Gå til innhold

Dempespray?

Ranger emnet


jijohans

Anbefalte innlegg

viss du leter litt rundt om kring vil man finne at dette med proffe dempematter og andre billige matter har blitt diskutert mange 1000 ganger. OG JA det er en stor forskjell mellom dem. viss du ser inni dørene på nesten alle biler så finner du en bit av en slik matte som du kan kjøpe på torshov og biltema. den er ment for å deme strøyen inne i en bil litt, men her snakker vi om matter som er ment for å hindre karoseri plater i å vibrere når høytalerne spiller. man kan tjene mange db og god lyd bare ved å dempe litt rundt om kring. pyle mats, brownbread og dynamat er ikke tjærematter slik som de på torshov er. dette er kunstfibre som er laget spesielt for å dempe. så klart det funker med noen tjære matter også, men det en fler ulemper enn fordeler. de er tunge, lager masse kliss og du må legge mange lag for å oppnå den samme effekten som ordentlige dempematter gir.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt info :

 

bitumen = asfaltplater = tilfører bare vekt på flaten den er på som hjelper litt mot demping.. er brukt orginalt i biler levert fra fabrikk.. brukt i små mengder, men strategisk plassert..,feks midt på dørbladet, på største flatene i dørken, og en liten flekk i hjulbrønn.. bitumen er billig og enkelt for bil-industrien ...

bitumen har desverre en tendens til å sprekke/krympe ved temperatur skiftninger og over tid..

 

dynamat (feks. extreme) = betegnes som det beste på markedet når det gjelder demping, også betegnet som det dyreste, men kvalitet betaler seg i lengden.

dynamat er "visko-elastisk" noe som betyr at når flaten den er limt på vibrerer så utvikler den varme som får dynamat til å utvide seg (blir mykere) som igjen stopper vibrasjonen..varmeutviklingen er ekstremt liten men den er der..

 

brownbread er vel samme type matte som dynamat, bare billigere og ikke fullt samme kvalitet/demping.. er vel sagt/testa at to lag med brownbread er samma som et lag dynamat extreme..hvor sant det er, vet jeg ikke 100%...

 

dempemasse = tykt-flytende masse som virker på samme måte som dynamat, visko-elastisk.. massen bare smører / sprayer man på flaten. den er vannbasert og herder ved at vannet fordamper, og får dempe-funksjon etter 8~24T tørking men herder fortsatt inntil 1uke..

dempemassen blir mer eller mindre vannfast(tåler løsemiddel og brenner/smelter ikke) etter ferdigherdet, men kan trekke vann, ca 5~10% om konstant i fuktighet..

derfor kan den med hell lakkes over med lakk, enkel lakk på boks hjelper godt nok..

 

--------------

edit:

når det gjelder demping og db så målte jeg den faktisk til 2.8db mer i min bil etter demping. brukte bare 3dl dempemasse i taket og 2lag (8mm) asfalt i dørken(+skum-gummi matter) og visko-elastisk (1,5mm) (u-merket) matter i dørene/bakskjermer..

glemte nesten å si at 2.8db er det samme som om jeg måtte doblet forsterker effekten på subben..

jeg hadde 1100w på subben, men måtte til med 2200w for å oppnå 3db mer..

sier bare litt hvor mye demping kan hjelpe..i tilleg til at alt annet blir bare stillere inni der.. bilen ble still(ere enn orginalt..) ;)

--------------

 

mvh, :D

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår