ser det virker Rockwool på meg som det beste kompromiss.

 

mvh

 

Glenn

 

 

Når du demper kassa, hvor mye er vanlig å legge i med tanke på hva som er anbefalt volum for basseren osv. si du lager en kasse på 40liter effektivt, for det er hva som er anbefalt for valgte sub. Du vil gjerne dempe kassa med rockwoll, saueull eller hva pokker man velger. Hvordan påvirker dette resulatet?

BS Bildeler AS

http://www.bsbildeler.no

post@bsbildeler.no

Tlf: 4144 8000

 

En fusjon av Perel Import & Re:Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Perel Import

 

 

Når du demper kassa, hvor mye er vanlig å legge i med tanke på hva som er anbefalt volum for basseren osv. si du lager en kasse på 40liter effektivt, for det er hva som er anbefalt for valgte sub. Du vil gjerne dempe kassa med rockwoll, saueull eller hva pokker man velger. Hvordan påvirker dette resulatet?

 

Hvor mye man demper avhenger gjerne av hva man vil oppnå, og preferanser. Jeg har aldri klart å finne noen 100% regel for dette, selv om andre hevder det finnes.

 

Det som gjerne skjer avhengig av type dempemateriale, er at kabinettets Q verdi reduseres. En reduksjon av Q verdien, betyr at dypbassnivået øker, men systemet (kasse+element) begynner å rulle av tidligere. Dette er hva som skjer teoretisk, og hva man kan måle. Det lyttemessige resultatet er ikke nødvendigvis likt bestandig. For mye dempemateriale, kan føre til redusert dynamik og dårlig transient gjengivelse. Men det betyr ikke at dette er hva som skjer bestandig. Resultatet avhenger av en synergi mellom kabinett, element, og demping.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Perel Import

Der må jeg si jeg ble veldig mye klokere:rolleyes:

Det er aldri no fasitsvar egentlig om hva man kommer til å oppnå før man har prøvd å testet det, men en ca.regel må det da finnes for dette.

 

Man sier gjerne at bassreflekskasser skal dempes med 1 lag matter på alle vegger unntatt baffel. Problemer er at dette vil variere ut i fra type dempemateriale og egne lydpreferanser.

 

Lukkede kasser er vanskeligere. Benytter man kunstfiber, fyller mann opp kassen. Det betyr selvsagt ikke at man skal stu den full, men at man skal gjøre dempematerialet luftig of så fulle opp kabinettet. Benytter man Rockwool er dette umulig.

 

Alt er jo avhengig av variabler.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Perel Import

Ok, er bare å hive inn no å håpe på det beste, eller hva? :)

 

Det kan kanskje høres slik ut, men så dramatisk er det ikke. Som oftest snakker vi nyanser. Det er ikke engang sikkert du trenger dempemateriale i kassen din.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden vi er her..

 

hvilke musikk sjangre skal spiller på lukket kasse & kasse med bass reflex rør ?

 

altså, hvilken kasse skal ejg velge, har 2 10"

 

...

 

dette sier jeg fordi vi er inne på temaet, OG jeg vet at folk har fått svar før, men har ikke sett meg heelt enig i det som er sagt..

 

her har vi iallefall 2 proffe, så bare svar hva dere synes er best--

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

siden vi er her..

 

hvilke musikk sjangre skal spiller på lukket kasse & kasse med bass reflex rør ?

 

altså, hvilken kasse skal ejg velge, har 2 10"

 

...

 

dette sier jeg fordi vi er inne på temaet, OG jeg vet at folk har fått svar før, men har ikke sett meg heelt enig i det som er sagt..

 

her har vi iallefall 2 proffe, så bare svar hva dere synes er best--

Personlig er jeg av den oppfattning at riktig bygget trykkammer passer til alle typer musikk. Grunnen til dette er at trykkammer er den mest lineære formidleren.

 

Refleks passer stort sett til dårlig pop musikk. (og dB plater:D ;) ) Dårlig musikk fortjener dårlig lyd.

Det er jo heller ikke noe i veien for å benytte refleks til bl.a Techno og annen elektronisk jall. Her finnes det ingen referanse å forholde seg til, og rævva låter det uansett:D :D ;)

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår