JEPS Skrevet Juni 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2004 jeg har en volvo med en godt trimmet 350 i. har nettopp beggynt å få "orden" på den. har ikke fått den til å gå før forrige uke. jeg har bla hatt av fordeler lokket å der så jeg at "innmaten" var sveiset fast, da jeg spurte kompisene mine (som har litt peiling på V8`ere) mente han ene at den (ettersom det er en motor brukt og bygd til/for drag) at dette var gjort fordi den skulle gå på "full gass" osv osv. det jeg da lurer på er: hvorfor? selv på dragmotorer må det jo være viktig at tenningen justerer seg etter turtall? sånn som det er nå er bilen enten lett å starte (med fordeleren i en stilling) eller går den bra (på litt turtall) men da med fordeleren vridd mer tilbake og ganske tungstartet jeg tenker å sette på en ny fordeler med elektronisk "justering" (det er det på den jeg har nå, men som sagt er alt sveiset fast) så... er det ikke bare possitivt å gjøre dette? eller er det noen ulemper?? og om det skulle ha noe å si hær er litt om motoren: 350 borret til 355. (4boltet) holley 850 dobbelpumper (i største laget sies det, men jeg har liggende en 750 oxo) MSD tenningsforsterker, rulle kam og rulle vipper. JE stempler 13.5 i komp. dart topper som er portet. +++ (ble lei av å skrive) og forresten, når jeg endelig fikk tatt meg en tur var det rett å slett PORNO! gikk som faen, og bedre blir det med orndtlig justert tenning og forgasser!!! så siden den dagen har jeg sett slik ut::D Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Juni 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2004 Har ikke vært borti det før men... Høres ut som en rå motor! Har du bilder av bil og motor eller? Ps: hvis jeg ikke tar helt feil kan du regne ut hvor stor gasser du skal ha ved å ta CID X max turtall / 3456 = Cfm Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Juni 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2004 Sett på en vanlig brukt hei fordeler, får du for sikkert 3-400kr. Få teningskurven justert, men da bør du først ha kjørt bilen i noen form for bremsebenk for å se hvor mye høy tenning du kan kjøre med. Som utganspunkt vill 34 grader være bra. Kan ikke tenke meg at en fordeler uten utlegg er noe bra å kjøre med. Vill vell ha noe jævli med tennigsbank når du kjører vanlig. Min motor er vell noe tilsvarende bygge, bare med mer volum. Kan ikke kjøre min motor på noe særlig mer enn 12 grader vanlig tenning. Lykke til da, er nok bare å venne seg til å skru litt, sånne fine maskiner bruker å ha en tendens til å ryke innimellom, hehe. Ps: hvis jeg ikke tar helt feil kan du regne ut hvor stor gasser du skal ha ved å ta CID X max turtall / 3456 = Cfm Du kan det, men regnestykket ditt gåt ut fra en volumeffektivitet på 100%, det får du ikke med mindre du har overladding. Vanlige motorer har volumeffektivitet fra 75-85%. Noe mer enn 90% kan man nok ikke regne med å få ut av en vanlig suge motor. Du kan også legge til fra 10-30% viss du har et singelplan innsug. Regnestykke: (CID X max turtall / 3456)*VE * (10-30% singel plan)=Cfm Dette gir ikke noe optimal drag gasser, men er den formelen forgasserprodusentene brukler for å gi en bra gategasser. Eks min motor: 462*5800/3456*0,9*1,15=802,15Cfm Kunne nok godt kjørt med en god del større gasser og fått noen hk til, men kan ikke drite i all bensinøkonomi. (egentlig bare en unnskyldning for at jeg ikke vill kjøre holley ;) ) Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEPS Skrevet Juni 7, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2004 har en kompis som har en fordeler liggende, får vell prøve den!! bilder kan du få vettu: stygge felger men har noen andre jeg skal sette på!! og her et litt gamlere bilde da med skikkelige felger: bilder av motoren er det dårlig med, dessuten skal jeg fixe litt i motorromet før jeg legger ut noen bilder ;) sånn som det er nå er det ledninger fram og tilbake overalt i motorommet! nei, nu må æ ha mæ en runde tell! hapyhappy Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
33Ford Skrevet Juni 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 Hei. I dragracing modifiseres fordelere til å ikke regulere noe tenning, for som du nevnte kjører vi bare på full gass :D Det finnes tenningsboxer som du kan plotte inn din egen tenningskurve. Vi kjører med en box hvor vi kan justere noen turtallsperrer og tenning tilbake 20 grader ved start = lettstartet. Mvh Vidar. P.S. Prøv bilen på Street legal, du får ikke mer morro med buksa på :D Siter Dragracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Juni 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 En annen faktor: stor bil, liten forgasser Liten bil, forgasser. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEPS Skrevet Juni 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 33Ford, men hvist man (som jeg har tenkt) planlegger å kjøre litt "vanlig" gatekjøring, vil det ikke da være lettere med en vanlig fordeler som regulerer seg elektronisk? jeg kommer i allefall til å prøve det først! å til deg ElCamino En annen faktor:stor bil, liten forgasser Liten bil, forgasser. dette gir meg absolutt ingen ide om noenting doh Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
33Ford Skrevet Juni 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 Hei JEPS. Joda, det var bare en forklaring fra en dragracer :D Bruk den med elektronisk regulering eller en med både vacuum og sentrifugalvekter. Tenninga må reguleres til belastning og turtall på en gatebil. Siter Dragracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Juni 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 Så lenge motoren ikke er under 3000rpm, skulle han ikke ha no problemer med fordeleren han har :D Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Juni 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 hehe... se HER JEPS. Den nye riksklysa du:D Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Juni 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 [b/] å til deg ElCamino dette gir meg absolutt ingen ide om noenting doh [/b] Stor, tung bil trenger liten forgasser fordi er tung og akser dårliger. Da trenger ikke motorern så mye bensin. Liten bil omvendt. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Juni 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 Er motoren som avgjør hvilken gasser du trenger, ikke hvor tung bilen er. Men en mindre gasser kan ofte gi bedre bunndrag. For liten gasser vill bare gjøre at du ikke får utnyttet toppdraget i motoren, å viss dene motoren er så trimet som det høres ut, ville jeg absolutt ikke kjørt med liten gasser. Tennigsbank er lite morsomt, men veldig sannsynelig når du har kraftig trimmet motor som får for lite bensin. Cadillacer er vell bare fint med små gassere på, skla trosalt ikke over 2500rpm. ;) Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEPS Skrevet Juni 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2004 ok! mye brae svar her, så dette skal det nok bli en ordning på! takk for hjelpa så langt. foresten... det autofil greierne har jeg INGENTING med!! det var forsåvidt morsom lesning: Avkappede fjæringer er den mest alvorlige ombyggingen de har kommet over så langt hvem har ikke hatt Black&decker senkesett??? synes ikke jeg hører om annet en kompiser som har kappet fjærer.. og dessuten, må vell være værre modifikasjoner i norges land en dette... (kappa fjærer) har noen kompiser som var ute å rånet i hjemmelaget cab (en opel av noe slag) og de ble stoppet og beordret hjem... det må vell være en værre modifikasjon.... ja de har nå sitt å stri med disse biltilsyn (og politi) folkene. Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Juni 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2004 Først litt oppklaring..... Hva er sveiset fast i fordeler lokket? 13:1 i komp????? Har du vakum opptrekk? Men ett par tips......:D Kjørt med dette selv i 730 hk bil..... Hadde MSD fordeler uten vakum opptrekk, stilte den da inn på 34 grader på 3000rpm.... hva du har på tomgang er ikke inntersseangt.... og vektene dine er helt ute fra ca 3000rpm, så derfra og opp vil ikke vektene forandre tenningen. kan også kjøpe msd 7AL3 med startretard og masse fine kontroller...... elektronisk styring av tenning?hva mener du med det??? kool bil! Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEPS Skrevet Juni 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2004 Hva er sveiset fast i fordeler lokket? det vil si at alt mellom axlingen inn på fordeleren og til rotoren står bom-fast, fordi delene er sveiset sammen. 13:1 i komp????? 13.5:1 faktisk. elektronisk styring av tenning?hva mener du med det??? ble litt feil, tenker vell på vakumstyring... blir jo bare tull å forklare... går ut å tar et bilde med mobilen...... sånn ser det altså ut... skulle ikke vakumklokken vært oppe til venstre? jo det mein æ på! uansett, takk for all hjelp så langt Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.