Gå til innhold

Turbo - problem?

Ranger emnet


jkalvik

Anbefalte innlegg

Har en Buick med original 3.8 liter turbo. Motoren går rent og pent, men når jeg gir kraftig på, gjerne i oppoverbakker, ryker det kraftig fra eksosen. Samtidig "forsvinner" det gjerne en liter olje.

 

Kan problemet være at olje blåser rett gjennom turboen? Motoren er kjørt 140.000 miles siden 1979 og turboen har aldri vært skiftet eller overhalt.

 

Det er ingen betydelige oljelekkasjer under bilen, derfor "håper" jeg det er turboen som skaper problemet.

 

Kan jeg teste om det er dette som er problemet ved å skru ladetrykket manuelt ned på minimum ved å løsne actuatorarmen?

 

Setter stor pris på gode råd, vil nødig bytte en god motor hvis problemet "bare" er turboen.

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jkalvik

Har en Buick med original 3.8 liter turbo. Motoren går rent og pent, men når jeg gir kraftig på, gjerne i oppoverbakker, ryker det kraftig fra eksosen. Samtidig "forsvinner" det gjerne en liter olje.

 

Kan problemet være at olje blåser rett gjennom turboen? Motoren er kjørt 140.000 miles siden 1979 og turboen har aldri vært skiftet eller overhalt.

 

Det er ingen betydelige oljelekkasjer under bilen, derfor "håper" jeg det er turboen som skaper problemet.

 

Kan jeg teste om det er dette som er problemet ved å skru ladetrykket manuelt ned på minimum ved å løsne actuatorarmen?

 

Setter stor pris på gode råd, vil nødig bytte en god motor hvis problemet "bare" er turboen.

 

Oljetetninga fra lagringa inn til kompressor-/ turbinhuset er gåen...neppe vits i å teste det. Helt uavhengig av ladetrykket det der... Samme skjedde på sykkelen min etter en liten heising for å forbedre kjøreegenskapene...da røyk tetninga fordi det ble dårlig drenering. Førte til akkurat det du beskriver der.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - ser poenget. Oljetrykket blir jo det samme uavhengig av boost?

 

Så - da må jeg demontere turboen for å skifte pakninger, eller er det like greit å gå for en bytteturbo? Vil gjerne ha det best mulig, men ikke nødvendigvis dyrest mulig løsning.

 

I pakningssettet mitt fant jeg denne;

 

http://www.suksess.com/pakning.htm

 

Kan det stemme at det er en slik som har røket? Cirka to tommer i diameter.

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jkalvik

Hmm - ser poenget. Oljetrykket blir jo det samme uavhengig av boost?

 

Så - da må jeg demontere turboen for å skifte pakninger, eller er det like greit å gå for en bytteturbo? Vil gjerne ha det best mulig, men ikke nødvendigvis dyrest mulig løsning.

 

Jepp...olja leter seg vei inn der uansett ladetrykk.. :)

 

Hvis du skal demontere en turbo slik at du kan få byttet de pakningene (og sikkert lagrene også,siden den har snurra noen milliarder runder) må du avbalansere den etterpå...ikke noe som gjøres på gutterommet. Bytteturbo er bedre på alle måter. Bare å levere den gamle + et mellomlegg i kroner,og ta med en frisk og fin liten sak hjem.. Riktignok noen kroner mer enn pakninger og løse lagere,men da er den i perfekt stand,og med garanti...

Og det koster lite ekstra for å få en oppgradert en,hvis man har tenkt å friske opp motoren endel... ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jkalvik

Det hørtes fornuftig ut. Like greit å gjøre det skikkelig med en gang. Takk for gode råd!

 

Tenkte bare dette kunne være nyttig også....GIK turboservice på Kongsberg skryter på seg å ha bytteturbo til ALT innen 48 timer....da slipper du ihvertfall å vente lenge. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Tenkte bare dette kunne være nyttig også....GIK turboservice på Kongsberg skryter på seg å ha bytteturbo til ALT innen 48 timer....da slipper du ihvertfall å vente lenge. :)

 

Prøver dem - ser ifølge nettsiden seriøse ut, håper de ikke priser seg helt ut - da...

Buick Century LTD 3.8 Turbo 1979 * VW Jeans 1974 * Mazda E2200 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår