Gå til innhold

Redusert motorkraft

Ranger emnet


Tower82

Anbefalte innlegg

Hei.

Må bare begynne med å si at jeg ikke er noen spesialist på biler så jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Kjøpte for et par år siden en Volvo V50 1.6d R-design 2006 mod uten DPF. Bilen har fungert utmerket det første 1.5 år. Km stand er 146000. Bilen er så og si strøken, men i sommer fikk jeg plutselig et gedigent problem med motoren.

Feil med Egr ventil. Bilen lugget på ca 2000 omdreininger. Plukket av den gamle og gjorde rent. Monterte og bilen ble 10 ganger verre. Bestilte ny ventil. monterte denne og ingen forbedring. Ga meg pokker til slutt og nappa ut kontakten til Egr. Bilen går som en drøm. Kvikk og rask. Problem løst foruten konstant motorlampe.

Noen måneder går og Toppdekselpakning + Diesel ventil tetning ryker og jeg får byttet dette på verkstedet her jeg bor.
En rimelig stor lekkasje. Prislapp 5800.Jeg spurte hva som kunne være årsaken til lekkasjen? Gamle pakninger. Etter ett par dager ser jeg at reparasjon ikke var vellykket. Oljelekkasje både fra toppdeksel og dyse nr 3. 10+ dråper under bilen etter bare 5 min.Bilen drar tilbake til verkstedet og de beklager med at de har brukt feil type lim til toppdeksel. De har heller ikke latt limet  herde i 24 timer som det står på tuben. Så de skulle fikse opp i det. Bilen får ny time, men der får jeg verre nyheter. Toppakningen er også kaputt. Det bobler olje ut av siden på motoren på tomgang. Olje i hele motorrom. På under 1 uke så har toppakningen + toppdekselpakningen og dyse tetningen røket. Hvordan er det mulig ??

De fikser opp i motoren og bytter alt sammen pluss noe andre greier siden de først har alt oppe. Ber de og sjekke egr ventil i samme farte. Prislapp 23000.Etter hele 14 dager inne på verkstedet så hentet jeg bilen for 3 dager siden. Det virker som om alt er tett og fint. Ingen lekkasje rundt dysene eller de andre pakningene. Egr er koblet til og virker fin ingen lugging, men motoren er overhode ikke i orden. Den har en veldig hard gange og den bråker på tomgang. Bilen drar ekstremt dårlig nå og føles ut som en 60hk.  Merket det rimelig fort dagen jeg kjørte fra verkstedet. Null drag i bilen, men tenkte at det kanskje måtte kjøres litt til etter en sånn reparasjon. I dag er den like slapp som dagen jeg hentet den på verkstedet. Like slapp varm som kald. Det skjer veldig lite når jeg bunner gassen. Merket og i dag at når jeg rusa opp motoren i fri så fjusker den urlitt på 3000 omd. Jeg merker og at på kaldstart fusker motoren i ett lite sekund før den går normalt. Har ikke vært sånn tidligere. Ikke bare det, men i morges ser jeg 3 oljedråper under bilen..

Jeg kontaktet verkstedet og fortalte de om problemet. De sa at turboen var slitt og derfor gikk bilen dårlig. Da jeg leverte bilen inn var det ingen problem med turboen. Den gikk like godt som før. Jeg mener at en turbo ikke skal ryke over natta når bilen står parkert på verkstedet i så lang tid. De var for så vidt enig i det og de ante ikke hva som kunne være problemet da. Fikk sjekket turboen på et annet verksted og de mener turboen er fin, men kunne ikke gi ett svar på hvorfor bilen har mistet effekten. Kanskje noe med registeret.. Eksosen ser normal ut. Ingen ulyder fra turbo. lmm ble byttet for 2 måneder siden. Motorolje og filter ble byttet i sommer + luftfilter. Register byttet i sommer. Ingen dårlige slanger. Har ingen feilkoder. Merker ingen forskjell på forbruket de 3 dagene jeg har kjørt. Jeg er på overtid på dieselfilter bytte og har bestilt det i dag. Krysser fingrene for at det kan være problemet, men tror heller ikke det da bilen akselererte normalt da den ble kjørt til verkstedet. 

Verkstedet skulle ta inn bilen på nytt og sjekke hva det kunne være. Jeg mener det må være noe som forårsaket døden på alle pakningene, men det er vist i følge verkstedet bare uflaks og dessverre noe som kunne skje på gamle pakninger. Jeg vet ikke. Bilen kjøres som normalt. Jeg verken råkjører eller daukjører.  

Har mistet litt troen på verkstedet her nå og lurer på om det er noen som kan gi meg ett tips om hva som kan være problemet. Kort oppsummert toppdekselpakning + toppakning + Diesel dyse pakninger går til helvette på under 1 uke. .Etter reparasjonen har bilen mistet motorkraft. Lekker tydeligvis litt olje igjen og bileieren har mistet nattesøvnen. 

73158207_10156421342776128_3191951803839152128_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår