Yoneck Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Originally posted by Gromit Vell. For å si det slik. Om ikke dere rakettforskere har funnet det ut allerede. Ristinga når du bremser er nok kast i skivene. Du merker slikt bedre i høyre fart pga av at skivene har større fart og dermed høyere moment når du presser klossene mot de. Når det gjelder det at den drar til sidene er det masse faktorer som spiller inn. For å samle det inn under et begrep så kan vi kalle det veggrep. Det som avgjør det er dekkenes kontaktflate mot asfalten (Her spiller slitasje, vegforhold og lufttrykk inn). Bremsene kan være slitt og dra ujevnt og selve veibanen kan ha ulik gripeevne(siden vegvesenet er så glade i å legge striper langs veibanen, forbanna tølpere som de er). Det at den drar til siden er da helt normalt og ingenting og bry seg om så lenge den ikke gjør det absolutt hele tiden og til samme siden. Det indikerer at noe er feil/slitt. Kast merker man bedre i høye hastigheter fordi glidelagrene i calipperene ikke greier å følge med. grunnen til at det drar til en side har ikke med veggrepet å gjøre før man bremser så mye at det slipper. Det har heller med at det er kast i en av skivene, og da bremser den dårligere der. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gsi-power Skrevet September 1, 2004 Rapporter Share Skrevet September 1, 2004 Om et hjul-lager er slitent så hører du summingen i det når du kjører. Det at den sklir til siden ved nedbremsing har med calipter/klosser og gjøre, kan også være nedslitte skiver, det ser du på skivene, om de har en skarpt høy kant i ytterkant. Ene calipteren kan virke bedre en den andre, at den andre er litt tregere/svakere, bytt calipter og evt klossser om det er nedslitt, da skulle dte være bra etterpå. Det med vibrering i rattet ved høy hastighet er at enten er det kast i skiver, ellers er ikke hjula dine skikkelig avbalansert :P Vibrerer det kun om man slakker av, så tyder det på at indre drivknute tar kveld :D yttre knute lager kun kakling ved stor svingradius :D Siter 06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD 96 Bmw 523iA E39 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.