Gå til innhold

Golf 6 1.6tdi masse feilmeldinger og mistet servo

Ranger emnet


VW-Ck

Anbefalte innlegg

Hei, her om dagen var golfen helt dau da jeg skulle hjem fra jobb. Fikk trillstartet og målte ladespenning på batteri til 14.36V. Prøvde å lade batteriet på kvelden, tok av ladingen og lot bilen stå 6-7 timer til jeg skulle på jobb dagen etter, da var det tomt igjen. Derfor valgte jeg å kjøpe nytt batteri da det virket som dynamo var OK. Tenkte også tanken om strømtyv, men tenker det er lite sannsynlig siden batteriet ble tappet så raskt.
 

Men så gjorde jeg tidenes generaltabbe, alt gikk for fort og jeg satte batteriet feil vei og fikk kontakt med - på + og omvendt i et lite sekund før jeg skjønte hvilken idiot jeg er. En full kortslutning der altså. Dette ga en haug med feilmeldinger og tap av servo.

Fikk montert det riktig og endte opp med å måtte bytte et par sikringer i sikringsboksen i motorrommet, samt måtte flytte over servokabel på sikringsskinnen foran. Etter dette virket det som bilen fungerte greit igjen, med unntak av at climatronic kuttet ut etter noen få minutter og ikke fungerte bortsett fra på full blås på frontrute. Den lot seg ikke justere opp eller ned. Muligens også litt treg gassrespons. Alle feilkoder lot seg slette.

likevel, bilen var fullt kjørbar. Men så, 20 minutter inn i en kjøretur fikk jeg opp alle varsellamper som jeg kan få og mistet servoen igjen. Varmeapparatet kuttet ut og alt gikk seint, elektriske vinduer og det hele. Mistenkte tomt batteri, så jeg stoppet bilen og hørte bare klikking i starteren når jeg prøvde å starte. Fikk trillstartet, kjørte hjem og der står den.. 

 

Ble en lang tekst.. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan fikse dette? Kan det være noe galt med dynamo selv om jeg målte god ladespenning på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eit skot frå hofta: kor sikker er du på at ladespenning på 14V er stabil? Dårleg kontakt?

Men sidan batteriet tappa seg før du skulle på jobb, kan det verka som ein straumtyv. Opent hanskerom, lys som står på, ettermontert DAB? 

Symptoma med varsellampar og treig elektronikk er derimot foreineleg med dårleg lading. 

 

Det var kanskje ikkje mykje til hjelp. Eg har sjølv kopla minus og pluss feil, så du har i det minste min medkjensle.

1992 Volvo 240 GL '94 Olympic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/5/2025 den 8:42 PM, martinlol skrev:

Hei!

Eit skot frå hofta: kor sikker er du på at ladespenning på 14V er stabil? Dårleg kontakt?

Men sidan batteriet tappa seg før du skulle på jobb, kan det verka som ein straumtyv. Opent hanskerom, lys som står på, ettermontert DAB? 

Symptoma med varsellampar og treig elektronikk er derimot foreineleg med dårleg lading. 

 

Det var kanskje ikkje mykje til hjelp. Eg har sjølv kopla minus og pluss feil, så du har i det minste min medkjensle.

Har begynt å lure selv, men hvordan kan jeg sjekke om den lader stabilt? Kan jeg ta av batteripolene mens bilen går og se om symptomene endrer seg f eks? Om den klarer å «leve på egenprodusert strøm?»

 

Kan jo virke som ladingen ikke fungerer da den gikk greit på en et par småturer før alle varsellampene kom. Klimaanlegget gir meg dog en annen hodepine, her mistenker jeg en verre elektrisk feil 🙃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår