Gå til innhold
Bilforumet.no
Blåmann

Spm angående knekt bolt ved hjulskift

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei dere:)

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg kjører en Toyota Prius Seven.

Bilen er ca 6 år gammel. Da jeg skiftet til vinterdekk for ca 5 måneder siden opplevde jeg at ene bolten knakk og jeg måtte levere den inn for å få borret ut bolten. Og nå i dag da jeg skiftet til sommerdekk skjedde det igjen. Og jeg må legge til at jeg er oppmerksom på at om man skrur for hardt kan slikt skje, men det har aldri skjedd meg før og jeg har gjort meg noen tanker og lurer på om noe av det kan være riktig.. 

- For det første: Jeg har aldri opplevet det før og har da kjørt wolkswagen Touran, Caddy og Opel Vectra.

- Jeg legger merke til at bolten er mye lettere enn de jeg har brukt på tideligere biler (og det er her jeg lurer veldig og kommer tilbake til det).

- Dette har ikke skjedd før altså nå nylig når boltene altså er ca 6 år gamle.

 

Jeg undres: er boltene på nyere biler og ihvertfall de Toyota bruker av et annet materiale og blir "porøse" etter noen år, eller at de ihvertfall ikke holder samme kvalitet som boltene man brukte før?? Når jeg ser på bolten som er knekt av er det hvitt inni.. Om jeg husker riktig var boltene jeg brukte på tideligere biler mer sorte, tyngre materiale. De jeg bruker nå er sølvaktig/aliminium farge. Har jeg rett i det? Og hvis jeg har rett, kan man få mer solide bolter til bilen eller er man "tvunget" til å bruke de som er ment for denne bilen?

 

Inntrykket jeg har gjort meg er at jeg ikke hadde problemer med dette før nå, når bilen er ca 6 år, og at boltene er av annet materiale enn før og lettere knekker etter en del hjulskift. Har andre opplevet det samme med nyere biler og er boltene faktisk av dårligere kvalitet nå enn før?

 

Hvis det stemmer at nyere type bolter tåler mindre og hvis jeg er tvunget til å bruke disse boltene ment for denne bilen, så er det kanskje ikke dumt å få byttet til nye bolter kanskje hvert tredje år?

 

Håper på behjelpelige svar hvor man ikke er nedlatende. Jeg er ikke bilmekaniker og tenker bare høyt etter å atter igjen oppleve dette. Om noen kunne vært behjelpelig hadde det vært til stor hjelp : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei hei! Jeg er ikke bilmekanikker jeg heller, men kan en god del om bolter. Skal prøve å forklare dette enkelt. 

Bolter som alt annet leveres i forskjellige stål kvalliteter og herdinger. Japanske, korreanske og europeiske produsenter bruker 10.9 fin gjengede bolter/muttere. Jo høyere på tallskalaen du går jo hardere er stålet og jo lavere du går på skalaen jo mykere/porøse blir boltene. Eksempel:

Typiske treskuer, ikea bolter, franske treskruer er i 4.6 kvallitet. De er konstruert for å tåle bøyninger og strekninger men er svært porøse og knekker fort. 

Bolter som du finner på mekaniskeverksteder, jernhandel, standard metallkonstruksjoner er 8.8. Disse tåler langt mer moment før de knekker. 

10.9 som nevnt ovenfor er en fin ballanse mellom hardhet og tøylighet. Bolten vil ikke knekke ved full nødbrems og de kan strammes temlig hardt, ca. 280nm for optimal strekk på en M16 10.9 bolt. 

Men for å svare deg på det du lurer på:

Aluminium er nok utelukket, for mykt materiale å lage bolter til hjulbolter av. Bytter du dekkene selv? Eller på hjulsenter? Som nevnt ovenfor så skal en M16 10.9 bolt ikke ha mye mer en 480nm før den er ødelagt. Den ser kanskje like fin ut, men strukturen i stålet er ødelagt, bolten er strekt seg for mye. Dette skjer alt for ofte over alt når hjulskift utføres, hjulutrusteren bruker en luftdrevet muttertrekker på over 800nm å "kjører på" , gjør man dette i 6 år på samme bolten 2 ganger i året er strukturen i stålet fulstendig ødelagt og holder ikke moment kravet lenger. Mitt råd til deg er å kjøpe nye bolter, momentnøkkel og monteringspasta så du har kontroll på momentet du påfører boltene. Kan selfølgelig også være at tidligere eier har montert feil bolter? Eller en produksjonssvakhet hos fabrikken? Kanskje lite sannsynlig, regner med forhandler hadde tilbake kalt alle aktuelle modeller for utbedring. 

Som jeg liker å si alt i Norge kommer med bruksanvisning utenom en pakke bolter, for disse kan absolutt brukes feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.