Gå til innhold

Oppgradere høyttalere i golf mk5

Ranger emnet


kristoffer3110

Anbefalte innlegg

Heii wavey.gif wavey.gif

 

Jeg har en Golf mk5 2006 modell som jeg har lenge hatt lyst å fikse litt bedre lyd i. Den har såvidt jeg vett kunn høyttalere fremme, altså 6stk, 2 i dørene hver og 2 tweetere (tror main høyttalerene er 6,5 tommer eller 17cm). Det er lagt til griller i bakdørene men her er det ikke høyttalere tror jeg, vertfall ikke lyd derfra.  Jeg har installert en aftermarket stereo, en pioneer avh-x3700 dab, med 4x50watts effekt.

 

Jeg lurer da på om noen her har forslag til noe bra installation kit som kunne funket i golfen min uten at det blir for mye styr ettersom jeg er relativt fersk ang. bil lyd. Noe plug and play som passer og spiller bra/bedre enn det jeg har nåå. Jeg hører stort sett på hip-hop/rap/rnb+alt på topplister så noe bass må det også være 1-winking.gif og så lurer jeg på om jeg vil kunne få en brukbar oppgradering for rundt 2-3k(evt.4). Så lurer jeg også på om det er kabler i bakdørene og bare til å plugge i høyttalere eller om jeg må kjøpe egne og strekke dem bak, evt om det er vanskelig? Men i første omgang er det bare oppgradering av front settet som er viktigst, der hvor jeg vett det er kabler allerede. 

 

Takker og bukker for alle innspill! yelrotflmao-vi.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men me de høyttalerene du linket til måtte jeg itillegg hatt en forsterker til å drive de da? Tror kanskje det hadde blitt litt i overkant av budsjettet da isåfall, men har faktisk hørt/sett link til akk dem på noen andre forum også så tviler ikke på at de er gode da:) 

Dersom det f.eks står på bilradiospes at en høytaler har 120 maks effekt og 60 rms, vil da stereoen min kunn lever ut 50 maks effekt og +-25 rms til de, mao vil jeg ikke få ut halve potensialet i høytaleren engang, med mindre jeg kobler dem til en forsterker? 

Fant også disse, som det står spesielt passer Golf V bakdører, men ikke noe om fremdører? http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15939&katid=649&id= vil det si at det er forskjell på frem og bakdør tilpassingen for høyttalerene? (+ de er med tweetere, det er det vel ikke bak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har så mye å si her. Watt alene sier lite om en høyttaler. Oppbygging, montering og følsomhet på høyttaleren har også mye å si på lyden.

 

Setter du inn noen høyttalere som tåler 60W og spilleren bare leverer ut 25W så har er det under halvparten av hva høyttaleren klarer/tåler. Så om du har planer om å bygge videre på anlegget så anbefaler jeg at du setter inn en forsterker først på de originale dør høyttalerne. Bare det vil gi bedre lyd. En ekstern forsterker gir bedre lyd på samma høyttalere enn en forsterker fra en spiller. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forsterker er altså mye viktigere enn jeg først trodde, trodde det var mer høyttalerene som først måtte oppgraderes. Men å koble det opp mot en forsterker er det vanskelig, nå er det jo bare kobla inn i en stor plugg som går rett i stereoen, må jeg da rive ut de som hører til høyttalerene og feste de i forsterkeren? Og så koble forsterken på bilbatteriet og jording? Og har du noen idee om hva stock høyttalerene har av watt og rms specs?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen info om stock høyttaler i en Golf. 

 

Forsterkeren er det viktigste synes nå jeg. Om høyttalerne ikke er ødelagte så ville jeg ha startet med en forsterker. 

 

Det er litt mer kabling som må til for å montere en forsterker. Må ha strømkabel fra batteriet, sikring på denne kabelen nærme batteriet. Godt jordingspunkt. Signal kabler fra spilleren. Og høyttalerkabler fra forsterkeren til dørene. 

 

Nå som du har en uoriginal spiller så blir det også mye lettere å koble til signal kabler. Det er de røde og hvite runde kontaktene bak på spilleren. (phono kontakter). Står nok også F, R, og SW ved de (Front, rear, subwoofer) 

 

------------------------------------------------------

 

Men til et annet spørsmål, hvor mye vil du legge i dette? Vil du kun få litt bedre lyd i dørene eller skal du bygge et stort anlegg? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planer om å bygge et stort anlegg, vil bare oppgradere, fordi nå synes jeg det liksom er "greit", og jeg syns anlegget i en golf 6 er myye bedre, den har nok høyttalere bak også + evt en sub bak(usikker på det), men vil ha noe liknende kvalitetsmessig som det. Tenker en 3-5 k oppgradering, og vett da ikke om jeg bør bruke mye på en forsterker, eller 1 sett fronthøytalere, og sub bak er ikke aktuelt enda, så er nok høyttaere/forsterker jeg vil skifte/oppgradere i første omgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttaler bak eller ikke har null å si. Du vil få bedre lyd om du konsentrerer deg om lyden der du sitter. Da jeg skal bygge anlegg til sommeren så skal jeg fjerne høyttalerne bak og heller kjøpe bedre frontsett (stedenfor 2stk sett til å ha foran og bak) 

 

Men om du kun vil bytte høyttalere så finn et sett som har høy følsomhet. Ikke se så mye på watt. Forsterkere selges også billig på finn :) Dynabel BF(xxxx) serien er helt kurant og gir deg nok av power. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje jeg ender opp med å kunn bytte ut fremme alt som er fra før i noe bedre + koble dem opp i en forsterker. Vil det være mye omkobling for å få til å ha forsterkeren der, og må jeg ha en på hver side, og hvordan skal jeg feste forsterkeren? Og hva type forsterker burde jeg hatt? Og ved å søke på http://bilradiospes.no/ på 6,5 tommer er det komponent eller fulltone høyttalere jeg bør se etter? Og ville dem jeg finner der vært noe, ser de har høytalere fra 1000 og oppover, men tenker jo også at jeg bør investere litt i forsterker daa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2kanals forsterker holder til front høyttalerne dine. Denne har to utganger. En utgang til hver dør. 

Forsterkeren fester du der du har plass. Mange monterer den i bagasjen. Fester den til sete ryggen til baksete, til basskassa eller noe sånn. Spørs hvor du har plass. 

 

Av høyttalere bør du jo kjøpe et nytt sett som er likt det du har idag. Jeg anbefaler et komp.sett til bilen din. 

 

Men budsjettet ditt er veldig minimalt da. Om du skal ha dør høyttalere, forsterkere + kabling til forsterkeren. Men siden du er helt frelst til den http://bilradiospes.no/ siden så kan du jo spørre de om hjelp å da. Si hvilken bil du har, budsjettet ditt og si hva du ønsker. Så setter de nok sammen en pakke til deg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får hørre me de evt. andre bilstereo butikker, men blir det ikke litt vrient å måtte ha forsterken i bagasjerommet, og måtte trekke kabler bak til forsterkeren og frem igjen til stereoen? eller hvordan blir det? vil ikke feste på baksetene fordi jeg har skinnseter smile.gif og slik som denne: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15949&katid=587&mid=m436&vn=736 er det vits, når det bare er 4x75 og 4x35, blir ikke det så og si det samme som stereoen min uansett gir ut nå, og hvorfor er den 4 kanals, mens du sa jeg bør ha en 2 kanals ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ellers skal du montere en forsterker som er på f.eks 215 x 147 x 50 mm? (som er en av de minste forsterkerne) Er ikke så mange plasser i en bil for å montere slike ting. 

Om du søker rundt på google på bilstereo bygg så har alle forsterkerne sine bak i bagasjen. 

 

Veldig stiv pris da. Se heller på dynabel.no, bedre butikk. 

 

Denne forsterkeren ville jeg heller ha kjøpt da:

http://www.dynabel.no/bilstereo/forsterkere/2-kanaler/gladen-rc90c2-2-kanals-forsterker

 

Sammen med disse:

http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/fabrikktilpasset/volkswagen/gladen-one-200-golf-5-bilmerktilpasset-komp

 

Litt over budsjettet, men vil tro det er verdt det

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror du jeg vil merke bra forskjell på det ift stock høyttalere slik det er nå? og er det bra bass i de høyttalerene der? Har du hørt lyden i en vanlig golf 6, isåfall vil du tro dette settet spiller like bra/bedre enn det ? smile.gif

 

Og vil den forsterkeren drive de bra, og få ut nokså mye av hva høyttalerene er laget for? Og hva er forskjellen på de og disse: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/fabrikktilpasset/volkswagen/gladen-one-200-golf-5-extreme-bilmerktilpasset-komp iom. at det bare er 500-600 i forskjell.

Fant også samme gladen høyttalere for 3.200 på denne siden, og så lurte jeg på om denne forsterkeren(på tilbud) ville vært enda bedre igjen, og fått maks potensialet ut av høyttalerene: http://www.bilhifi.no/forsterkere/35-dynabel-bf1502-2x150-watt-rms-bilforsterker.html :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bass får du "aldri" av noen så små elementer. Slike høyttalere går ned til kanskje 60-80Hz kanskje? De gir aldri noe bass opplevelse som du får av et bass element som du kan presse ned mot 20-30Hz. 

 

Kobler du kun til en bass i anlegget du har idag så vil du også merke stor forskjell. Begrense dør høyttalerne til 70-80Hz og la en bass spille opp mot 80-90Hz. Monterte det i bilen til foreldrene mine. Der ble lydbilde noe helt annet. Kun pga en basskasse bak i bilen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår