Gå til innhold

Vil ha mer strøm! Bl.a. Bytte Dynamo VAG 1,8T (tverrliggende)??

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

Sliter med at den DIGRE forsterkeren min ikke får nok strøm.

Det merkes ved høyt volum, ved at spenningen faller i takt med bass-slagene (lysene dimmer/blinker).

 

Har lurt på å kjøpe en Ladac Laderegulator, noen med erfaring?

 

Men det viktigste er kanskje DYNAMOEN;

 

-Er det vanskelig å bytte på tverrliggende 1,8T motor?

-Tar det lang tid?

-Koster det mye?

-Hvilket merke / kjøpes hvor?

 

Har en 1F kondensator, har tenkt å anskaffe en mindre i tillegg i parallell. Dette hjelper kanskje litt. (Mindre og flere kondiser = mindre motstand og kjappere respons).

 

Har også tenkt å oppgrader ledningene i motorrommet (fra/til batteri og dynamo). Noen som har gjort dette i tilsvarende motorrom? Noen tips?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ihvertfall bytta/oppgradert ledningene på min, selv om det ikke er samma bil da, så er min anbefaling, å ikke være slepphent, å ikke miste en kabel som er i jord, inn på pluss på dynamo, da gnistrer det veldig, og du mister det som er av strøm, da bilen ikke går, da går hovedsikringa til batteriet..hihi :p

 

Det var min erfaring..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket du noe forbedring da?

 

Hvilke ledninger er det egentlig som finnes i motorrommet, og hvilke bør byttes ut (eller slenge på en ekstra ledning?)?

 

Stemmer dette?

Pluss: Dynamo -> Batteri

Minus: Motor/Dynamo(?) -> Chassi

Minus: Chassi -> Batteri

 

( PS! Sier det litt om forsterkeren når det følger med sikringsholder med 4stk 80A sikringer i parallell!?? )

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bedre hos meg ja, men jeg byttet ut til litt grøvre jording til forsterker, spiller og la opp grøvre kabel fra batteri foran til bat. bak..(jeg bytta ut hele kabelen fra chassi til batterie, for den som var der var helt røtten..På dynamo/chassi/batteri så bare la jeg på en ny en, og beholdt den gamle)

Det er også en hel bråta med kabler festa til chassi imin men vet ikke hvor de ender opp, sikkert noe jording det også,men byttet bare de til batteri/chassi/dynamo/motorblokk jeg)

 

Så vet ikke hva som hjalp mest,men det hjalp da..

 

Hm..

Ja,det var da ihvertfall det hos meg (med minus/pluss greiene du skrev), så vil da anta at det er det på de fleste biler..:D

 

Jeg vil da mene at det sier at forsterker`n krever litt strøm når det følger med såpass med sikringer ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvordan dynamo har du i dag, hviket batteri sitter det i bilen og hvordan forsterker er det snakk om med 4*80 amp sikringer ?? Det er jeg enda mere hårete enn min Tarantula monoblokk med 1x300amp...

 

1) Bytt alle org. kabler til 53mm2...

2) Sett inn Ladac regulator 1204/1205 Den er helt konge !!!

3) Bytt batteri (f.eks Odyssey sp1700) Har 3, helt sjef...

4) Oppgrader dynamoen (Sjekk f.eks om en VAG Tdi bil har samme innfestning som din og at du har plass i motorrommet)

5) Sett inn en heftig kondensator

 

1) Du er sikret god strøm levering til og fra batteriet..

2) Du får optimal lading samt mere lading ut av dynamoen

3) Du får MYE mer strøm å bruke

4) Du får mere strøm levert til batteriet

5) Du får mere strøm til krevende bass

 

Det er /vil bli diskusjoner rundt rekkefølgen men tenk at det blir ikke bedre enn det svakeste punktet i anlegget, og hva som er det svake punktet hos deg vet jeg ikke før jeg har litt mere input :-)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva slags dynamo eller batteri som sitter i bilen.

Antar batteriet er veldig bra, har aldri hatt startproblemer, og motoren dras veldig kjapt i gang.

 

Det er kun på høye lydnivåer at anlegget sliter med nok strøm, og det merkes kun på at lyset blinker. Tror ikke jeg har spillt så høyt at lyden har vrengt seg enda, så forsterker/element har mer å gå på...

 

Har også lurt på et ekstra batteri i bagasjerommet, men vil dette kun hjelpe minimalt?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt at det vil være hele løsningen for deg... Det hjelper ikke så mye å ha flere batterier hvis man ikke har noe som kan dytte nok strøm inn på batteriene...

 

Jeg hadde startet med kablene og så sett på en Ladac regulator... tror det kan hjelpe mye uten at det bør koste helt sykt mye kroner...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt er det en god begynnelse å få stabil volt, nesten uansett om du bytter til større dynamo eller ikke..

er ofte nok om du får større dynamo og bedre/større batteri fram og bruker bra (les:35~50mm2) kabel..

 

dessuten tror jeg at på 1.8t står det en fransk 90A dynamo..husker ikke hva de heter, men de har innebygd regulator/børster å må skifte hele dynamo når utslitt..-for det er billigst å enklest..

tror det er no slikt som "paris-rohne"eller no`....

 

og så har jeg samenlignet med vag og bmw å det skal vere mulig å få bmw/bosch dynamo på.. 80, 115 eller 140A...

140A får du brukt for 1500,- pluss nye børster 150,- pluss evnt ladac 1500,-

skal man kjøpe brukt/ny dynamo må man "bare" kjøpe bosch...

husk at bosch lager ikke dynamo til bilen, det er vag som har laget bilen til dynamo...derfor er det mange biler som har samme type feste..

 

og når det gjelder kabler i front så er det bare å legge nye kabler der de gamle ligger, trenger ikke å ta vekk de gamle.. for tar du vekk de gamle mister du litt kabel-snitt som hjelper på...

og om du en gang selger bil og/eller vil ta vekk de nye kablene, så kan du ikke det for du har tatt vekk de gamle ;)

 

- batteri ~ chassi

- motor/dynamo ~ chassi

+ batteri ~ dynamo/starter

 

når det gjelder å vere slepphent på vag/bmw eller alt av nyere modell så gjør for all del intet gale...

liten feil kobling eller gnist på feil sted vil ofte koste dyrt..elektronikken i nye biler er følsom å tåler veldi lite..

 

har prata me folk som har gnistet litt feil å litt feilkobling å kostet feks 10store for rep ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Tenkte å oppgradere litt ledninger nå, men ser ikke i farten minuskabelen fra motor/dynamo. Finner kun minus fra batteri til chassi og + fra batteri til dynamo. Noen som kan hjelpe?

 

Dynamoen er som regel jordet i motorblokken i festet til dynamoen... Finnes sikkert en del unntak men det er dette jeg har vært borti..

http://www.sprett.net

 

Audi A4 1,8 tsq 98 mdl

Audi A6 2,5 Tdi 95mdl

x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6

x- Golf 79 mdl 1,1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamoen er ofte opplagret med gummi eller lignende.. og har da egen flettet jording kabel til feks festebrakett..

er i grunnen viktig og få dynamoen godt jordet også for den leverer jo litt strøm den pg ;)

dessuten er det (skal vere) flere ledige skruer bak på dynamo som kan brukes til jording..

fra motor til chassi er det bare å finne et godt punk på chassi.. evnt i nærheten av batteri og/eller dynamo..

alltids en ledig skru..om ikke er det bare å skru en løs å bruke den.. ;) :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt til ekstra kabler:

Pluss fra dynamo til batteri, minus fra motor til chassi og batteri.

Det var der jeg fant ledninger...

Vanskelig å si om det er bedre lyd, men det er hvert fall ikke dårligere.

 

Ang. laderegulator så er jeg litt lat, vet ikke hvilken type jeg må ha, hvor/hvordan den evt skal monteres, eller hvor det er best å kjøpe... Så det tar nok sin tid...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Et tips for og sikre max jord og strøm er og legge opp en jording og en pluss kabel bakover du minsker både sjansen for støy og du får bedre ledeevne.

 

Har testet dette litt og en del biler har forferdelig dårlig karrosseri når man ser på ledeevne helt greit til vanlig bruk men når vi snakker bilstereo fyyfyy...så av vane legger jeg opp to stykker til meg selv bestandig.

 

Funker for meg i alle fall.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår