zerek Skrevet November 4, 2015 Rapporter Share Skrevet November 4, 2015 Hei, Har hatt ei gul avgasslampe i dashbordet i ca 4 år nå, og denne gangen gikk ikke bilen gjennom EU kontrollen. Dette er en Passat 2005, Bensin 1.6L, som ble målt avgass på 1.15. Et halvt år siden på en long-life service hos Gumpen Auto fortalte de at jeg hadde en defekt katalysator og anbefaler samtidig og skifte lambdasondene. I dag hadde jeg EU kontroll hos NAF, hvor jeg nå ble fortalt at dette er mest sannsynlig bare en defekt lambdasonde. Er det noe måte for et verksted til å bekrefte hva som er defekt, eller sier de at katalysatoren er defekt bare for å loppe meg for cash? //Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2015 Rapporter Share Skrevet November 4, 2015 Begynn med det billigste, bytt lambda. Mest sannsynlig er det feilen. 1,15 i avgass (CO) er temmelig høyt, en bensinmotor uten kat ligger på det samme. Bruker motor unormalt mye bensin? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zerek Skrevet November 4, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2015 Okei, takk for tipset. Den bruker ca 0.6 mila, ingen fusking eller rart turtall. Alt kjennes normalt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2015 Rapporter Share Skrevet November 4, 2015 Hmmm. Ofte ved lambdafeil går bensinforbruk opp, 0.6 l/m er ikke mye. I såfall kan det også tenkes at kat er defekt. Men uansett, lambda er billig i innkjøp i forhold til ny kat. Du kan, med riktig utstyr (VCDS), logge verdier ut fra lambda for å finne ut om den er frisk ;) Kanskje verdt et forsøk? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zerek Skrevet November 4, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2015 Selv så har jeg null peiling på bil og takker igjen :) Det gir mening i at katalysatoren kan være problemet når jeg ser forholdet mellom så høy CO verdi og ingen merkbar endring på ytelse/forbruk. For å få VCDS i gang må jeg vel ha en usb/serial adapter, Er denne ScanTool-425801-OBDLink-USB-Diagnostic av samme typen (HEX-USB+CAN) som Ross-Tech vil ha $350 for? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 5, 2015 Rapporter Share Skrevet November 5, 2015 Har du VCDS så kjøp heller en overgang fra RS232 til USB, de med Prolific chip fungerer. Kønig har Prolific chip i sine. Vet ikke om den i linken din kan lese alle live data, men fungerer til ditt formål om den gjør det. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg