Gå til innhold

Paraply på engelsk

Ranger emnet


CesiuM_e

Anbefalte innlegg

Originally posted by Øyvind Ryeng

Paraply = Tromsøslang for "ventil". På engelsk heter denne delen "valve".

 

Du vet at paraplyene er det som du skifter ut når bilen tar mye olje? De som faktisk er formet som paraplyer.

 

Ventilene blir styrt av kammen(e) (cam shaft ellerno). Ventilene styrer eksos/fuel.

 

Ventilene er det du må stille inn når du har plukka motoren fra hverandre, det du ofte må få noen som kan til å stille inn. Paraplyene må bare slipes og puttes inn, så sluker ikke bilen så mye olje.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Orker ikke å rette på det du sier under, men tror det du er ute etter er tettingene på ventilstammen.

 

Ville jeg vel kalt "valve-seals" i flertall.

 

Edit:

 

Ventilstyring - Valve Stem (Kan være slitt, men er vesentlig vanskeligere a skifte enn bare ventil-tettninger)

Tetting på denne - Valve stem seal.

 

 

mvh

 

 

 

Originally posted by CesiuM_e

 

Du vet at paraplyene er det som du skifter ut når bilen tar mye olje? De som faktisk er formet som paraplyer.

 

Ventilene blir styrt av kammen(e) (cam shaft ellerno). Ventilene styrer eksos/fuel.

 

Ventilene er det du må stille inn når du har plukka motoren fra hverandre, det du ofte må få noen som kan til å stille inn. Paraplyene må bare slipes og puttes inn, så sluker ikke bilen så mye olje.

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CesiuM_e

Du vet at paraplyene er det som du skifter ut når bilen tar mye olje? De som faktisk er formet som paraplyer.

 

Ventilene blir styrt av kammen(e) (cam shaft ellerno). Ventilene styrer eksos/fuel.

 

Ventilene er det du må stille inn når du har plukka motoren fra hverandre, det du ofte må få noen som kan til å stille inn. Paraplyene må bare slipes og puttes inn, så sluker ikke bilen så mye olje.

Egentlig:

-Ventiltettingen som ligger mellom ventilskaftet og toppen er det som bruker å trenge skifting. Selve ventilen er som regel i stål, og ventiltettingen i kobber/messing/bronse, så denne slites raskere enn stålventilen. Men det er ikke umulig å slite ned selve ventilskaftet; det er bare sjelden. Kammen(e) trykker på ventilen via en vippearm, som regel. Det finnes også motorer (som f. eks. Toyotas 4AG) som trykker rett på ventilen via en slags shim. Ventilklaringer (mellom toppen av ventilen og kam eller vippearm) er kjekt å ha rett juster - motoren tikker når disse er ute av justering. Har en derimot hydrauliske ventilløftere må disse byttes, da de slites. Her er det ikke mulig å justere. Poenget med å slipe ventilene er at de skal tette 100% mot toppen slik at ikke forbrenningstrykket skal stikke ut av kammeret under forbrenningsprosessen.

 

Høyt oljeforbruk kan også komme av dårlig oljetetting rundt stemplene, da vil oljen komme opp av sumpen og inn i forbrenningskammeret og i siste instans - ut eksosen (les: blårøyk). Det er vanlig at sylinderveggene blir for vide (slites). At selve oljetetningsringen(e) er dårlige er ganske sjelden.

 

Og til sist det åpenbare: tett alle utvendige lekkasjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ventiltettingen er det man kaller paraplyer..? Teit navn ;)

 

Må skifte dem på bilen min en dag. Vet ikke helt hvilket verktøy jeg må bruke for å slipe dem, men en kompis har sånt som jeg kan låne. Og siden Internett vet alt, tenkte jeg å søke litt rundt først. ;)

 

Vet det også kan være spempelringene som må skiftes..

 

Synes det høres litt rart ut, men noen som har vært borti noe lignende som dette: http://about-the-web.com/shtml/reports/08-035.shtml?

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CesiuM_e

Jo, men jeg har kjøpt paraplyer. De er av kobber/messing/bronse... :/

Hvis de, paraplyene/ventilene, er av et så mykt materiale ville de blitt knust av sin egen masse. Pluss at der vippearmen/kammen treffer den ville det gått nøyaktig to sekunder før området hadde vært så skadet at ventilen ikke ville løftet seg engang.

 

Se her:

http://www.billzilla.org/16vhead.jpg

Legg merke til 2 kammer øverst, de trykker ned på ventilene, og det gullfargede området, den tynne kanalen? DER er ventiltettingene. Det gule er selve ventilstyringen.

 

Les også hele denne siden, utrolig lærerikt:

http://www.billzilla.org/engvalve.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår