Gå til innhold

Ford Zetec 1.8 105hk og bytte av spjellhus/trottlebody

Ranger emnet


Fenris

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å bytte spjellhus på Ford Zetec 1.8 105hk, med ett fra en Zetec 2.0 med 136hk? Har hørt at det bare skal være å bytte spjellhuset og hjerne, og så får men 125-130hk ut av 1.8-literen uten noen videre modifikasjoner. Stemmer dette? Etter som jeg har skjønt, har 1.8-literen 44mm åpning i spjellhuset (trottlebody'en), mens 2.0-literen har 55mm eller lignende, og at dette gir økt effekt på 1.8-literen. 1.8-literen kommer jo i 130hk utgave også, men det er mye værre å få tak i deler fra denne utgaven enn fra 2.0-literen. Noen med kunnskap som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften for å få 130hk ut av en 105hk Zetec-E 1.8l er å ta spjeldhuset, ECU og kammene fra en 130hk 1.8l Zetec-E. Du får ikke 25hk med kun annet spjeldhus og ECU. Kammene er hovedsakelig det som gir deg effekten. Om deler fra to-litern gir samme effekten er jeg ikke sikker på. Du kan bruke Kent FZ1802 kammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bilgalleri.dk:

Link:<< her >>

"1.8 Sport 16 V DOHC Zetec. Gasspjæld fra en 2,0 mondeo. Kn-kit. Superchip.

Standard 105 hk, 156 nm.

118,2 hk og 164,5 nm uden chip.

Målt til 124,9 hk og 173,5 nm med chip."

 

Jeg tror faktisk at jeg kan slippe unna å bytte kammer, men det er jo klart at jeg ville få enda mer utav det hvis jeg gjorde det. Men det er derfor jeg lurer på om noen har erfaring med akkurat dette her inne, for jeg er jo ikke 100% sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår