snadre Skrevet Oktober 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Hei, har startproblemer med bilen min. Har fått tips om å sjekke 2x2 diagnoseplugg og teste hallgiver. Har lite erfaring med akkurat de to, kunne noen forklart meg hvordan man gjør dette? :) Må man koble til noe til disse pluggene? Setter pris på svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Litt tilleggsinfo. Motoren går rundt når jeg vrir om nøkkel. Hører også at bensinpumpa slår inn når jeg skrur på tenning. Har en gammel defa-alarm som er koblet på ledningsnettet. (Har aldri brukt alarmen). Bilen stopper aldri mens jeg kjører. Lar jeg bilen stå et par dager, så starter den og den kan fungere fint et par turer, før den nekter å starte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Har også sjekket koblingene inn til ECU. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Beskriv hva som skjer (og ikke skjer) når du prøver å starte. Har du ikke gnist på pluggene så sjekk spenning til coil, samt veivsensor. Har du elektrotegninger for din bil og tenningssystem? Diagnose kan du lese ut via 2x2 pluggene, hvor de står er beskrevet i din andre tråd. Til disse kopler man et diagnoseapparat eller VCDS. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Jeg får ikke gnist på pluggene. Har byttet coil og tenningsmodul. Jeg skjønner ikke helt hvor ledning som går til tenningsmodul kommer i fra. Regnet først med at den kom i fra batteriet, men skjønner nå at den sikkert nok kommer i fra flere steder? Og at hver kontakt på selve modulen har en egen oppgave? Regner med noe kommer i fra ECU og en i fra batteri, men resten er for meg ukjent. Har dessverre ikke elektrotegninger. Hvor kan jeg evt. sjekke spenning til veivsensor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Skal sjekke litt når jeg kommer hjem og har tilgang på tegninger ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Høres bra ut :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 ABC-motor antar jeg? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2016 Din motor har tre coiler, om det skulle være noe galt med en av de så skal motor starte og gå på fire av seks sylindre. I ditt tilfelle er det vel helt dødt, men neste gang motor ikke starter så kan du sjekke om det mangler gnist på samtlige plugger - så sant du ikke klart hører at det er totalt dødt. I såfall må det være noe som er felles for alle tre coiler, vi ender da opp med hallgiver, ECU'er og spenningstilførsel. Når motor ikke starter, la tenning stå på og mål om du har 12V inn på klemme 15 på coilpakke. Har du ikke det så sjekk sikring til coiler for kontaktproblemer. Må gjerne også her, på begge sider. Har du ei heller 12V her så mistenker jeg at bakstykket på tenningslåsen er dårlig, dette er meget enkelt å bytte om så er tilfelle. Om dette er OK så sjekk hallgiver, med tenning på skal du måle spenning 5-12V mellom pinne 1 og 3 i plugg til hallgiver. Har du ingen spenning så sjekk sikring til innsprøytingssystem. Om alt dette er OK, sjekk så plugg til tenningsmodul, samt jording til denne. Hallgiver sender pulser til ECU for motor (J192), videre til tenningsmodul N122 og ut til coilpakke. Sjekk også plugger på tenningsgiver (G4) og veivsensor (G28), sitter bak på motor ved svinghjul. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 12, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2016 Takk for utfyllende svar. På sikringsboksen står alt på tysk. Legger ved et bilde av alle sammen. Vet du hvilken jeg burde sjekke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2016 Ta heller bilde av lokket, er der alt står. Er ofte 13, 24, 27, 28 og evt 32 som går til motorstyring. Diagnosepluggene ser du nede til venstre i sikringsboksen din, 2x2 plugg. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 13, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2016 Litt vanskelig å få tatt et ordentlig bilde, men ser litt der i hvert fall :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 13, 2016 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2016 24, 27, 28 og 32 bør du sjekke :) Mål først spenning på coil og hallgiver. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 20, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2016 Hei igjen! :) fortsatt ikke så mye fremdrift her er jeg redd. Har målt spenning i fra den ledningen som jeg tror kommer i fra batteri til tenningsmodul. Kun målt med tenning på og ikke, mens motor har dratt rundt. Fikk ikke noe spenning. Legger ved noen bilder av motorrommet. Jeg har hatt en misstanke på om det kan være veivakselsensor? i såfall, hvor finner jeg den? :) De to kontaktene jeg har ringet rundt kommer i fra coil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snadre Skrevet Oktober 20, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2016 Jeg begynner å bli litt desperat. Har holdt på med bilen i snart to mndr. nå. Har vært på verksted med den også. Jeg bor i Kristiansund, er det noen som tilfeldigvis bor i nærheten, som kunne tatt en titt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.