Gå til innhold

'Bilinteresserte i Larvik' - utkast til leserinnlegg i ØP

Ranger emnet


S-2000

Anbefalte innlegg

Vel, da har jeg faktisk spikret fast et "lite" leserinnlegg som jeg tenkte jeg skulle sende inn til Østlands Posten til uka... Situasjonen hvor bilinteresserte bil møtt med stengt dør og vakthold provoserer meg ganske bra, og derfor har jeg tenkt å "speak my mind" til lokalavisa...

 

Nedenfor er artikkelen, og jeg setter pris på rettinger, positive og negative tilbakemeldinger fra mine likesinnede her på bilforumet...

 

 

Forslag til utkast (ikke kortet ned enda):

 

De bilinteressertes situasjon i Larvik

 

Det var interessant, og ikke minst med ørlite spenning da jeg tok fatt i dagens ØP for å se hva som faktisk ble skrevet om artiklene som omhandlet situasjonen på Nordbyen hvor man nå har begynt å ha vakthold for å holde unna bilinteressert ungdom på parkeringsplassen.

 

Det er faktisk med irritasjon at jeg ser at artikkelen blir fremstilt på en måte som jeg ikke helt kjenner meg igjen i, og som flere enn meg har reagert negativt på. Man kan jo bare spekulere i hvorfor ikke de mer gjennomtenkte og reflekterende utsagnene kom på trykk i avisen?

 

Hvorfor? Nettopp fordi dette er en hobby og en interesse for har vokst utrolig mye de siste årene både for ungdom og for folk oppover i 20-30 årene, og som bilinteressert klarer man å se det positive i nettopp slike tiltak. En stor mengde mennesker samles, viser stolt frem sine biler som man har brukt hundrevis av timer på å fikse opp og møte likesinnede for en hyggelig prat.

 

I en tid hvor grendehus og alle andre mulige slags andre fritidsmuligheter blir lagt ned, en etter en, så er det utrolig tragisk at man ikke klarer å skaffe et alternativ til de som ikke ønsker å drive aktivt med sport eller sitte passivt å se på TV. For å ikke nevne de som ønsker å drive med mer enn en hobby ved siden av skolegang/jobb. Å ha bil som hobby er langt ifra billig, og det er ikke uten risker og hardt arbeid. Men det er nettopp dette jeg mener det er viktig å belyse. Ungdommen er villig til å seg ekstrajobber, jobbe overtid og slite for å tjene nok til at de kan tilfredsstille nettopp deres ønske om å ”skille seg ut fra mengden” med bilen. Mange foreldre har vokst opp med sport som deres hovedinteresse som barn, og det har jeg også. Sport er utrolig positivt og ikke minst godt for helsa, men hvis man snur dette om og fokuserer på de som kanskje ikke var ”verdensmester” i fotball, basket eller håndball? De som ikke synes dette var noe spesielt, men som foreldrene fortsatte å mase på for å fortsette? Ønsker ungene til slutt å kutte ut dette har man få alternativer til fritidssyssel. I Larvik vil jeg faktisk gå så langt som å si skremmende få. Hvorfor gjøre dette enda mindre ved å forsøke å ”usynliggjøre” og ikke minst fokusere på det negative ved bilinteressen her i byen?

 

Det er veldig lett å fokusere på det negative ved ungdommen nå om dagen, og det forstår jeg veldig godt. Siden midten av nittitallet og frem til nå har Larvik sett en stor vekst i bruk av narkotiske stoffer, og mange ”dårlige” miljøer har vokst frem. Det er liten tvil om at slike samfunnsproblemer er i alles interesse å løse, og dermed er jeg overrasket over at folk ikke forstår at for å bli kvitt slikt må man kunne tilby ungdommen noe interessant å holde på med og samtidig vise at man setter pris på at man holder seg unna de fristende miljøene som kan føre til problemer senere i livet. Det finnes mange flere problemer blant ungdommen i Larvik som burde bli belyst av media, men dette er en helt annen diskusjon.

 

Men er det en interesse og fritidssyssel som går på tvers av alder, rase, samfunnsgruppe og ikke minst kjønn så er det bilinteressen. Her er det ikke menneskene i fokus, og dermed slipper man voksende problem som rasisme og ikke minst samfunnsskille i slike miljø. Dette er utrolig positivt, og jeg ser eldre i dag som for eksempel har drevet med amcars i hele sitt liv og har en utrolig stor vennekrets nettopp takket være blant annet en interesse som så mange har opplevd siden midten av 1900-tallet. Ser ikke dagens samfunn dette? At bilinteressen er en kostbar, men meget givende og ikke minst sosial hobby? For å ikke nevne at man lærer å sette pris på arbeid og være unik?

 

I situasjonen på Nordbyen er jeg splittet på dette emnet, ettersom dette for meg virker som å være et tilfelle av noen enkelte få som ødelegger for det store flertall. Vi ble alltid lært opp om dette gjennom skolegangen at hvis en gjorde noe feil, så skulle det jammen gå utover resten av gruppen også. Tydeligvis stemmer dette helt perfekt, og dette gjør meg provosert ettersom det er heller viktig å kommunisere og komme alle parter til gode, istedenfor at det hele ender opp med å skade alle partene.

 

Jeg mener det må være mulighet og ikke minst logisk at begge partene i denne saken (Nordbyen og grunneierne) og ikke minst de som samles der oppe for å møtes og finne ut hvordan man kan løse de problemene som eksisterer.

 

Det er ingen tvil om at det burde ha vært helt unødvendig for Nordbyen å måtte bruke ekstra ressurser til rydding og klargjøring av parkeringsplassen når man kommer for å begynne arbeidet om morgenen. Det finnes flere søppelkasser på plassen, og jeg ser ikke logikken i å kaste fra seg søppel andre steder enn nettopp her så lenge disse kassene faktisk er til disposisjon. Når det gjelder knuste flasker er dette et problem som også de bilinteresserte ønsker en slutt på, ettersom det er ingen som ønsker å kjøre på glasskår eller få bilen ripet opp takket være en flaske som går i siden på bilen eller annet. Det er nettopp disse ungdommene som kommer for å lage kvalme og ofte er beruset som man burde ta tak i. Disse har i stor grad liten interesse av bilene eller dette sosiale miljøet på Nordbyen, og til slutt så ødelegger disse få for det store flertall av rolige ungdommer som samles på Nordbyen for en hyggelig prat om bil, skolegang og annet.

 

Nei, det er selvfølgelig opp til Østlands Posten hvordan de ønsker å håndtere saker som har med ungdommen å gjøre, men jeg legger vekt på at det er viktig å ha forståelse og innblikk i deres hverdag før man trekker konklusjoner og skriver en sak. Til Nordbyen og ledelsen vil jeg bare si at jeg respekterer valget dere har gjort, men håper i fremtiden at dere vil evt. ønske å komme i dialog med de ”ansvarlige” ungdommene som nyter godt av den store plassen der oppe på Nanset og ikke minst de forskjellige tilbudene som Nordbyen har.

 

Til syvende og sist, vil forståelse og samarbeid føre til mest progresjon i denne saken. Jeg håper at alle parter i saken vil kunne tenke seg om en stund, og dermed komme på noen gode løsninger. Forbud, hat og fordommer er noe vi alle har blitt lært opp til å prøve å unngå.

 

E.L.

 

 

 

 

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som tar iniativ!

 

Kjempe bra skrevet!

 

Men spørsmålet er da bare om den useriøse og uproffe avisa vår legger det ut da. Eller redigerer innlegget ditt såpass ned, at hele budskapet blir helt på trynet.

 

Tydligvis har dem mere en nok med å ta bilder av biler med usladda nrskilt uten å spørre eier, og putter dem på forsiden av avisa.

 

Som sagt, ØP er etter min mening ganske useriøst, men vi får håpe at budskapet kommer frem på trykk, og får håpe at dem som har med saken får sett det.

 

PS! Send gjerne ut til flere aviser etc, feks sandefjordsblad, TB, TA, SOS, Steen & Strøm(direkte). For dette gjelder ikke bare oss i Larvik, dette gjelder jo i prinsipp alle streetmeets som er rundt omkring (ang. fyll, flaskeknusing, søppel, hærverk etc)

 

 

-Robin-

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning har jeg søkt Østlands Posten om hvor lange de ønsker leserinnlegg og evt. kommentarer for å komme på trykk...

 

Iflg. redaktør Per Marvin Tennum "passer lesebrev på til halvannen A4 side. Kommentarer kan godt være noe lenger."

 

Så da vet dere det... Bare å begynne å skrive brev og søke forståelse folkens... ;)

 

Nå har jeg sendt inn et innlegg, men jeg tror det ble i det lengste laget. Jeg er derfor klar med et kortere innlegg i løpet av dagen som sendes inn på nytt...

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne blir sendt inn nå... (Jeg har kuttet ut delen som handlet spesifikt om Nordbyen ettersom dette ville gjøre teksten for lang, og jeg evt. ser frem til å skrive et nytt som belyser Nordbyen problematikken som har tatt enda et steg lenger denne helgen. Nordbyen har begynt å gjerde inn parkeringsplassen allerede FØR stengetid nå...)

 

De bilinteressertes situasjon i Larvik

 

I en tid hvor man vektlegger alle ”problemene” som bil og ungdom fører med seg, spør jeg Larvik og våre politikere om følgende:

 

Hvorfor blir ikke bilinteresse og hobby sett på som et positivt tiltak for ungdommen?

 

I en tid hvor grendehus og lignende tiltak blir lagt ned, en etter en, er det utrolig tragisk at man ikke klarer å skaffe et alternativ til de som ikke ønsker å drive aktivt med sport eller sitte passiv foran TV’n. Det må da være positivt at fleste mulig bruker fritida si på noe som interesserer dem. Å ha bil som hobby er langt ifra billig her i landet, og det er ikke uten risiko og hardt arbeid. Det er nettopp dette jeg mener er viktig å belyse. Ungdom viser seg villige til å ta seg ekstrajobber, jobbe overtid og slite for å tjene nok til at de kan tilfredsstile nettopp sitt ønske om å ”skille seg ut fra mengden” med bilen som blikkfang. Mange foreldre har vokst opp med sport som deres hovedinteresse som barn, og det har jeg også. Sport er utrolig positivt, ikke minst godt for helsa, men hvis man sur dette om og fokuserer på dem som kanskje ikke var ”verdensmestere” i fotball, basket eller håndball? De som ikke synes dette var noe spesielt, men som foreldre fortsatte å mase på for å fortsette. Ønsker ungene til slutt å kutte ut dette, har man få alternativer til fritidssysler. I Larvik vil jeg faktisk gå så langt som å si, skremmende få. Hvorfor gjøre disse enda verre ved å forsøke å ”usynliggjøre” denne gruppen ved utestengelser og ikke minst fokus kun på de negative sidene bilinteressen her i byen bringer?

 

Det er veldig lett å fokusere på det negative ved ungdommen, og det forstår jeg veldig godt. Siden midten av nittitallet og frem til nå har Larvik sett en stor vekst i bruk av narkotiske stoffer, og mange ”dårlige” miljøer har vokst frem. Det er liten tvil om at slike samfunnsproblemer er i alles interesse å løse, og dermed er jeg overrasket over at folk ikke forstår at for å bli kvitt slikt må man kunne tilby ungdommen noe interessant å holde på med og samtidig vise at man setter pris på at man holder seg unna de fristende miljøene som kan føre til problemer.

 

Bil og bilbygging er en hobby og en interesse som har vokst utrolig de siste årene både blant ungdom og folk oppover i 20-30 årene, og som bilinteressert klarer jeg å se det positive i denne trenden. En stor mengde mennesker samles og viser stolt frem bilene sine, som man har brukt hundrevis av timer på å fikse opp, og ønsker å møte likesinnede for en hyggelig prat.

 

Er det en interesse og fritidssyssel som går på tvers av alder, rase, samfunnsgruppe og ikke minst kjønn, så er det bilinteressen. Her er ikke menneskene i fokus, og dermed slipper man voksende problem som rasisme og ikke minst samfunnsskille i slike miljø. Dette er utrolig positivt, og jeg ser eldre i dag som for eksempel har drevet med amcars i hele sitt liv og har en utrolig stor vennekrets nettopp takket være en interesse som så mange har opplevd siden midten av 1900-tallet. Ser ikke dagens samfunn dette? At bilinteressen er en kostbar, men meget givende og ikke minst utrolig sosialt? Man lærer å sette pris på arbeid og være unik? I dagens samfunn klages det på både dårlig arbeidsmoral og sløve mennesker, men de ungdommene som tar sine interesser i egne hender og jobber livet av seg, ser man på som en uting. Det er faktisk utrolig spennende å forsøke å forstå politikernes tankegang i en sak som denne. Jeg, for min del, forstår de ikke.

 

Det er selvfølgelig opp til kommunen hvordan de ønsker å håndtere saker som har med ungdom å gjøre, men jeg legger vekt på at det er viktig å ha forståelse og innblikk i deres hverdag. Å ignorere en så stor del av Larviksungdommen som tross alt de bilinteresserte står for, virker rett og slett lite gjennomtenkt. Jeg utfordrer politikerne til å ta i et tak for denne gruppen på lik linje som mange andre ungdomsgrupper for midler til å kunne skape en samlingsplass for de bilinteresserte. Vår hobby betaler vi får selv, og penger trenger vi ikke. Det eneste ønsket er bare å ha et sted å være og slippe å bli ”stengt ute” pga. noen få personer som ødelegger for det store flertall.

 

Eric Lomme

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt !......."De bilinteressertes situasjon i Larvik"....det skulle stått "De bilinteressertes situasjon i Norge"....:D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår