p10 Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Før jeg begynner må jeg bare si at jeg VET at dette er et spørsmål det er STOR uenighet om, og at det finnes like mange meninger som det finnes russerhorer i Skippagurra!!!! Jeg vurderer å fjerne katalusatoren på bilen min siden den etter snart 340 000km nok har sett sine beste dager... Planen er å skru den av, fjerne innholdet og sette den tilbake igjen... Fordel eller ulempe? Jeg vet at dette spørsmålet har vært oppe til diskusjon tidligere, men har ikke funnet noe tilfredsstillende svar blandt de tidligere postene! Er det noe som kan ta skade av at jeg fjerner den??? Siter Nissan Primera LX '92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 på en så gammel bil tar ingenting skade av det. En 2.0 med lite på tellern tjener minimalt med hk på å fjerne, men som du sier, etter 340.000 km er den nok bra slitt ja. Kan bi litt rar lyd om man fjerner innmaten. Rommleaktig lyd. Erstatte den med rør eller demper er det beste. Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p10 Skrevet August 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Får jeg problemer på eu-kontrollen hvis jeg fjerner katalysatoren??? Bortsett fra at jeg kanskje ikke klarer avgasskravene... Har vurdert å sette inn et erstatningsrør eller en universallyddemper istede for... Siter Nissan Primera LX '92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 jeg har aldri fått noe spørsmål om hvorfor jeg ikke har det Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p10 Skrevet August 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 Key... da blir de bye, bye katalysator neste! Siter Nissan Primera LX '92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet August 18, 2004 Rapporter Share Skrevet August 18, 2004 :) Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
partypulp Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Skaff deg en katalysator fra en nissan på høggern. Denne huler du ut og lager et rør rett igjennom. Så setter du denne på bilen din :) Når du blir inkalt til kontrol tar du den av, og setter på den orginale. Siter http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Har aldri skjønt poenget med å ta ut innmaten av katalysatoren... Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p10turbo Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 katalysatoren demper eksoshastigheten når den er på vei ut igjennom eksosanlegget. Som de fleste vet så for at motoren skal yte mer så må den har minst mulig restriksjoner på innsugsiden og eksossiden, med andre ord så må motoren puste så lett som mulig. Derfor når du skal trimme en motor så starter de fleste med ett åpent luftfilter for og få luften lettere inn i motoren og ett bedre eksosanlegg for og få dritten ut igjen fortere. Enkelt og greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Forklarte meg litt dårlig. Poenget mitt var hva er vitsen med å la katen stå igjen?? På en teknisk/EU kontroll tar jo biltilsynet å skjekker avgassen og ikke om katen henger under bilen, så hvorfor ikke bare sette på et test rør? Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
partypulp Skrevet August 19, 2004 Rapporter Share Skrevet August 19, 2004 Teknisk kontroll f.eks.. Har nå vært under bilen min å leta etter katten iallfall. Og jaggu fant de den også :) Siter http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mighty Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 litt offtopic her, men uansett. Jeg skal førstegangs registrere bilen min (mazda 323 gt-x) og vet at den greier avgass kravene uten katalysator. Vil jeg få den igjennom uten? Siter -Mazda Rx8 High Power 2004 bruksbil -Mazda Rx7 Type R 1993 Banebil *Mazda RX7 Type R 1993 (solgt) *Mitsubishi Lancer 1995 (kondemnert) *323 GT-X 1990 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p10turbo Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 Selv om den går igjennom med avgassene så kan du fortsatt få mangel hvis verkstedet ser at det mangler katalysator, feks at det er et strakt rør enn en kat. Men hvis du en tatt ut innematen av katen og avgassen er innenfor så er det ikke no problem. Da vet de ikke at innematen er borte.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p10turbo Skrevet August 20, 2004 Rapporter Share Skrevet August 20, 2004 Til Primera. Du får formulere spørsmålet ditt bedre neste gang..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg