Gå til innhold

etterhvert mange grunner til ikke å kjøpe ford

Ranger emnet

oddi

Anbefalte innlegg

Gamle forder er vel ikke kjent for å være de beste bilene, mens de nye etter all sannsynlighet (jeg har ikke eid noen ford) er veldig bra. Men hva pokker hjelper det, når de gir så fullstendig blanke i miljøet? først var det dette med think-bilene, men dette ser heldigvis ut til å løse seg.

Men nå har ford gått ut mot et lovforslag i california, som favoriserer hybrid-biler som bruker under en viss mengde bensin på mila. Ford har uttalt at dette vil favorisere japanske biler stort. SELVFØLGELIG VIL DET DET! så lenge ford driter i å lage biler som forurenser lite. De prøver seg nå, med en suv-greie, men denne oppfyller akkurat ikke kravet som schwarznegger&co har satt.. les hele saken her . Jeg skal ikke påstå at jeg er noen super-miljøaktivist, kjører tross alt en bil med 16v turbo. Denne bruker ganske mye på mila, men det er nå en gang en entusiastbil. Skulle jeg kjøpt ny bil i dag, kun for a-b-bruk, ville nok valget havna på en toyota prius eller lignende, dersom lommeboka hadde sagt at det var greit:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

er nok flere enn ford som ikke er enige i dette.. bare noen som har baller nok til å stå imot miljøvern hysteriet..

think er forresten en møkkabil som aldri burde ha blitt produsert..

Forklar gjerne, men selvsagt liker ikke bilprodusentene at det blir stilt krav til de mht forurensing, da må de bruke mer penger på ny tekonologi, og hvis den gamle fungerer bra mht ytelse og produktutviklingskostnader, er det jo logisk at de ikke vil endre på dette.

Jeg er forsåvidt enig i at el-biler ikke nødvendigvis er fremtiden, men det er en god løsning pr i dag.

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

el biler er god løsning hvis en bor sentralt.. eller er det umulig å ha en el bil..

Ford bruker nok like mye penger som alle andre på å utvikle meget miljøvennlige biler. Bla hydrogen biler.. så det er nok ikke så lenger før alle er like langt fremme når det gjelder dette.. feks så er jo ikke hverken gm eller noen andre amerikanske/europeiske noe lenger enn ford. toyota startet tidlig med dette og har ett klart overtak i forhold til sine konkurenter..

tror og mener at alle bilfabrikanter gjør sitt ytterste for at bilene skal bli mer miljøvennlige, men ikke enkelt da folk skal ha ytelse, større biler og mer og mer komfortutstyr.. Noe skal jo drive dette fremover og..:)

Men dem som er opptatt av miljø bør jo ikke bruke el biler. El produksjon er jo noe av det som ødelegger mest. Hvertfall her til lands. Bare se på Otta vassdraget.. En naturperle er i ferd med å bli borte..

+ alle de andre el verka nedover i europa som forurenser enormt..

For min del så håper jeg at de får suksess med hydrogen. det er muligens framtidens drivstoff.. ikke forurenser det heller..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Think ruler .. Krewet suger..

uansett

la oss se på fakta her

Toyota har minst 4 Hybridbiler i dag

(Prius, Estima/Previa , Alphard og Crown Sedan)

og i november/desember kommer 2 til (Highlander og Lexus RX400h)

med sterke rykter om at Volta kommer før jul i år!

desuten er det kjent at de nå jobber med 2 nye hybrid biler.

begge skal konkurere mot verstingene fra Tyskland

Lexus LS 450GT (500GT?) V8 med hybrid og GS 350GT V6 med hybrid.. begge skal tydligvis ha ca det samme bensinforbruket som Prius (600 og 470 hester)

Hydrogen prosjektet fikk også nylig dobblet utviklings summen sin..

Honda har i dag Minst 2 hybrid biler

(Civic Hybrid og Insight)

og de nekter å utvikle V8 for å fortsette med Hybrid og Hydrogen utviklingen

(snakkes også om at arvtageren til NSX skal være hybrid)

og hva kommer Ford med? joda en Suv med samme Bensinforbruk som sin egen basis modell....

som allerede er lattrlig høyt (for en 2liter)

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

think=norsk lada..

ellers er jeg enig i at den suv bilen ikke er imponerende..

men hva kommer de andre ikke japanske med?

ingenting som jeg vet om, men hvis disse hybridbilene blir suksesser, tar det nok ikke lang tid før europa slenger seg på hybrid-bølgen. fri konkurranse, tilbud og etterspørsel osv. California forsøker altså å få folk til å foretrekke miljøvennlige hybirdbiler, og ford prøver å lobbyere for at dette ikke skal skje.

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

el biler er god løsning hvis en bor sentralt.. eller er det umulig å ha en el bil..

Ford bruker nok like mye penger som alle andre på å utvikle meget miljøvennlige biler. Bla hydrogen biler.. så det er nok ikke så lenger før alle er like langt fremme når det gjelder dette.. feks så er jo ikke hverken gm eller noen andre amerikanske/europeiske noe lenger enn ford. toyota startet tidlig med dette og har ett klart overtak i forhold til sine konkurenter..

tror og mener at alle bilfabrikanter gjør sitt ytterste for at bilene skal bli mer miljøvennlige, men ikke enkelt da folk skal ha ytelse, større biler og mer og mer komfortutstyr.. Noe skal jo drive dette fremover og..:)

Men dem som er opptatt av miljø bør jo ikke bruke el biler. El produksjon er jo noe av det som ødelegger mest. Hvertfall her til lands. Bare se på Otta vassdraget.. En naturperle er i ferd med å bli borte..

+ alle de andre el verka nedover i europa som forurenser enormt..

For min del så håper jeg at de får suksess med hydrogen. det er muligens framtidens drivstoff.. ikke forurenser det heller..

Du er litt ute å sykler mht. Toyota vs. andre fabrikanter på alternativ energisiden, at GM ikke er lengre enn Ford er jo bare tull. GM har kommet langt både på hydrogen og hybrid teknologi. De kjørte jo akkurat en hydrogen Zafira fra Nordkapp til Paris.

P.S. Kurt Oddekalv skulle heller tatt en Excursion enn en Scorpio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at Ford ikke har kommet noensted, men GM og alle andre prioriterer også dette høyt, ref. D.C. Necar og GM Hywire.

1L bilen til VW står jo fram som en antitesis i at den bruker nåværende teknologi til å drastisk redusere både forbruk og utslipp, for det er ikke til å stikke under en stol at ny teknologi trenger en laaaaang modningsperiode, ikke minst mht. distribusjon av drivstoffet. Kanskje dette er framtiden, men i mellomtiden tror jeg Hybrid-suver er det eneste som kan få ned snittforbruket til amerikanerne, så får det heller være at disse bilene står for vesentlig større forurensning i form av høyere masse og kraftkrevende produksjon. Når bilens livssyklus er over vil det også kreve vesentlig mere energi å resirkulere den.

Men, jeg undrer meg enda hvorfor man vil hoppe så langt for å redusere utslipp, snittforbruket på bilene har faktisk gått opp i USA de siste 10 år, og det virker jo som en god idé å først komme seg ned til en halvering noe som tilsvarer snittforbruket i EU landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg.. virker som om amerikanerne har satset litt feil.. I alle år har jo bilfabrikantene lurt ned utslippet.. for å klare strenge amerikanske lover.. bla med lufttilførsel i eksos osv..

Ikke uten grunn at amerikanerne er ute etter all verdens olje.. ;)

virker som om dette har gjort at utviklingen der borte står litt stille i forhold til europa og japan..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider