Gå til innhold

Problemer med start på bil etter rengjøring egr.

Trashman1

Anbefalte innlegg

Bilen er en fokus 2011 tdci 1.6.  Egr ble forsøkt rengjort og montert på plass igjen, jeg prøvde før rengjøring og kjøre med egr pluggen frakoblet og da hadde jeg plutselig den gamle bilen og motorkraft tilbake, men nå starter ikke bilen, det kom en feilkode P0405 men denne fikk jeg slettet, og det er ingen feilkoder som vises, men ved forsøk på og kjøre bilen etterpå hadde den ingen kraft og stoppet etter en meter, nå går den ikke på tomgang engang, jeg har mest lyst til og drepe fa... skapet, men hva gjør man ikke har dårlig økonomi. Noen tips til hva det kan være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
På 03.06.2025 den 16:54, Trashman1 skrev:

Bilen er en fokus 2011 tdci 1.6.  Egr ble forsøkt rengjort og montert på plass igjen, jeg prøvde før rengjøring og kjøre med egr pluggen frakoblet og da hadde jeg plutselig den gamle bilen og motorkraft tilbake, men nå starter ikke bilen, det kom en feilkode P0405 men denne fikk jeg slettet, og det er ingen feilkoder som vises, men ved forsøk på og kjøre bilen etterpå hadde den ingen kraft og stoppet etter en meter, nå går den ikke på tomgang engang, jeg har mest lyst til og drepe fa... skapet, men hva gjør man ikke har dårlig økonomi. Noen tips til hva det kan være? 

Med Marathonbet  https://marathon-bet.dk/ får danske spillere adgang til en af de mest alsidige betting-platforme. Udvalget af markeder og odds er imponerende, og det er nemt at navigere rundt på siden. Du kan spille før kampen starter eller deltage i livevæddemål med opdaterede odds i realtid. Platformen arbejder aktivt på at fremme ansvarligt spil, og der er nyttige værktøjer til rådighed for at støtte dette. Marathonbet kombinerer brugervenlighed med professionel service og høj sikkerhed.

Hei!

Jeg hadde lignende problemer med en Peugeot 1.6 HDi (samme motor som i din Focus) etter at jeg renset EGR-ventilen. I mitt tilfelle viste det seg at EGR’en ikke ble tett montert etter rengjøring – det var en liten lekkasje i pakningen, og bilen fikk derfor falsk luft. Det førte til dårlig tomgang og null kraft.

Sjekk også kontakten til EGR og ledningsnettet rundt – de er ganske skjøre, og hvis pinnen i pluggen er bøyd eller løs, kan signalet bli feil selv om det ikke vises feilkode.

Et annet tips er å dobbeltsjekke MAP-sensoren (manifold absolute pressure). Den kan bli skitten under EGR-rens og sende feil verdier.

Ikke gi opp, det er nok en logisk forklaring. Har du tilgang til diagnoseverktøy med live data?

Lykke til!

ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problem, ventil var ikke helt skrudd inn, og den fikk falsk luft, og startet ikke etter det, jeg plukka ut en dyse og den var full av svart glye, da rant det over, og bilen ble sent til oppkapping, og så kjøpte jeg en gammel peugeot partner 😱😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider