Gå til innhold

Skikkelige problemer med kjølervesken !!!


australiaboy

Anbefalte innlegg

Håper noen gidder å lese dette lange hendelsesforløpet, for jeg trenger virkelig noen trøstens ord nå:

 

I går var broderen min på langtur med Mondy'en min, og hele turen gikk helt fint. Da han hadde et par hundre meter til før han var hjemme, kveltes motoren og det kom litt røyk ut fra under panseret. Han fikk panikk og ringte meg. Jeg ble ikke helt glad jeg heller, men fant fort ut at det var tomt for kjølerveske! Jeg lurte på om han hadde fulgt med på temp.måleren under turen, men det hadde han selvfølgelig ikke:( Jeg vridde da om tenningen til intstrumentene virket, og da var ikke temp.måleren unormal høy. Dette var ikke mer enn 5-10 min etter at bilen stoppet...

 

Røyken kom ikke fra motorblokken selv, men fra registerreimen til venstre for blokka. Det var ikke mye røyk, bare litt damp på en måte.

 

Jeg fullte på ca 3 liter springvann, og kjørte bilen hjem. Der stod den til i dag. Jeg sjekket vann-nivået før jeg gikk til sengs i går, og da var vannet ca 1 cm under min-merket. I dag morges var vann-nivået på samme nivå som kvelden før, og jeg fullt opp vann til max-merket.

 

Så kjørte jeg en liten tur, hvor jeg sjekket temp.måleren nøye hele veien! Etter 5-10 min ble det plutselig fart i temp.måleren, og jeg stoppet opp. Da var ekspansjonstanken igjen helt tom, og det dampet litt av registerreimen igjen (akkuratt som dagen før) :mad:

 

Begge gangene sjekket jeg under bilen og rundt ekspansjonstanken etter fuktighet/vann, og begge gangene så det likt ut: Det var helt tørt rundt selve ekspansjonstanken, men under bilene og i bunn av motorrommet var det ganske vått. Men det merkverdige var at det kun var vått under bilen på venstre side (et 50cm bredt felt) helt bak til eksospotten!

 

Er det noen som har noe peiling på hva som kan være galt? Jeg skal uansett få bilen inn på ford-verksted i morgen...

 

Takker for alle svar!

 

mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det på bilen min også. Det er 99% sikkert at det er vannpumpa som lekker.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått beskjed fra Ford hva som er galt, og det var mildt sagt forferdelige nyheter :eek:

 

Det må til 16-22 tusen for å fikse det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:

 

Det som hadde skjedd var som følger:

Det hadde rustet hull i røret som går fra vanntanken til motorblokken, og gjennom dette hullet har det da lekket vann ut. Som er følge av dette har det ikke komt nok vann inn i motorblokken til å kjøle ned motoren. I stedet har det komt en del luft inn, slik at temp.måleren ikke har komt i kontakt med vann, og kunne lese av hvor varm motoren egentlig var. Derfor var temp.måleren aldri oppe på rødt før dette skjedde.

Motoren hadde blitt så varm at topplokket har begynt å vrenge seg, og det har ikke vært tett lenger. På en eller annen måte har det også komt vann inn under topplokket og dette har sprutet ut over registerreimen, og det var det som forårsaket at det røk fra dette området. Jeg skjønner ikke helt hvordan det har komt vann inn her, men slik forstod jeg det på mekanikeren oppe på Ford.

 

De sa de kunne prøve å slipe topplokket rett igjen, men hvis ikke dette gikk måtte jeg skifte det til den nette sum av ca. 6000kr!! Det er det som avgjør om prisen blir 16 eller 22 tusen.

 

Jeg ble helt lamslått da jeg fikk vite dette i dag, og leter febrilsk etter billiger alternativer enn Ford. Er også usikker om dette går på forsikringen (skal undersøke i morgen).

 

ER DET NOEN SOM HAR NOEN ANBEFALINGER PÅ HVA JEG SKAL GJØRE?

 

Alle svar mottas med MEGET stor takknemlighet!!

 

mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å klage til Ford. Men få en voksen til å gjøre det. Onkelen min fikk byttet til ny motor etter ett havari når Volvoen hans var blitt noen år. Tror han måtte ut med litt selv, men langt fra alt. Volvo byttet det hvis han holdt kjeft om det. Han holdt kjeft han, bare ikke til familien :) Men når bilen din er en 95 mod skal det mye til for at de gjør noe som helst dessverre.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med forsikringsselskapet mitt i dag, og det var ikke snakk om at dette gikk på forsikringen, dessverre doh

 

Jeg har tenkt på å skifte hele motoren, ja. Det var en kompis av meg som kjente en som drev et lite verksted, og han hadde sagt til en annen at han kunne skifte ut motoren i en BMW 325 (ca 1993 mod) for 10.000kr. Dette var betaling for arbeid og den nye (brukte) motoren. Var sikkert "kompis"-pris, men jeg syntes dette var fryktelig billig... Så det kan kanskje lønne seg å skifte hele motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by australiaboy

Har nå fått beskjed fra Ford hva som er galt, og det var mildt sagt forferdelige nyheter :eek:

 

Det må til 16-22 tusen for å fikse det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:

 

Det som hadde skjedd var som følger:

Det hadde rustet hull i røret som går fra vanntanken til motorblokken, og gjennom dette hullet har det da lekket vann ut. Som er følge av dette har det ikke komt nok vann inn i .... bla bla bla ....

mvh

Jørgen

 

Jeg tenkte på en ting, hvor i landet bor du. Grunnen til at jeg spør er at jeg har drit dårlig erfaring med Stamsaas i Moss (fatter'n også faktisk). Syns også du bør ta bilen med til et nøytralt verksted (ala snap drive) får å få deres synspunkter på saken, ikke bare ta det din Ford forhandler sier som "god fisk" :D

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by monteverdi

Uff, jeg begynner snart å lure på om jeg må kvitte meg med Mondeoen før det er for sent. Jeg syns det skjer mye rart med disse bilene, ikke lenge å høre mellom hver gang en mondeo-motor går skeis. Men man må jo nesten betale for å bli kvitt en eldre Mondeo.

 

Jeg begynner å vurdere det samme...

Det er til og med mulig jeg selger den som restaureringsobjekt i steden for å gjennomføre denne reperasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by australiaboy

 

Jeg begynner å vurdere det samme...

Det er til og med mulig jeg selger den som restaureringsobjekt i steden for å gjennomføre denne reperasjonen...

Mye skal du ha for bilen? Uten motor!! Specs.? bilder? stv? farge? km-avstand? skader? er kansje intresert om prisen er akseptabel!

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HansenRS

Mye skal du ha for bilen? Uten motor!! Specs.? bilder? stv? farge? km-avstand? skader? er kansje intresert om prisen er akseptabel!

 

Bilen er en 1995 Mondeo 2.0 Freeway gått 122.000km. Den er en mørkerød sedan. Bilen er uten skader (hvis en ser bort fra det dritet som har skjedd nå...). den selges MED motor, men den må jo repareres som nevnt tidligere. 1 sesong gamle sommerdekk (LITE slitt!), og 2 helt nye vinterdekk (kun kjørt et par uker). Nytt eksosanlegg fra litt bak midten og bak. Masse slitedeler (bl.a. bremseklosser, olje og luftfilter, dynamoreim, og tennplugger) ble skiftet da jeg kjøpte den for ca 10mnd siden. Ellers er den meget fin innvending og utvendig, kun litt steinsprut helt fremme på panseret. Helt orginal bil, kun satt inn en MP3-spiller.

 

Har ikke tenkt på noe pris enda, har kun fått tid til å tenke på reperasjonen... Hvis du fortsatt er interessert, så kan du jo ta kontakt med meg på mail: australiaboy@hotmail.com, så kan jeg maile deg noen bilder da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå hatt bilen inne på verksted en liten stund. De skulle ta den innimellom sa de...

 

De har nå tatt av topplokket og noe greier, og det så vist ikke så veldig bra ut... Det er vist en diger bolt som holder et ca 10 cm tykk "motorblokk-lag" (ikke toppdekselet, men noe under der igjen tror jeg...) fast til selve motorblokken, som har brekt rett av. De visste ikke når dette hadde skjedd, men det er mulig at det er dette som er hovedårsaken til at det har gått så skeis med bilen...

 

Det er dette laget på ca 10 cm som har vrengt seg, og de har prøvd å slipe det rett en gang nå, men det var ikke nok. De skal prøve en gang til, men går det ikke da, så må jeg kjøpe nytt slikt "lag".

 

Noen som vet hvilket "lag" jeg snakker om, og om det evt. er mulig å få tak i et brukt slik? Til hvilken pris? De skal visst ha mellom 5.000 og 7.000kr (eks. moms) for et nytt et!! Er det noe vits i å få tak i et brukt slik et? Har hørt med noen bekjente som driver på med litt bil, og de snakker om at det kanskje er like greit å kjøpe et nytt et og få til et eller annet garanti fra verkstedet som reparerer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm var masse snakk om lag her ja. Hakke peiling på hva han snakker om engang jeg :hvaskjera Å skulle det være sånn at det er en 10 cm "mellom topp" under toppe så er dette første gang jeg hører om det.

 

Noen som har peil her eller???

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår