Gå til innhold

Bensintrykk på K-Jetronic???? Help!

Ranger emnet


Estrewes

Anbefalte innlegg

Originally posted by Estrewes

 

Hvor er det den varmkjøringsregulatoren ligger? Hvordan sjekker jeg den? Allt av plugger og pluggledninger skal være greit. Men er det noen som veit om jeg har kobla inn bensintrykksmåleren rett? Skal den kobles inn der jeg har kobla den inn, eller skal den kobles inn mellom K-Jetronic og dyser eller er det rett og slett det samma?

 

Vet ikke hvor den sitter på Volvo, men på MB sitter den festet på blokka bak/under innsuget. Ser slik ut: (kanskje ikke like blank, for denne er polert litt...)

474895_27_full.jpg

 

Forfra ser den ut som nr.6 på tegningen under.

9_5.bmp

 

For å sjekke den kan du skru den av og se om det kommer noe vann ut av den. Vet ikke om akkurat det er et problem på Volvo, men det er i hvert fall det på MB med K-jetronic. Kommer vel an på hvor den er plassert på Volvo. Du kan måle motstanden gjennom strømtilkoblingen på den. Det beste, og eneste skikkelige måte å teste den på, er å måle bensintrykket ut fra den (kontrolltrykket).

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekka trykket på selve røret til dysa. Da fikk jeg noen helt andre mål.

 

Når jeg starter bilen går trykket på 3,8 bar. Når jeg gir gass er trykket 4,1 og 4,2 rundt der. Når jeg da slipper gassen er trykket 3,5. Når jeg stopper motoren faller trykket ganske raskt ned til 2,4 rundt der. Deretter detter trykket litt seinere.

 

Til dere som veit detta, er trykket da greit? Ser i boka at trykket skal ligge på 350 til 410 kPa. Og det var jo 3,5 bar til 4,1 bar i følge noen her.

 

Håper på å kanskje få utelukka et punkt hvis dette da er i orden.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

har akkuratt samme problemet som deg, har du funnet ut noe mer? jeg har ikke byttet filtere enda. har din treg reaksjon ved rusing av motor? hos meg kan jeg dra ut den ene stikken på luftmengderegulatoren og da gir den full respons første draget, så kan jeg koble den inn og ut og så har jeg respons igjenn.

Wild American Horses

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo enkelt virke som det er LMM'n din som kødder med deg da da.. Når det funker når du drar ut den!

 

Lån LMM fra en kammerat som er sikker på at den funker da vettu :)

 

Er fint lite ledninger på lmm på k-jetronic da.. siden den er mekanisk og styrer bensinmengden via en tallerken som sitter oppå en arm som trykker stempelet inni b.mengdefordeleren opp og ned avhengig av gasspådrag.. viktig ar tallerkenen ligger i sentrum og ikke tar borti noe sted og at gummibelgen er tett..

Bensinpumpetrykk 6-8bar

Dysene er mekaniske og åpner ved 3,2 bar. arbeidtrykk er ca.5 bar. og derfor er det trykket leveres til dysene variabelt fra ca. 3,5bar-ca.4-5 bar

Styretrykket styres via varmkjøringsregulator og bør være ca.4bar (tror jeg) kan måles ved å sette på et manometer mellom b.mengdefordeler og regulator.. noen regulatorer kan justeres også. under reg. sitter det et blekklokk og under der en umbrakoskrue..

Co2 justeres ved b.mengdefordeler.. fusker den og er nervøs ved lite gass så er det som regel for mager blanding.. skru med klokka for mere bensin!

ellers er det som regel regulatoren som kødder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår