Gå til innhold

Prosjekt: VW Golf 1 GTI

Ranger emnet

Bauer

Anbefalte innlegg

Som alle andre, så må vel jeg også lage et lite prosjekt..

Fordi jeg er lærling så blir det et rullende prosjekt. Jeg har heller ikke noe fast sted å stå å jobbe så det blir kun små arbeid!

Jeg kan jo kanskje begynne med litt historie da.. Jeg hadde en heelt strøken 94 Honda accord 2.0 med senk, styling 17" osv.. heelt strøken.. Jeg angrer den dag i dag at jeg solgte den.. Så kjøpte jeg meg en Suzuki Alto og bestemte meg for å ta knekken på den i løpet av vinteren.. (noe jeg ikke klarte)

Rundt 1. mai ringte faren min meg fra Bergen og sa at han hadde kommet over en strøken golf gti fra 79. Jeg er veldig impulsiv og slo til på 10'000 kroner.. Usett.. De eneste bildene jeg fikk var dette:

golf%20baksete.jpg

golf%20felg.jpg

golf%20front.jpg

golf%20front%202.jpg

golf%20motor.jpg

golf%20side.jpg

Helgen etter hoppa jeg på toget til bergen for å hente bilen!

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve å fikse dette i litt riktig rekkefølge :)

Vi måtte mekke litt.. Dagen etter var det ut med vannpumpa og hente en ny en på biltema.. Schmakk rett inn.. ;)

Vi dro ut hele dashbordet fordi turtelleren var litt ustabil.. Det endte med at vi måtte lodde på printkortet på baksiden av speedometerhuset.

(Jeg trenger fortsatt et nytt printkort! det jeg har nå er ødelagt!)

Bilen: 1979 VW Golf GTI 1.8 Byttet motor en eller annen gang..

Km stand = 155'000

kommer med mer update senere..

har masse bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bauer

skal prøve å fikse dette i litt riktig rekkefølge :)

Vi måtte mekke litt.. Dagen etter var det ut med vannpumpa og hente en ny en på biltema.. Schmakk rett inn.. ;)

Vi dro ut hele dashbordet fordi turtelleren var litt ustabil.. Det endte med at vi måtte lodde på printkortet på baksiden av speedometerhuset.

(Jeg trenger fortsatt et nytt printkort! det jeg har nå er ødelagt!)

Bilen: 1979 VW Golf GTI 1.8 Byttet motor en eller annen gang..

Km stand = 155'000

kommer med mer update senere..

har masse bilder!

Er nok gjort mer enn bare ett motorbytte på den....

Baklyktene der kom ikke før i 80/81 og speilene er fra en 83GTI

Interiøret stammer også fra en 83 mod

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er det sikkert..

jeg ringte faren til en kompis av meg og fikk han til å skrive ut en "liten" liste fra "Autosys" og foreløpig er jeg eier nr. 22 på bilen fra 1987. han fant ikke fra tidligere.. Bilen har gått for det meste i Larvik området.. Vært innom et lakkverksted i 2000, og godkjent motorbytte er også gjort i 2000.. var rød før.. kommer med mer info og bilder i morra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bauer

ja, det er det sikkert..

jeg ringte faren til en kompis av meg og fikk han til å skrive ut en "liten" liste fra "Autosys" og foreløpig er jeg eier nr. 22 på bilen fra 1987. han fant ikke fra tidligere.. Bilen har gått for det meste i Larvik området.. Vært innom et lakkverksted i 2000, og godkjent motorbytte er også gjort i 2000.. var rød før.. kommer med mer info og bilder i morra :D

SÅpass ja..... jeg mistenker ett lite "chassisbytte" eller så har de vel brukt en 83 mod som "donor"

Veldig vanlig på 80 tallet å bygge om eldre golf 1 til "83 look"

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom hjem fra bergens turen blei jeg nesten mobba fordi bilen var så høy.. Men bare forran da, så jeg måtte bare få tak i et senke sett..

Her er et bilde så skjønner dere mer:

DSC03579.jpg

Jeg reiste på Torshov bilrek og lurte på om de fikk varer på dagen, og de sa at de kunne skaffe meg Lesjöfors 40mm senk på dagen.. jeg slo til og ventet til kvelden.. Da ble det senkings..

Jeg var ikke helt fornøyd. + at jeg fant ut at jeg må bytte dempere også. Dette skal gjøres asap zulu :)

Rakk også bare å senke forran den kvelden grunnet løpske kuler til kulelagerne i toppen av demperen ;)

Her er et bilde av senk forran:

DSC03665.JPG

Ble litt bedere!

Et par dager senere byttet jeg fjærene bak også.. Det ville tatt ca 15 minutter hvis gjengene i toppen av den ene demperen ikke hadde blitt helt borte!!

Bilde med senk hele veien.

Noe ustødig på hånda..

DSC03769.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nitewlkr

SÅpass ja..... jeg mistenker ett lite "chassisbytte" eller så har de vel brukt en 83 mod som "donor"

Veldig vanlig på 80 tallet å bygge om eldre golf 1 til "83 look"

Ja, jeg tviler ikke.. Jeg gidder hvertfall ikke å henge meg opp i det.. Gjort er gjort :) På dynamoen står det 83 GTI med sånn gul penn fra en eller annen hogger tenker jeg, og på baklampene står det 82 eller 83 GTI på ;) mistenker et lite chassis bytte jeg og..

Hva var det som var forskjell på disse modellene? Veit at 79 hadde små lamper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har bestillt og kjøpt inn noen deler, og har mye i hodet som jeg vil bestille...

Har laga meg en liste med prioriteringer på som skal gjøres!

Jeg må først og fremst bytte hjullager. Noen som har anelse hva dette koster på Møller?

Deler som er bestillt og kjøpt inn:

Klarglass chrome lykter:

znet_lykter_17141753bcl.jpg

Emblemfri 2 lykters grill:

fksg053.jpg

har også lyst på en GTI leppe.. Den man får tak i på veng.. Er de billigere enn NBS?

Kjøpt, betalt og satt på:

EBC Turbogroove Skiver og EBC Kevlar klosser:

DSC03787.JPG

DSC03788.JPG

Har også lyst på Poly foringer, helt bur, Sparco eller omp stoler, KW, dot merka slicks med 15" oz felger, stabstag, grilllist, ny lakk, turbo, IC osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger ut noen random bilder jeg :)

DSC03771.JPG

DSC03775.JPG

Klokka resetter seg HVER gang jeg starter bilen og fungerer ikke under kjøring.. det samme gjelder turteller.. Hvis noen har et speedohus, please doner til meg!!!

DSC03776.JPG

Turteller fra biltema er mer pålitelig ;)

DSC03780.JPG

han som har hatt den før har lappa litt på setet.. Bedere det enn at det er hull :)

DSC03781.JPG

DSC03782.JPG

2 forskjellige 6x9 tommere og en ødelagt forsterker på en 12" MTX basser i en hælvettes schwæær kasse! Hvis noen har en 10" i kasse så kan vi bytte!!

DSC03783.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider