Gå til innhold

basskasse kobling

Ranger emnet

Udrugn

Anbefalte innlegg

bakerst på basskassa mi, som jeg har lagd sjøl og som består av to stk elementer, har jeg satt opp en liten svart firkanta koblingsboks av merket caliber (kjøpt på mekonomen). Det er den boksen der man på innsiden setter de ulike kablene fast i metall biter slik at man kan sette kablene fra forsterkeren fast i denne boksen igjen, men da fra utsiden selvsagt.

Boksen er slik:

+-

+-

Selvsagt sitter + på pluss og - på minus, både inne i kassa og fra forsterkeren. Det som er problemet er at mellom minus og minus sitter det en metallbit, det samme gjør det mellom pluss og pluss.

Det virker som den er der for at begge elementene skal spille med kun en tilkobling. Og det gjør den. Men når jeg kobler til både oppe og nede så kutter både forsterkeren å sende strøm. Så prøvde jeg å ta bort metallbitene. Da blei det straks mye bedre lyd. Skal det virkelig være sånn??

Veit jo at man kan få kjøpt enkle sånne bokser og at man setter en boks til hvert element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Udrugn

bakerst på basskassa mi, som jeg har lagd sjøl og som består av to stk elementer, har jeg satt opp en liten svart firkanta koblingsboks av merket caliber (kjøpt på mekonomen). Det er den boksen der man på innsiden setter de ulike kablene fast i metall biter slik at man kan sette kablene fra forsterkeren fast i denne boksen igjen, men da fra utsiden selvsagt.

Boksen er slik:

+-

+-

Selvsagt sitter + på pluss og - på minus, både inne i kassa og fra forsterkeren. Det som er problemet er at mellom minus og minus sitter det en metallbit, det samme gjør det mellom pluss og pluss.

Det virker som den er der for at begge elementene skal spille med kun en tilkobling. Og det gjør den. Men når jeg kobler til både oppe og nede så kutter både forsterkeren å sende strøm. Så prøvde jeg å ta bort metallbitene. Da blei det straks mye bedre lyd. Skal det virkelig være sånn??

Veit jo at man kan få kjøpt enkle sånne bokser og at man setter en boks til hvert element.

Jepp du har gjort det riktig og ja, det skal være sånn. Grunnen er at hvis du skulle drevet begge subbene med en kanal på forsterkeren, så slipper du å koble til alle 4 terminalene fra utsiden fordi det er kontakt mellom alle 4 terminaler pga metallbiten under. Men det blir det samme om du bruker 2 terminaler av 4 og har metallbiten på plass som om du tar biten av og bruker alle 4. Men med metallbiten av har du også mulighet til å drive hver av de 2 subbene med 2 ulike forsterkere, såkalt bi-amping.

Årsaken til stillheten med 4 terminaler og metallbit på plass er at du da kortslutter forsterkeren (0 ohms motstand er ikke bra veit du :)) Lykke til med anlegget!

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider