Gå til innhold

RAV4, 2001 - problemer etter bytte av dynamo.

Ranger emnet

emto55

Anbefalte innlegg

Måtte bytte dynamo,-slitte børster.
Bor nær finskegrensen, så jeg kjørte dit til et verksted for å kjøpe dynamo.
Hadde med meg OEM nummeret fra den gamle originale, men da jeg etter et par dager hentet den nye (remanufactured) så hadde de bestilt en med et annet OEM nummer som de garanterte ville passe.
Etter byttet oppstod det en del uregelmessigheter.
Dynamoen ladet (14.7 volt), så den saken var grei.
Når tenningsnøkkelen stod i posisjon II (tenning på) så lyste ikke ladelampa og når bilen startet så glødet ladelampa veldig svakt.
Dette med at ladelampa gløder svakt er ikke det store problemet da det som regel kommer av spenningsfall i kabler, dårlig jord, irr på kontakter etc.
Den første forandringen skjedde etter noen dager da ladelampa begynte å lyse normalt med tenningen i posisjon II (glødet fremdeles svakt etter start).
Så en morgen når jeg startet begynte dynamoen å lage en høy hvinende lyd. (Ikke samme lyden som utslitte lagere), samt at dynamoen ble glovarm etter bare noen sekunders gange. -Så varm at jeg ikke kunne holde fingrene der.
Kjørte rundt sånn i noen få dager, men i går når jeg startet etter en tur på butikken så lyste ladelampa normalt igjen i posisjon II, og den hvinende lyden forsvant ved oppstart. Kjente på dynamoen etter noen kilometers kjøretur, og den var så vidt lunken.
I kommentarfeltet på en YouTube video var det en som forklarte at en dynamo med nye børster vil lage lyd til børstene har gått seg til på sleperingene, Det merkelige er jo at lyden ikke oppstod før flere dager etter byttet.
OK,-her har dere noe å bruke hjernecellene på . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...