Gå til innhold

Holdbarhet på Wankel

Ranger emnet


P11

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe mæ en Rx7, men har hørt at wankelmotorn ikke holder særlig lenge (under 100000 km).

 

Er dette sant?

 

Er det mye arbeid å overhale denne?

VW golf V 1.9TDi Sportline-05

x BMW 320d-01

x Nissan Primera SRi-97 (R.I.P.)

x Nissan Primera "gt"-98

x Nissan Sunny 1.4lx-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke holder over 100 000km, javel og hvem har så sagt dette. Hvet om biler som har gått nærmere 300k her i norge på samme motor siden den var ny.

 

Det som er viktig med Wankel motorer er å søre for at de har nokk olje og vann hele tiden. Samt ikke kjøre den på dårlig bensin. Tenningsbank er dens verste fiende.

 

Min motor hadde gått en 150-160 000 km et sted før den røyk og det var min egen feil.

 

Og det å få en motor overhalt er ikke store jobben eller dyrt.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor som kommer ifra japan for 20k er ikke overhalt. Den vill fungere, men man kan aldri garantere på hvor lenge den vill holde. Da den er brukt, og man ikke hvet hvordan den har blitt håndtert.

 

Men vi snakker om ca 20k for en total overhaling med å ta ut og sette inn motoren. Da er det snakk om å bare levere bilen og komme og hente den og kjøre av gårde.

 

Men etter en overhaling så må man regne med en liten inkjørings periode.

 

MVH

Jan-Tore Pedersen

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rare historier ute og går, fortalte en bekjent at jeg hadde kjøpt meg RX7. Og ble informert om at motoren hadde kjeramisk topp og toppen røk etter 100k. Det er den beste hittil.

 

Har også hørt at motoren begynner å smelte når du passerer 120k.

 

Jeg har fått beskjed om at jeg må holde meg under 2500 - 3000 omdreininger før motoren er gjennomvarm, og være flink med å la den kjøle seg ned på riktig måte. Da skal det holde leeenge.

 

Men hva mener du med dårlig bensin? Kjører min på "vanlig" 95 blyfri.

Just For Fun

91 Mazda Rx7 cab

87 Hilux 4x4 2,4D

83 Honda XL 250 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig bensin er alt under 102 oktan race fuel :)

 

Neida. Jeg vill ikke kjøre min på noe under 98. Men dette har vell kanskje noe med at jeg har masse mere effekt.

 

Holder med 95 oktan på 200hk, men når du begynner å pushe 1 bar ladetrykk og 321hk på hjula med orginal turboene så vill 95 gi deg tenningsbank.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pris fra Blennow på overhaling og porting av motoren (13B TT), som skal rekke til ca 600 hk(avhengig av turbo, sprut mm).

Prisen er SEK 25.400,- og inkludert deler som byttes ved NORMAL slitasje, 3 mm apex inkl. ombygning av rotoren, og portingen.

Ut i fra mailen jeg fikk, så er jeg usikker på om han balanserer veivpartiet, og forsterker blokka i den summen også, men han kan gjøre det, hvertfall.

 

For de som lurer på hvem Blennow er, så er det mannen som har ansvaret for motoren i bilen til Mikael Mohlin, som kjører en type 1 Rørramme RX-7, i Spesial Saloon.

Blennow's hjemmeside er: http://www.wankeltrim.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phower ja jeg vill anbefale å altid kjøre på 98. Jeg tar i allefall aldri noen sjangser på at jeg ikke får tenningsbank med 95 ved hardt gasspådrag.

 

Martin, hehe betale behøver du ikke å gjøre. Skal få sitte på for det. Regner med at det blir en 450hk i den. :)

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fortalt at wankelmotoren egentlig skulle ha 78 oktan. Men da blir det 98 på meg. Lurer på å bestille en Centerforce clutch. Er det bra saker?

 

Er det forresten mulig å montere vannsprut på en wankelmotor?

Just For Fun

91 Mazda Rx7 cab

87 Hilux 4x4 2,4D

83 Honda XL 250 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by phower

Ble fortalt at wankelmotoren egentlig skulle ha 78 oktan. Men da blir det 98 på meg. Lurer på å bestille en Centerforce clutch. Er det bra saker?

Det med 78 oktan gjelder kun på biler med sugemotor. Husker ikke nøyaktig grunnen, men det har noe å gjøre med hvor fort bensinen antenner tror jeg. Har fått med meg at de kjørte med lav oktanverdi i IMSA seriene i USA ihvertfall. Centerforce skal være bare saker etter det jeg har hørt.

 

Er det forresten mulig å montere vannsprut på en wankelmotor?

Så lenge det er ei dyse som skal monteres før gass-spjellet, og det ikke er noe spesielle greier for otto-motorer så skal det ikke være noe problem. Aquamist skal være bra saker og det har vært kjørt på rotasjonsmotorer før (har tanker om å anskaffe dette selv)

 

--

frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår