Gå til innhold

Hjelp! - Glødeplugger på A3 TDI

Ranger emnet


DanLe

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ny her, og vet ikke om jeg er på riktig forum.

 

Men jeg lurte på en ting.

 

Har en Audi A3 1.9 TDI 08 modell 8P, bilen var nylig på en feilsøking på verksted.

Tilbakemeldingen var at 3 av 4 glødeplugger var defekter.

Dette kunne jeg sette bort til verkstedet til å gjøre eller evt. gjøre det selv.

For dette var tydeligvis ikke så vanskelig.

De 3 første gikk veldig greit å skru ut, men den siste satt veldig godt fast og med litt kraft klarte jeg å brekke hodet av plugg av.

 

 

har jeg ødelagt alt for meg nå?? at jeg må levere bilen på verksted for å fikse dette?

eller fins det noe metoder å få ut den siste pluggen?

 

Vil dette gi noe virkning på motoren min, at den kan bli ødelagt?

 

 

Setter veldig stor pris på tilbake melding/svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på å gjøre dette selv eller hos møller.

Hadde du varm motor før du begynte noe som er litt viktig på grunn av at dem knekker fortere på kald motor?

         

Nå kan det hende møller har fått noe spesial verktøy for dette som gjør jobben litt letter ville hørt med dem først.

          . Verktøye inneholder en enkel litte borre rigg som festes i toppen med forskjellige bor og fres følger også adapter som skrus inn der diesel dysa sitter for å kjøre trykk i sylinderen dette for å ungå å få spon ned i motoren

           

  • Meget solide bor, av særs god kvalitet fra ordentlige verktøyforretninger (eksempel fra Wurth  2mm kr 100, 4mm kr 143, 7mm kr 420). Dette er et viktig poeng, jeg har tidligere prøvd på samme operasjon og den endte med brukket bor og total fiasko. En genial ide som det er tipset om lengre ned er å benytte links-borr, da er det mulig at man får ut pluggen ved et uhell hvis borret hugger.
  • rustløserspray, gjerne av den typen som kjøler ned og penetrerer bedre enn feks 5-56 og WD40)
  • kantede boltutdragere (husker ikke navnet, men det er ikke skru-grisep... da disse ekspanderer)
  • løsgjengesett i beredskap (i tilfelle det går så langt at man må borre opp selve gjengene)
  • gjengetapp M10x1 med adekvat holder (for å rensek opp i orginalgjenger)
  • ellers litt vanlig verktøy som hammer, div tenger, bormaskin, div kjørnere/meisler i små størrelser
  • ny glødeplugg (for å studere lengden på gjengepartiet
  • Multimaster, dreml eller lignende presisjons slipeverktøy for å bearbeide selve topplokket for å komme til plugg best mulig.

 

  1. Start med å slipe vekk unødig aluminium i toppen som hindrer arbeidet, på min fjernet jeg en tynn alustang som gikk mellom to innsugshull rett ved siden av glødepluggen.
  2. Med en tang trekk mutterpartiet rett opp, da sitter senterelektroden igjen.
  3. Med en tang, knip tak i senterelektroden lengst mulig ned og vri rundt til den knekker. Alternativt forsøk å trekke den rett opp med enorm kraft. Formålet er å få senterelektroden unna vei så langt nedover i glødepluggen som mulig.
  4. En plass like nedi røret er nå senterelektroden knekt. Finn frem et bor som er marginalt mindre enn røret, husker ikke helt men ca 4-5 mm.
  5. Plaser borret i midten av hullet i røret og bor rett ned, for å få toppen av midtelektroden til å sitte så dypt som mulig i røret. Får du borret den helt vekk langt ned vil du i "trinn 2" av forsøk på å løsne den kunne ta tak i selve røret og ikke midtelektroden. Får du ikke borret den så mye lengre ned enn litt under gjengepartiet så kan det også gå.
  6. Man bør minst borre ned til litt over en cm under nederste del av gjengepartiet, slik at den senere oppborringen av røret kan foregå helt ned forbi gjengepartiet for å svekke/fjerne hele dette.
  7. Spray på rustløser og la det stå noen timer.
  8. Forsøk forsiktig å slå ned en stor utdrager og skru ut. Har du griseflaks så kommer pluggen, men det er ikke sannsynlig.
  9. Her kan du vurdere litt varme og nedising, for å skape bevegelse mellom glødeplugg og alutoppen, for om mulig å slipe rustløseren bedre nedi. Har ikke så mye tro på det men har man flaks så hjelper det.
  10. NB, husk at midtelektroden bør være så dypt som 1 cm under bunnen av gjengepartiet, som beskrevet høyere opp før man forsøker å borre opp røret. Hvis elektroden sitter for høyt så vil den hindre effektiv borring av røret i hele gjengepartiets lengde.
  11. Så fortsetter man med å borre opp hullet i røret, hensikten her er å svekket røret innenfor gjengene.
  12. Bruk stadig større bor og utvid hullet i røret, slik at rørets gods innenfor gjengene blir tynnest mulig. Dette vil svekke rørets evne til å holde i gjengene i toppen. Pass på å ikke borre skjevt slik at veggen på røret blir tynn på en av sidene og uforandret på øvrige sider. Litt skjevhet er dog ikke til å unngå.
  13. Jeg borret opp til 8,5cm bor, da var jeg gjennom røret på den ene siden og gjengene kom til syne.
  14. Bruk dor/kjørner/meisel til å banke litt i side på røret i det tykkeste godset dersom hullet er skjevt. Er hullet rett så bank litt et par-tre steder rundt hele. Poenget er å få gjengene til å slippe og sørge for at rustløser skal komme til og virke. Man skal på dette stadiet ikke forsøke å mose/krunsje det lille godset som er igjen av røret, det klarer man neppe men risikerer at brakgodset kiler seg fast og sperrer litt for videre borring. Videre vil det blottlegge selve gjengene i alutoppen som igjen medfører skade ved borring.
  15. Spray rustløser og la det står over natten.
  16. Nå skal man borre videre ned i senterelektroden med et tynt bor, for å forsøke "trinn 2". Vær ytterst varsom så borret ikke knekker. Bor hullet så stort at du kan få en passe tykk boltutdrager nedi, ikke den tynneste som bare vil knekke.
  17. Bank boltutdrageren forsiktig ned i det nye hyllet langt nede i pluggen. Forsøk å løsne pluggen. På min motor løsnet nå pluggen og lot seg enkelt skru opp.
  18. Dersom den ikke løsner nå, monter sammen motoren og start opp. Kjør varm. Forhåpentligvis er pluggen skutt ut lenge før motor er varm, så pass på at den ikke skader noen, innsiden av panseret eller andre komponenter i motoren. Lurt å ha en solid fille liggende over. Vær obs på brann i motorrom så ha med slukke apparat.
  19. Dersom den fortsatt ikke løsner så forsøk på nytt med boltutdrageren å skru ut på varm motor. Pøs på med rustløserspray, gjerne av den typen som kjøler.
  20. Dersom den fortsatt ikke løsner, bruk LITT større bor, forsiktig så du ikke tar for mye av alugjengene fra toppen.
  21. Forsøk vekselvis å øke borret, bruke boltutdrageren og kjøre den ut. Gi gass så du får opp sylindertrykket.
  22. Det er stor sannsynlighet for at du enten får skrudd den opp eller at den skytes ut.
  23. Putt papir nedi hullet for å unngå spon i motor, bruk M10x1 gjengetapp for å renske opp i gjengene
  24. Vips - hullet klar for ny glødeplugg, smurt med alupasta i kon og gjenger, trukket til med 15NM
  25. Dersom du ikke får den ut må du bite i det sure eplet og borre hullet så stort at røret blir borte i hele gjengepartiets lende. Nå er du nesten garantert at en kjøretur vil skyte ut restene av pluggen. Forsøk også å vri litt på den med boltutdrageren. Ikke bruk større bor en forborret i løsgjengesatsen, lurer på om det kunne være 9,3mm (med stort forbehold)
  26. Dersom du fortsatt ikke får ut glødepluggen så fortsett forsiktig borring nedover, øk borstørrelsen slik at du i praksis borrer ut hele pluggen. Men IKKE bor helt ned til konen, skader du den så får du trøbbel med utett topp.
  27. Hvis glødeplugg er ute og gjengene ødelagt, putt papir i hull, gjeng opp og sett i løsgjenger. (Bruksanvisning medfølger settet) Pass på at fille/papirer i hull så du ikke mister "knekkbiten" fra løsgjengene.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en veldig detaljert svart OpelAstra.

 

Jeg tør ikke ta sjansen på å gjøre dette selv, så regner med at jeg skal sette dette bort til en bilverksted eller Møller.

 

utfører feks. mekonomen verksted slike arbeid? 

 

eller er det best og sikker å sette det til Møller?

 

Vil dette ha noe effekt på bilen min hvis jeg kjører med det i lengden?

 

for har prøvd å lest litt rundt og får forskjellige svar.

 

- Noen sier at glødeplugger er kun til oppvarming av diesel til å starte bilen.

så når kulden slår til så vil jeg kanskje få det vanskelig å få starte bilen.

 

- Andre sier at det vil påvirke sylinderene mine og evt. turboen vil ryke.

 

Har du noe kjennskap til det?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrukket møller til å ta den jobben her.

Men mekonomen gjøre dette og.

Nå sitter jo den fast er jo ikke løs og kan komme lenger ned i motoren.

Du kan jo ta en ringe runde og høre på hvem du får best pris på jobben.

Glødepluggen er til å få en og start på bilen når det er kald ute eks høsten mot vinteren.

Men dette hadde jeg ville ha fått fikset så fort som mulig.

Om det skal skade sylinderen så må det verre løse deler fra pluggen som kan eventuelt ta skade.

Det kan sote litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Opel Astra.

 

tilbake til din spørsmål ang. om jeg hadde varm eller kald motor. så er svaret kald motor.

 

noe jeg leste om og sett på youtube skal være varm. :(

 

når det gjelder glødepluggen, så var det kun toppen som knakk *tror jeg*

for jeg kunne ta av toppen på pluggen helt ut og da var det en stang igjen i midten av pluggen.

 

 

jeg skal ta kontakt med Møller i løpet av august, men ellers takk for svar. :D

 

ha en god dag videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår