Alexfoss Skrevet Oktober 6, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2022 Hei. Har en Touran 2012. I går stoppa bilen brått i meget lav fart. Åpner panser, og ser multireima har flisa seg opp. Tauer bilen hjem. Kjøper ny reim, demonterer, og ser at reima har surra seg flere fanger rundt «veivaksel hjulet?» får ut alle biter, setter på ny reim. Prøver å starte bilen, men den bare kinner. Får opp feilkode «P034100» Camshaft pos. Sensor circ. Range/performance. Noen som har vært borti lignende, og er det sannsynlig at «alt har gått fløyten»? :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 6, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2022 Ta av deksel over registerreim og sjekk tilstand der. Dersom registereim ikke har hoppet over så har du mest sannsynlig bare defekt kamsensor eller ødelagte ledninger til denne. Uansett, deksel MÅ av og ikke prøv å starte motor før du har verifisert at timing på register er korrekt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexfoss Skrevet Oktober 6, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2022 Takk for svar! Hvordan ser jeg om registerreimen har hoppet over? Kikka så vidt under dekslet før i dag, Reg reimen kjentes ganske slakk ut, men vet ikke hvor slakk den skal være? Så sensor kan bli defekt samtidig som multireima kiler seg fast? Har ikke vært borti dette før, så takker for alle tips! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 6, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2022 Dersom biter av multireim har funnet veien inn til registerreim så kan det medføre at registeret «hopper over» - som igjen kan medføre at ventiler bøyes fordi de tar nedi stemplene. Nå har du ikke opplyst hvilken motor det gjelder, men forstår at motor ikke er ditt felt, og da blir det alvorlig tidkrevende å veilede deg hele veien - om du forstår ;) Det lureste du gjør er å få hjelp av en som kan se på motoren din, eventuelt slepe den til et verksted. I beste fall er motor like hel, men dette må verifiseres av en som kan motor. Kanskje også bør registerreim byttes, en dette vil en motorkyndig se. Det du ikke må gjøre - er å prøve å starte (mer enn det du allerede har gjort). Hvordan man kan se om reima har hoppet over kommer helt an på hvilken motor du har. Og ja, kamsensor kan ha blitt skadet uten at motor er havarert, for å finne ut dette ender du tilbake til start - få hjelp av en motorkyndig eller et verksted. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.