(Stian) Skrevet Januar 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2016 Hei. Har søkt litt på nettet for å finne ut hvordan man lager rund tupp på elektroden ved tig sveising for aluminium. Ser man kan bruke kopper plate for å "brenne" elektroden litt på å få en fin avrundet tupp på tungsten elektroden. Men på div sider står det man skal bruke DC+ når man gjør dette. Mitt spørsmål er siden det ikke er noe mulighet å velge DC+ på apparatet når det står innstilt på tig om man må bytte om +/- kablene eller blir dette total kræsj? :D sikkert et litt dumt spørsmål men men. Prøvde å ha det innstilt på AC og brukte kopperplaten og syns det ble en fin og rund tupp på elektroden så vet ikke helt hvorfor de skriver DC+ eller DCEP som de bruker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2016 Jeg har alltid bare tatt ut elektroden og slipet tuppen, aldri vært noe problem for meg ihvertfall. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
(Stian) Skrevet Januar 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2016 Ja er det som er blitt gjort her også. Men har nettopp begynt å skal lære alu sveising så ville prøve litt forskjellige tips og triks. Var bare usikker på dette med DC+ på tig apparatet, da det kun er AC og DC- man kan velge på innstillingene. Og om løsningen er og bytte om kablene på tig apparatet eller om det vil være skadelig for sveiseapparatet. Er jo bare ved MMA man kan velge DC+ på innstillingene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 9, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2016 Hvorfor skal du ha rund tupp? Trenger du bredere sømmer..? Oftest - ihvertfall på apparater med "Square wave"-frekvensinnstillinger - sliper en den til en spiss. Da tenner den mer fokusert. Og hvis du tar i litt blir den rund uansett, av varmen... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.