Gå til innhold

Vega 154

Ranger emnet


Honda_Accord

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et VEGA 154 element liggende og jeg vil gjerne ha det i bilen. Det jeg lurer på er hvor mange liter burde kassen være ???? med eller uten bassrefleks??

 

Noen som veit ????

Present: 1993 Audi 80 2.3

 

"Sopp under ruta og seter med mott i, slik var det gått med min Audi 80"

 

xHonda Accord 1981 (Super bil)

------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorm kasse, 90 liter, 2 porter på 30cm lengde, hver port 4" fungerer godt, klarer komme dypt da.. Spilte greit.. For den med rundt dobbel RMS-effekt i forsterker og du har en grei killer for å briefe med :D

Genial oldschool style basser forresten, godt valg :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.. Bare husk lange bassporter, da kan du justere ved å kappe dem ned etterhvert.. De 154'ene er ikke 100% produksjonsrene, dvs at det varierer litt fra element til element, så med 30cm er du iallefall berget.. endte på 22 cm i ene kammeret og 28 i andre, jeg kjørte med to slike i adskilte kammer :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Eller du kan bygge en lukket kasse på 70 liter hvis du har tenkt å spille musikk med anlegget. Har prøvd begge kassene i forskjellige biler, og lukkakassa spiller bedre på _alt_. Nå skal det jo nevnes at jeg hadde 1000W RMS å fôre den med, men med en liten forsterker er nok det beste alternativet likevel å bygge i reflekskasse. Den lukka kassa ble ganske tungdreven, men det veies opp for med mere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde lukket på 75 liter og det synes jeg ikke spillte særlig, nå brukte jeg nå riktignok durebøtta 1501BD til å drive med, men elementet hørtes bare tamt ut...

 

I dobbelrefleks bandpass på 130 liter ble det jaggu liv, men da var var det ikke mye frekvensområde igjen... Igjen misfornøyd...

 

Bygget deretter klar første kassen med porter og da kom råskapen frem i lyset.. Holdt riktignok bare to-tre måneder, men hadde to reserve-elementer og element nummer to viste seg å være langt mer holdbart..

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zettie

Jeg prøvde lukket på 75 liter og det synes jeg ikke spillte særlig, nå brukte jeg nå riktignok durebøtta 1501BD til å drive med, men elementet hørtes bare tamt ut...

Tamt? Hadde du bare sagt "stramt" kunne jeg nok vært enig. Men så er jo tross alt oppfattelsen av hva som er god lyd opp til hver enkelt. Imotsetning til den (enorme) reflekskassen spilte lukkakassa særdeles jevnt, og med mere trykk ned mot subsonic-registeret. Bassen ble også ufattelig hurtig og "fast".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke oppfattelsen av god lyd fantes den dagen man kjøpte CW-basser :D CW154 er ikke noe SQ-bass, og skal man ha SPL skal man kjøre portet, det er nå min mening :) Hadde man villet gå for SQ hadde man valgt noe helt annet :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zettie

Tror ikke oppfattelsen av god lyd fantes den dagen man kjøpte CW-basser

Vel... Jeg mener iallefall at CV Vega154 kan spille både pent og korrekt i rett kasse. Dessuten er/var det en bass som gir/ga svært mye for pengene. Det kan jeg hevde i ettertid med sterkt redusert hørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ;) Fint å se at andre har lekt litt for mye med volumknotten ja :D Den bassen var genial til SPL i allefall.. Fikk jo selvfølgelig den til å spille tålelig bra i lukket kasse, men det var ikke samme "nasty, screaming m*therf*cker" av en bass lengre da :) Mista vel 15 dB på å gå lukket fremfor portet og det merkes jaggu godt :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg kjøpte elementet hos brukte ei 100 liter kasse med bassrefleks. Syns denne varianten funka bra!! selv om det var i en liten golf. :D

Present: 1993 Audi 80 2.3

 

"Sopp under ruta og seter med mott i, slik var det gått med min Audi 80"

 

xHonda Accord 1981 (Super bil)

------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Honda_Accord

SQ-bass ???? SPL ???? forskjell ??

SQ - Sound Quality - Kvalitet

SPL - Sound Pressure Level - Styrke/dB

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår