Nikdev Skrevet Juni 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2004 Ett lite spørsmål før jeg legger meg: Får man lov til å taue en bil på motorvei? (Er E6 fra hauketo til btyn motorvei??) Bmw russebilen skal pælmes imorgen så raske svar hadde vært en fordel.. Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 ja er lov Siter ✔Mercedes C220cdi 2009 ✔Mercedes E220cdi 2007 ✔Mercedes S320 2000 __________________________________________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grøfterally Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Originally posted by Nikdev Ett lite spørsmål før jeg legger meg: Får man lov til å taue en bil på motorvei? (Er E6 fra hauketo til btyn motorvei??) Bmw russebilen skal pælmes imorgen så raske svar hadde vært en fordel.. På motorvei Kl. A er det ikke lov. Om det er lov på Kl. B vet jeg ikke. Om den aktuelle strekningen er motorvei vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grøfterally Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Originally posted by wicky124 ja er lov Har du vurdert å sjekke fakta FØR du uttaler deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Husk at du må ha skilt på bilen som blir tauet også.. ;) Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Originally posted by ClusterOne Husk at du må ha skilt på bilen som blir tauet også.. ;) er det strengt tatt nødvendig?? mange meninger om dette, og eg vet ikke ka eg skal tro om noen av de... har og hørt at så lenge det slepes regnes bilen bak som henger, og dermed er underlagt forsikringen på bilen som sleper.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Ja du må nok ha prøveskilter eller vanlige skilter på bilen du skal taue.. ellers er du nødt til å bruke henger. Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Den nevnte strekningen er ikke motorvei, så det vel lov. Er vel heller sjeldent at politiet stopper folk som tauer andre biler og gir dem bot... Det som derimot er spennende blir å se om du må betale bompenger for bilen du tauer :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Er litt usikker men, en slepende bil kan ikke regnes som henger med mindre den har feste til hjulende med et spessielt stag. er noe alla dette, et feste på vært av forhjul og så til slepefestet. For da vil den oppføre seg som en stor henger, må og ha førerkort klasse BE for dette om jeg ikke tar feil. Og ja, bilen må være reg. med minimum prøveskilt for og taues så bilen værtfall har ansvars forsikring/trafikk forsikring. Correct me if im wrong.. Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnR Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Til deg som skal taue: Ring biltilsynet og spørr! Siter Mvh John Richard Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet Juni 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Originally posted by JohnR Til deg som skal taue: Ring biltilsynet og spørr! Skal gjøre det nå.. Var bare noe jeg kom på i går kveld, og det er skilter og alt er ok, er bare det at vi hatt tatt diffen og div så den går ikke så veldig fort framover:) Edit: Biltilsynet sa det var greit! Men de var ikke helt sikre så de ba meg ringe purken, trodde de skulle ha peiling jeg:rolleyes: De sa ikke noe om skilt eller slikt Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet Juni 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Originally posted by Grøfterally Har du vurdert å sjekke fakta FØR du uttaler deg? Det har han tydeligvis, for det var lov Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Får krype til korset her etter en telefon til Oslo Politikammer. Det er ikke lov å taue på E6 eller hovedvei-nettet. Bilene som tauer og blir tauet må være bemannet av sjåfør med minimum førerkort klasse B Det er ingen krav til skilt på bilen som blir tauet, men den må være i forskriftsmessig god stand, altså at det er bremser på den. Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Okey, :) kult.. samme gamle reglene som alltid :) Var noen som hvisket inn i øret mitt at det hadde blitt veldig mye strengere å taue.. Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grøfterally Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Originally posted by Z10an er det strengt tatt nødvendig?? mange meninger om dette, og eg vet ikke ka eg skal tro om noen av de... har og hørt at så lenge det slepes regnes bilen bak som henger, og dermed er underlagt forsikringen på bilen som sleper.... JA, det er nødvendig etter en lovendring som trådte i kraft fra 1/1-03 (tror jeg det var). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg