Gå til innhold

Selvbygger forsterker?

Ranger emnet

ss242

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd/sett dette? http://www.lcaudio.dk/index.php?page=52

De har godt rykte på seg innen Hi-Fi verden, så dette ville kanskje fungert også i bil.

Ville gitt enormt mange muligheter for innbygging og plassering av forsterker, + at den har veldig høy effektivitet = lavt forbruk og mindre krav til kjøling.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Noen som har prøvd/sett dette? http://www.lcaudio.dk/index.php?page=52

De har godt rykte på seg innen Hi-Fi verden, så dette ville kanskje fungert også i bil.

Ville gitt enormt mange muligheter for innbygging og plassering av forsterker, + at den har veldig høy effektivitet = lavt forbruk og mindre krav til kjøling.

LC-Audio har kommet med en PSU som gjør Zappuls egnet for bilbruk. Så dette er fult mulig.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

LC-Audio har kommet med en PSU som gjør Zappuls egnet for bilbruk. Så dette er fult mulig.

mvh

Det var den jeg linket til;)

Eneste ulempen jeg har funnet, er lav dempingsfaktor.

Ca 160 v/8ohm, vil vel igjen halveres på 4ohm?

Det gjør den vel mindre egnet til å drive en sub, men det kan vel kanskje hjelpe å bytte til andre transistorer og klokke den ned litt.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Det var den jeg linket til;)

Eneste ulempen jeg har funnet, er lav dempingsfaktor.

Ca 160 v/8ohm, vil vel igjen halveres på 4ohm?

Det gjør den vel mindre egnet til å drive en sub, men det kan vel kanskje hjelpe å bytte til andre transistorer og klokke den ned litt.

Du linket til zappulsen, ikke PSU'en:D

Kl D og andre så kalte "digitale" forsterkere har som oftest en lav dempingsfaktor, men er det effekt på bassen du vil ha, uten å måtte innstallere store forsterkere, og fore dem med tilsvarende strøm, er denne type forsterkerne veien å gå. Dm er jo kjent for sin evne til å holde basser i jern-grep. Er jo faktisk i mellomtone og diskant området denne type forsterkere har hatt problemer frem til nå. De har ofte gitt en noe anemisk og kjedelig lyd uten kropp og med mangel på naturlig klangbalanse.

En høy dempingsfaktor er gjerne et tegn på en meget godt konstruert og dimensjonert forsterker, men sier i realiteten svært lite om dens lydkvalitet. Kjører selv på Sinlge Ended Triode 845 rørmonoblokker på 15W hjemme, og dette er jo ikke akkurat en konstruksjon som er kjent for høy dempingsfaktor. Alikevel gir dem et meget solid inntrykk på 11" som står i mine høyttalere. DEt er selvsagt ikke samme ekstreme dynamikken som når man kjører noen skikkelige velkonstruerte høyeffekts forsterkere, men så er jo mellomtone og diskant i en helt anne nklasse da:D .

Poenget med at dette, er at det er ikke alltid slik at det som ser best ut på papiret bestandig er den beste løsningen lydmessig.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Du linket til zappulsen, ikke PSU'en:D

Må du nok se enda en gang, hehe.

Ellers så får vi merkelig opp 2 forskjellige sider med samme link?

Men ellers takk for svar:)

Har lyst til å bygge et nærmest "usynlig" anlegg i bilen, så disse modulene gir enormt mange plasseringsmuligheter.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider